A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238 |
Resumo: | To clarify the sense that is assuming the education evaluation, in the school process, it constitutes fertile way for analysis and possible reforwarding of the pedagogic project lived by the educational institution; starting from the conception that the evaluation process is sustained in the conception that one has of Education in the social context in which it is inserted. In this work we thought about the avaliative procedures adopted in our educational backgrounds and that exercise influence in our didactical-pedagogical options. It shows up as conditioning the proposition of a process of education evaluation that demonstrates coherence with the principles of a critical and transforming Education; among them we mentioned the dialogism, the qualified and responsible participation, favored by pedagogic mediations which are demonstrated coherent with the conception of the role of the Education as transformer of the society and reducer of the inequalities, approaching a fairer and even society. |
id |
FURG-12_7f97460f263fb47e8324263fbabe59de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1238 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacionalEducação. Avaliação educacional. Transformação social.To clarify the sense that is assuming the education evaluation, in the school process, it constitutes fertile way for analysis and possible reforwarding of the pedagogic project lived by the educational institution; starting from the conception that the evaluation process is sustained in the conception that one has of Education in the social context in which it is inserted. In this work we thought about the avaliative procedures adopted in our educational backgrounds and that exercise influence in our didactical-pedagogical options. It shows up as conditioning the proposition of a process of education evaluation that demonstrates coherence with the principles of a critical and transforming Education; among them we mentioned the dialogism, the qualified and responsible participation, favored by pedagogic mediations which are demonstrated coherent with the conception of the role of the Education as transformer of the society and reducer of the inequalities, approaching a fairer and even society.Aclarar o sentido que vem assumindo a avaliação educacional, no processo escolar, constitui caminho fértil para análise e possível reencaminhamento do projeto pedagógico vivenciado pela instituição educativa; partindo da concepção de que o processo de avaliação sustenta-se na concepção que se tem de Educação no contexto social em que está inserido. Neste trabalho refletimos sobre os procedimentos avaliativos adotados em nossas vivências educacionais e que exercem influência em nossas opções didático-pedagógicas. Aparece como condicionante a proposição de um processo de avaliação educacional que demonstre coerência com os princípios de uma Educação crítica e transformadora; entre eles destacamos a dialogicidade, a participação qualificada e responsável, favorecida por mediações pedagógicas que se demonstrem coerentes com a concepção do papel da Educação como transformadora da sociedade e redutora das desigualdades, aproximando-nos de uma sociedade mais justa e equânime.Lepidus2010-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238Revista Didática Sistêmica; v. 6 (2007); 23-321809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238/533Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessBigliardi, Rossane VinhasCruz, Ricardo Gauterio2018-11-08T19:02:52Zoai:periodicos.furg.br:article/1238Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:52Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional |
title |
A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional |
spellingShingle |
A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional Bigliardi, Rossane Vinhas Educação. Avaliação educacional. Transformação social. |
title_short |
A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional |
title_full |
A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional |
title_fullStr |
A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional |
title_full_unstemmed |
A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional |
title_sort |
A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional |
author |
Bigliardi, Rossane Vinhas |
author_facet |
Bigliardi, Rossane Vinhas Cruz, Ricardo Gauterio |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Ricardo Gauterio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bigliardi, Rossane Vinhas Cruz, Ricardo Gauterio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação. Avaliação educacional. Transformação social. |
topic |
Educação. Avaliação educacional. Transformação social. |
description |
To clarify the sense that is assuming the education evaluation, in the school process, it constitutes fertile way for analysis and possible reforwarding of the pedagogic project lived by the educational institution; starting from the conception that the evaluation process is sustained in the conception that one has of Education in the social context in which it is inserted. In this work we thought about the avaliative procedures adopted in our educational backgrounds and that exercise influence in our didactical-pedagogical options. It shows up as conditioning the proposition of a process of education evaluation that demonstrates coherence with the principles of a critical and transforming Education; among them we mentioned the dialogism, the qualified and responsible participation, favored by pedagogic mediations which are demonstrated coherent with the conception of the role of the Education as transformer of the society and reducer of the inequalities, approaching a fairer and even society. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238/533 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 6 (2007); 23-32 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939463274496 |