LANGUAGE INCLUSION AS A GOVERNMENT STRATEGY FOR DEAF PEOPLE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Witchs, Pedro Henrique
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Teixeira, Keila Cardoso, Borges, Kátia Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15411
Resumo: This article discusses government strategies for Deaf people based on a language inclusion process. In the light of Foucauldian Studies, Deaf Studies in Education and studies in language policies, the results of a research that mapped official documents in four sets of countries are discussed: 10 Spanish-speaking countries in America and Europe; six French-speaking countries in America and Europe; eight English-speaking countries in Africa, America, Europe and Oceania; and eight Portuguese-speaking countries in Africa, America and Europe. It is observed that different countries do not have explicit sign language policies, which does not mean that practices with these languages do not occur in their territories. It is argued that, despite this, sign languages still depend on institutional undertakings so that their learning and their effective use in society are possible.
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spelling LANGUAGE INCLUSION AS A GOVERNMENT STRATEGY FOR DEAF PEOPLELA INCLUSIÓN LINGÜÍSTICA COMO ESTRATEGIA DE GOBIERNAMIENTO PARA LAS PERSONAS SORDASINCLUSÃO LINGUÍSTICA COMO ESTRATÉGIA DE GOVERNAMENTO DE PESSOAS SURDASThis article discusses government strategies for Deaf people based on a language inclusion process. In the light of Foucauldian Studies, Deaf Studies in Education and studies in language policies, the results of a research that mapped official documents in four sets of countries are discussed: 10 Spanish-speaking countries in America and Europe; six French-speaking countries in America and Europe; eight English-speaking countries in Africa, America, Europe and Oceania; and eight Portuguese-speaking countries in Africa, America and Europe. It is observed that different countries do not have explicit sign language policies, which does not mean that practices with these languages do not occur in their territories. It is argued that, despite this, sign languages still depend on institutional undertakings so that their learning and their effective use in society are possible.Este artículo discute estrategias de gobernanza para personas sordas basadas en un proceso de inclusión lingüística. A la luz de los Estudios Foucaultianos, los Estudios Sordos en Educación y los estudios de políticas lingüísticas, se discuten los resultados de una investigación que mapeó documentos oficiales en cuatro conjuntos de países: 10 países de lengua española en América y Europa; seis países de idioma francés en América y Europa; ocho países de idioma inglés en África, América, Europa y Oceanía; y ocho países de lengua portuguesa en África, América y Europa. Se observa que diferentes países no cuentan con políticas explícitas de lengua de señas, lo que no significa que las prácticas con estas lenguas no se den en sus territorios. Se argumenta que, a pesar de ello, las lenguas de señas aún dependen de emprendimientos institucionales para que sea posible su aprendizaje y su uso efectivo en la sociedad.Neste artigo, discute-se estratégias de governamento de pessoas surdas a partir de um processo de inclusão linguística. À luz de Estudos Foucaultianos, Estudos Surdos em Educação e estudos em políticas linguísticas, são discutidos resultados de uma pesquisa que mapeou documentos oficiais em quatro conjuntos de países: 10 países de língua espanhola da América e da Europa; seis países de língua francesa da América e da Europa; oito países de língua inglesa da África, da América, da Europa e da Oceania; e oito países de língua portuguesa da África, da América e da Europa. Observa-se que diferentes países não apresentam políticas de línguas de sinais explícitas, o que não significa que práticas com essas línguas não ocorram em seus territórios. Argumenta-se que, apesar disso, as línguas de sinais ainda dependem de empreendimentos institucionais para que a sua aprendizagem e o seu efetivo uso na sociedade sejam possíveis.Lepidus2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1541110.14295/rds.v25i2.15411Revista Didática Sistêmica; v. 25 n. 2 (2023): DOSSIÊ LINGUAGENS, INCLUSÃO E TECNOLOGIAS: PERSPECTIVAS DE GOVERNAMENTO NA CONTEMPORANEIDADE; 26-361809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/15411/10687Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessWitchs, Pedro HenriqueTeixeira, Keila CardosoBorges, Kátia Regina2024-03-05T17:47:25Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15411Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2024-03-05T17:47:25Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
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