The professionalism of the Geography teacher
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529 |
Resumo: | We propose a reflection on the construction of the identity of the geography teacher. This work is the result of studies raised by the Academic Master in Geography at the Vale do Acaraú University - UVA. The methodological path is based on qualitative research of a bibliographic nature supported by theorists such as Cavalcanti (2010) and Libâneo (2011) who refer to this work for dedicating themselves to studies in terms of geography teaching, didactics and teacher training . We also deal with issues relevant to the topic, such as the construction of knowledge as a mediator of geographical reasoning. |
id |
UECE-6_8e71e6f1a230523bac1b2c1f32a0c6fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3529 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
The professionalism of the Geography teacherA profissionalidade do professor(a) de GeografiaIdentidadeEnsino de GeografiaProfissionalidadeIdentityGeography of TeachingProfessionalityWe propose a reflection on the construction of the identity of the geography teacher. This work is the result of studies raised by the Academic Master in Geography at the Vale do Acaraú University - UVA. The methodological path is based on qualitative research of a bibliographic nature supported by theorists such as Cavalcanti (2010) and Libâneo (2011) who refer to this work for dedicating themselves to studies in terms of geography teaching, didactics and teacher training . We also deal with issues relevant to the topic, such as the construction of knowledge as a mediator of geographical reasoning.Propomos uma reflexão acerca da construção da identidade do professor de Geografia. Este trabalho é fruto de estudos suscitados pelo Mestrado Acadêmico em Geografia da Universidade Vale do Acaraú – UVA. O percurso metodológico constroe-se com base na pesquisa qualitativa de cunho bibliográfico apoiada em teóricos como Cavalcanti (2010) e Libâneo (2011) que referenciam este trabalho por dedicarem-se aos estudos no tocante ao ensino de geografia, à didática e formação de professores. Tratamos ainda de questões relevantes ao tema como a construção do conhecimento enquanto mediador do raciocínio geográfico.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/352910.47149/pemo.v1i2.3529Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 1 No. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 1 Núm. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 1 n. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v1i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529/3123Copyright (c) 2020 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria do Socorro CorreiaHolanda, Virgínia Célia Cavalcante de2021-05-19T22:28:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3529Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-05-19T22:28:46Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The professionalism of the Geography teacher A profissionalidade do professor(a) de Geografia |
title |
The professionalism of the Geography teacher |
spellingShingle |
The professionalism of the Geography teacher Costa, Maria do Socorro Correia Identidade Ensino de Geografia Profissionalidade Identity Geography of Teaching Professionality |
title_short |
The professionalism of the Geography teacher |
title_full |
The professionalism of the Geography teacher |
title_fullStr |
The professionalism of the Geography teacher |
title_full_unstemmed |
The professionalism of the Geography teacher |
title_sort |
The professionalism of the Geography teacher |
author |
Costa, Maria do Socorro Correia |
author_facet |
Costa, Maria do Socorro Correia Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de |
author_role |
author |
author2 |
Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Maria do Socorro Correia Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidade Ensino de Geografia Profissionalidade Identity Geography of Teaching Professionality |
topic |
Identidade Ensino de Geografia Profissionalidade Identity Geography of Teaching Professionality |
description |
We propose a reflection on the construction of the identity of the geography teacher. This work is the result of studies raised by the Academic Master in Geography at the Vale do Acaraú University - UVA. The methodological path is based on qualitative research of a bibliographic nature supported by theorists such as Cavalcanti (2010) and Libâneo (2011) who refer to this work for dedicating themselves to studies in terms of geography teaching, didactics and teacher training . We also deal with issues relevant to the topic, such as the construction of knowledge as a mediator of geographical reasoning. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529 10.47149/pemo.v1i2.3529 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v1i2.3529 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529/3123 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 1 No. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 1 Núm. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 1 n. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 2675-519X 10.47149/pemo.v1i2 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213152852967424 |