A Linguagem Cartográfica na Formação e na Prática do Professor de Geografia à Luz da Teoria da Ação Comunicativa / Cartographic Language in the Training and Practice of the Geography Teacher in the Light of the Theory of Communication Action
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FSA |
Texto Completo: | http://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/2154 |
Resumo: | O objetivo deste texto é refletir sobre a ação comunicativa da linguagem cartográfica na formação e na prática do professor de Geografia a partir das reformulações curriculares. Trata-se de uma abordagem qualitativa com etapas que envolvem revisão da literatura abordando a trajetória da Linguagem Cartográfica e os pressupostos da Teoria da Ação Comunicativa de Habermas, aplicação de questionários aos alunos dos últimos semestres dos cursos de pedagogia e geografia e professores de geografia em escolas municipais, entrevistas com alunos e professores selecionados, bem como visitas às escolas selecionadas para observação. Com a publicação das resoluções n.02/2015 e n. 02/2019 do CNE, deu-se início ao processo de reformulação do currículo dos cursos de formação de professores, bem como a reformulação do currículo da educação básica através da BNCC de 2017 e documento curricular do território maranhense. Vê-se com a publicação dos referidos documentos a possibilidade de articular a formação inicial e continuada dos professores como também instituir um modelo de formação capaz de estreitar os vínculos entre as instituições formadoras de professores e as escolas da educação básica. Na Teoria da Ação Comunicativa, a linguagem é vista como possibilidade de entendimento entre sujeitos através de contextos comunicativos, entre sujeitos sobre uma determinada realidade social. Acredita-se, portanto, que o uso da linguagem cartográfica como instrumento didático durante os processos pedagógicos (aulas) aliada aos pressupostos da Teoria da Ação Comunicativa (sistema e mundo da vida) podem orientar o trabalho do professor rumo a uma prática emancipatória e reflexiva, cujo resultado desse processo é uma aprendizagem que satisfaça ambos os envolvidos.Palavras-Chave: Linguagem Cartográfica. Formação Docente. Prática Docente. ABSTRACTThe purpose of this text is to reflect on the communicative action of cartographic language in the formation and practice of the Geography teacher from the curricular reformulations. It is a qualitative approach with steps that involve literature review addressing the trajectory of Cartographic Language and the assumptions of Habermas's Theory of Communicative Action, application of questionnaires to students of the last semesters of the courses of pedagogy and geography and teachers of geography in municipal schools, interviews with selected students and teachers, as well as visits to schools selected for observation. With the publication of resolutions n.02 / 2015 and n. 02/2019 of the CNE began the process of reformulating the curriculum of teacher training courses, as well as the reformulation of the basic education curriculum through the 2017 BNCC and curriculum document from Maranhão. With the publication of these documents, the possibility of articulating the initial and continuing training of teachers is seen, as well as the establishment of a training model capable of strengthening the links between teacher training institutions and schools of basic education. In the Theory of Communicative Action, language is seen as a possibility of understanding between subjects through communicative contexts, between subjects about a certain social reality. It is believed, therefore, that the use of cartographic language as a didactic tool during the pedagogical processes (classes) combined with the assumptions of the Theory of Communicative Action (system and world of life) can guide the teacher's work towards an emancipatory and reflective practice that the result of this process is learning that satisfies both involved.Keywords: Cartographic Language. Teacher Education. Teaching Practice. |
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Acredita-se, portanto, que o uso da linguagem cartográfica como instrumento didático durante os processos pedagógicos (aulas) aliada aos pressupostos da Teoria da Ação Comunicativa (sistema e mundo da vida) podem orientar o trabalho do professor rumo a uma prática emancipatória e reflexiva, cujo resultado desse processo é uma aprendizagem que satisfaça ambos os envolvidos.Palavras-Chave: Linguagem Cartográfica. Formação Docente. Prática Docente. ABSTRACTThe purpose of this text is to reflect on the communicative action of cartographic language in the formation and practice of the Geography teacher from the curricular reformulations. It is a qualitative approach with steps that involve literature review addressing the trajectory of Cartographic Language and the assumptions of Habermas's Theory of Communicative Action, application of questionnaires to students of the last semesters of the courses of pedagogy and geography and teachers of geography in municipal schools, interviews with selected students and teachers, as well as visits to schools selected for observation. With the publication of resolutions n.02 / 2015 and n. 02/2019 of the CNE began the process of reformulating the curriculum of teacher training courses, as well as the reformulation of the basic education curriculum through the 2017 BNCC and curriculum document from Maranhão. With the publication of these documents, the possibility of articulating the initial and continuing training of teachers is seen, as well as the establishment of a training model capable of strengthening the links between teacher training institutions and schools of basic education. In the Theory of Communicative Action, language is seen as a possibility of understanding between subjects through communicative contexts, between subjects about a certain social reality. It is believed, therefore, that the use of cartographic language as a didactic tool during the pedagogical processes (classes) combined with the assumptions of the Theory of Communicative Action (system and world of life) can guide the teacher's work towards an emancipatory and reflective practice that the result of this process is learning that satisfies both involved.Keywords: Cartographic Language. Teacher Education. Teaching Practice.Revista FSA (St. Augustine College Journal)Revista FSA (Centro Universitário Santo Agostinho)Barbosa, Ronaldo dos Santos; Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão2020-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/x-rarapplication/xmlhttp://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/215410.12819/2020.17.10.16Revista FSA (St. Augustine College Journal); Rev. FSA, Teresina, v. 17, n. 10, out. 2020; 310-325Revista FSA (Centro Universitário Santo Agostinho); Rev. FSA, Teresina, v. 17, n. 10, out. 2020; 310-3252317-29831806-6356reponame:Revista FSAinstname:Faculdade Santo Agostinho (FSA)instacron:FSAporhttp://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/2154/491492484http://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/2154/491492485http://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/2154/491492486http://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/article/downloadSuppFile/2154/1452Direitos autorais 2020 Revista FSA (Centro Universitário Santo Agostinho)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-28T20:42:00Zoai:ojs.projetos.polarisweb.com.br:article/2154Revistahttp://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsaPRIhttp://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/fsa/oairevistafsa@unifsa.com.br2317-29831806-6356opendoar:2020-10-28T20:42Revista FSA - Faculdade Santo Agostinho (FSA)false |
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