A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bigliardi, Rossane Vinhas
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Cruz, Ricardo Gauterio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238
Resumo: To clarify the sense that is assuming the education evaluation, in the school process, it constitutes fertile way for analysis and possible reforwarding of the pedagogic project lived by the educational institution; starting from the conception that the evaluation process is sustained in the conception that one has of Education in the social context in which it is inserted. In this work we thought about the avaliative procedures adopted in our educational backgrounds and that exercise influence in our didactical-pedagogical options. It shows up as conditioning the proposition of a process of education evaluation that demonstrates coherence with the principles of a critical and transforming Education; among them we mentioned the dialogism, the qualified and responsible participation, favored by pedagogic mediations which are demonstrated coherent with the conception of the role of the Education as transformer of the society and reducer of the inequalities, approaching a fairer and even society.
id FURG-12_7f97460f263fb47e8324263fbabe59de
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1238
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacionalEducação. Avaliação educacional. Transformação social.To clarify the sense that is assuming the education evaluation, in the school process, it constitutes fertile way for analysis and possible reforwarding of the pedagogic project lived by the educational institution; starting from the conception that the evaluation process is sustained in the conception that one has of Education in the social context in which it is inserted. In this work we thought about the avaliative procedures adopted in our educational backgrounds and that exercise influence in our didactical-pedagogical options. It shows up as conditioning the proposition of a process of education evaluation that demonstrates coherence with the principles of a critical and transforming Education; among them we mentioned the dialogism, the qualified and responsible participation, favored by pedagogic mediations which are demonstrated coherent with the conception of the role of the Education as transformer of the society and reducer of the inequalities, approaching a fairer and even society.Aclarar o sentido que vem assumindo a avaliação educacional, no processo escolar, constitui caminho fértil para análise e possível reencaminhamento do projeto pedagógico vivenciado pela instituição educativa; partindo da concepção de que o processo de avaliação sustenta-se na concepção que se tem de Educação no contexto social em que está inserido. Neste trabalho refletimos sobre os procedimentos avaliativos adotados em nossas vivências educacionais e que exercem influência em nossas opções didático-pedagógicas. Aparece como condicionante a proposição de um processo de avaliação educacional que demonstre coerência com os princípios de uma Educação crítica e transformadora; entre eles destacamos a dialogicidade, a participação qualificada e responsável, favorecida por mediações pedagógicas que se demonstrem coerentes com a concepção do papel da Educação como transformadora da sociedade e redutora das desigualdades, aproximando-nos de uma sociedade mais justa e equânime.Lepidus2010-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238Revista Didática Sistêmica; v. 6 (2007); 23-321809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238/533Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessBigliardi, Rossane VinhasCruz, Ricardo Gauterio2018-11-08T19:02:52Zoai:periodicos.furg.br:article/1238Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:52Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional
title A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional
spellingShingle A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional
Bigliardi, Rossane Vinhas
Educação. Avaliação educacional. Transformação social.
title_short A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional
title_full A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional
title_fullStr A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional
title_full_unstemmed A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional
title_sort A educação na sociedade de classes: uma leitura crítica do processo de avaliação educacional
author Bigliardi, Rossane Vinhas
author_facet Bigliardi, Rossane Vinhas
Cruz, Ricardo Gauterio
author_role author
author2 Cruz, Ricardo Gauterio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bigliardi, Rossane Vinhas
Cruz, Ricardo Gauterio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação. Avaliação educacional. Transformação social.
topic Educação. Avaliação educacional. Transformação social.
description To clarify the sense that is assuming the education evaluation, in the school process, it constitutes fertile way for analysis and possible reforwarding of the pedagogic project lived by the educational institution; starting from the conception that the evaluation process is sustained in the conception that one has of Education in the social context in which it is inserted. In this work we thought about the avaliative procedures adopted in our educational backgrounds and that exercise influence in our didactical-pedagogical options. It shows up as conditioning the proposition of a process of education evaluation that demonstrates coherence with the principles of a critical and transforming Education; among them we mentioned the dialogism, the qualified and responsible participation, favored by pedagogic mediations which are demonstrated coherent with the conception of the role of the Education as transformer of the society and reducer of the inequalities, approaching a fairer and even society.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1238/533
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 6 (2007); 23-32
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939463274496