The professionalism of the Geography teacher

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Maria do Socorro Correia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529
Resumo: We propose a reflection on the construction of the identity of the geography teacher. This work is the result of studies raised by the Academic Master in Geography at the Vale do Acaraú University - UVA. The methodological path is based on qualitative research of a bibliographic nature supported by theorists such as Cavalcanti (2010) and Libâneo (2011) who refer to this work for dedicating themselves to studies in terms of geography teaching, didactics and teacher training . We also deal with issues relevant to the topic, such as the construction of knowledge as a mediator of geographical reasoning.
id UECE-6_8e71e6f1a230523bac1b2c1f32a0c6fb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3529
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling The professionalism of the Geography teacherA profissionalidade do professor(a) de GeografiaIdentidadeEnsino de GeografiaProfissionalidadeIdentityGeography of TeachingProfessionalityWe propose a reflection on the construction of the identity of the geography teacher. This work is the result of studies raised by the Academic Master in Geography at the Vale do Acaraú University - UVA. The methodological path is based on qualitative research of a bibliographic nature supported by theorists such as Cavalcanti (2010) and Libâneo (2011) who refer to this work for dedicating themselves to studies in terms of geography teaching, didactics and teacher training . We also deal with issues relevant to the topic, such as the construction of knowledge as a mediator of geographical reasoning.Propomos uma reflexão acerca da construção da identidade do professor de Geografia. Este trabalho é fruto de estudos suscitados pelo Mestrado Acadêmico em Geografia da Universidade Vale do Acaraú – UVA. O percurso metodológico constroe-se com base na pesquisa qualitativa de cunho bibliográfico apoiada em teóricos como Cavalcanti (2010) e Libâneo (2011) que referenciam este trabalho por dedicarem-se aos estudos no tocante ao ensino de geografia, à didática e formação de professores. Tratamos ainda de questões relevantes ao tema como a construção do conhecimento enquanto mediador do raciocínio geográfico.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/352910.47149/pemo.v1i2.3529Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 1 No. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 1 Núm. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 1 n. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v1i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529/3123Copyright (c) 2020 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria do Socorro CorreiaHolanda, Virgínia Célia Cavalcante de2021-05-19T22:28:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3529Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-05-19T22:28:46Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The professionalism of the Geography teacher
A profissionalidade do professor(a) de Geografia
title The professionalism of the Geography teacher
spellingShingle The professionalism of the Geography teacher
Costa, Maria do Socorro Correia
Identidade
Ensino de Geografia
Profissionalidade
Identity
Geography of Teaching
Professionality
title_short The professionalism of the Geography teacher
title_full The professionalism of the Geography teacher
title_fullStr The professionalism of the Geography teacher
title_full_unstemmed The professionalism of the Geography teacher
title_sort The professionalism of the Geography teacher
author Costa, Maria do Socorro Correia
author_facet Costa, Maria do Socorro Correia
Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de
author_role author
author2 Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Maria do Socorro Correia
Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade
Ensino de Geografia
Profissionalidade
Identity
Geography of Teaching
Professionality
topic Identidade
Ensino de Geografia
Profissionalidade
Identity
Geography of Teaching
Professionality
description We propose a reflection on the construction of the identity of the geography teacher. This work is the result of studies raised by the Academic Master in Geography at the Vale do Acaraú University - UVA. The methodological path is based on qualitative research of a bibliographic nature supported by theorists such as Cavalcanti (2010) and Libâneo (2011) who refer to this work for dedicating themselves to studies in terms of geography teaching, didactics and teacher training . We also deal with issues relevant to the topic, such as the construction of knowledge as a mediator of geographical reasoning.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529
10.47149/pemo.v1i2.3529
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v1i2.3529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3529/3123
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 1 No. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 1 Núm. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 1 n. 2 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
2675-519X
10.47149/pemo.v1i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152852967424