Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240 |
Resumo: | Initially it was possible, starting from theoretical observations, to point some modifications that the Teaching of Geography is presenting now. Those orientated our practice, allowing a more tangible exhibition of the object of the Geography, the geographical space. For the development of this work we divided the research in two parts: the bibliographical research and the experimental research, based on the use of theoretical models and procedures adopted in several educational institutions. The approach of the research leaned on in the deductive method, tends before in view the application of didactic techniques developed by specialists in the pedagogic area. The used method was bibliographical risings, looking for to present some positionings concerning the discerning choice of the contents be her exposed in class room. In the same way, it was possible to lift some considerations about the conditions that need to be created for the students in the process of acquisition of systematized knowledge. Finally, we tried to do some considerations about the continuous evaluation applied now in the class room. The classification of the results of the works in class room was presented in form of concepts that represent students' progresses and moving backs in the activities requested by the teachers. |
id |
FURG-12_fc5150eccf3dcd557451f8bae5fa73b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1240 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografiaEnsino. Avaliação. Aprendizagem.Initially it was possible, starting from theoretical observations, to point some modifications that the Teaching of Geography is presenting now. Those orientated our practice, allowing a more tangible exhibition of the object of the Geography, the geographical space. For the development of this work we divided the research in two parts: the bibliographical research and the experimental research, based on the use of theoretical models and procedures adopted in several educational institutions. The approach of the research leaned on in the deductive method, tends before in view the application of didactic techniques developed by specialists in the pedagogic area. The used method was bibliographical risings, looking for to present some positionings concerning the discerning choice of the contents be her exposed in class room. In the same way, it was possible to lift some considerations about the conditions that need to be created for the students in the process of acquisition of systematized knowledge. Finally, we tried to do some considerations about the continuous evaluation applied now in the class room. The classification of the results of the works in class room was presented in form of concepts that represent students' progresses and moving backs in the activities requested by the teachers.Inicialmente foi possível, a partir de observações teóricas, apontar algumas modificações que o Ensino de Geografia vêm apresentando atualmente. Essas nortearam a nossa prática, permitindo uma exposição mais palpável do objeto da Geografia, o espaço geográfico. Para o desenvolvimento deste trabalho dividimos a pesquisa em duas partes: a pesquisa bibliográfica e a pesquisa experimental, baseadas na utilização de modelos teóricos e de procedimentos adotados em diversas instituições educacionais. A abordagem da pesquisa se apoiou no método dedutivo, tendo em vista a aplicação de técnicas didáticas antes desenvolvidas por especialistas na área pedagógica. O método utilizado foi de levantamento bibliográfico, buscando apresentar alguns posicionamentos acerca da escolha criteriosa dos conteúdos a serem expostos em sala de aula. Da mesma forma, foi possível levantar algumas considerações sobre as condições que necessitam ser criadas para os alunos no processo de aquisição de conhecimentos sistematizados. Por fim, procurou-se fazer algumas considerações sobre a avaliação contínua aplicada atualmente na sala de aula. A classificação dos resultados dos trabalhos em sala de aula foi apresentada em forma de conceitos que representam avanços e recuos dos alunos nas atividades solicitadas pelos professores.Lepidus2010-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240Revista Didática Sistêmica; v. 6 (2007); 45-561809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240/535Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Elayne ChristianFigueiredo, Vânia Santos2018-11-08T19:02:52Zoai:periodicos.furg.br:article/1240Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:52Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia |
title |
Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia |
spellingShingle |
Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia da Silva, Elayne Christian Ensino. Avaliação. Aprendizagem. |
title_short |
Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia |
title_full |
Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia |
title_fullStr |
Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia |
title_full_unstemmed |
Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia |
title_sort |
Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia |
author |
da Silva, Elayne Christian |
author_facet |
da Silva, Elayne Christian Figueiredo, Vânia Santos |
author_role |
author |
author2 |
Figueiredo, Vânia Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Elayne Christian Figueiredo, Vânia Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino. Avaliação. Aprendizagem. |
topic |
Ensino. Avaliação. Aprendizagem. |
description |
Initially it was possible, starting from theoretical observations, to point some modifications that the Teaching of Geography is presenting now. Those orientated our practice, allowing a more tangible exhibition of the object of the Geography, the geographical space. For the development of this work we divided the research in two parts: the bibliographical research and the experimental research, based on the use of theoretical models and procedures adopted in several educational institutions. The approach of the research leaned on in the deductive method, tends before in view the application of didactic techniques developed by specialists in the pedagogic area. The used method was bibliographical risings, looking for to present some positionings concerning the discerning choice of the contents be her exposed in class room. In the same way, it was possible to lift some considerations about the conditions that need to be created for the students in the process of acquisition of systematized knowledge. Finally, we tried to do some considerations about the continuous evaluation applied now in the class room. The classification of the results of the works in class room was presented in form of concepts that represent students' progresses and moving backs in the activities requested by the teachers. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240/535 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 6 (2007); 45-56 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939466420224 |