Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Elayne Christian
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Figueiredo, Vânia Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240
Resumo: Initially it was possible, starting from theoretical observations, to point some modifications that the Teaching of Geography is presenting now. Those orientated our practice, allowing a more tangible exhibition of the object of the Geography, the geographical space. For the development of this work we divided the research in two parts: the bibliographical research and the experimental research, based on the use of theoretical models and procedures adopted in several educational institutions. The approach of the research leaned on in the deductive method, tends before in view the application of didactic techniques developed by specialists in the pedagogic area. The used method was bibliographical risings, looking for to present some positionings concerning the discerning choice of the contents be her exposed in class room. In the same way, it was possible to lift some considerations about the conditions that need to be created for the students in the process of acquisition of systematized knowledge. Finally, we tried to do some considerations about the continuous evaluation applied now in the class room. The classification of the results of the works in class room was presented in form of concepts that represent students' progresses and moving backs in the activities requested by the teachers.
id FURG-12_fc5150eccf3dcd557451f8bae5fa73b2
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1240
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografiaEnsino. Avaliação. Aprendizagem.Initially it was possible, starting from theoretical observations, to point some modifications that the Teaching of Geography is presenting now. Those orientated our practice, allowing a more tangible exhibition of the object of the Geography, the geographical space. For the development of this work we divided the research in two parts: the bibliographical research and the experimental research, based on the use of theoretical models and procedures adopted in several educational institutions. The approach of the research leaned on in the deductive method, tends before in view the application of didactic techniques developed by specialists in the pedagogic area. The used method was bibliographical risings, looking for to present some positionings concerning the discerning choice of the contents be her exposed in class room. In the same way, it was possible to lift some considerations about the conditions that need to be created for the students in the process of acquisition of systematized knowledge. Finally, we tried to do some considerations about the continuous evaluation applied now in the class room. The classification of the results of the works in class room was presented in form of concepts that represent students' progresses and moving backs in the activities requested by the teachers.Inicialmente foi possível, a partir de observações teóricas, apontar algumas modificações que o Ensino de Geografia vêm apresentando atualmente. Essas nortearam a nossa prática, permitindo uma exposição mais palpável do objeto da Geografia, o espaço geográfico. Para o desenvolvimento deste trabalho dividimos a pesquisa em duas partes: a pesquisa bibliográfica e a pesquisa experimental, baseadas na utilização de modelos teóricos e de procedimentos adotados em diversas instituições educacionais. A abordagem da pesquisa se apoiou no método dedutivo, tendo em vista a aplicação de técnicas didáticas antes desenvolvidas por especialistas na área pedagógica. O método utilizado foi de levantamento bibliográfico, buscando apresentar alguns posicionamentos acerca da escolha criteriosa dos conteúdos a serem expostos em sala de aula. Da mesma forma, foi possível levantar algumas considerações sobre as condições que necessitam ser criadas para os alunos no processo de aquisição de conhecimentos sistematizados. Por fim, procurou-se fazer algumas considerações sobre a avaliação contínua aplicada atualmente na sala de aula. A classificação dos resultados dos trabalhos em sala de aula foi apresentada em forma de conceitos que representam avanços e recuos dos alunos nas atividades solicitadas pelos professores.Lepidus2010-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240Revista Didática Sistêmica; v. 6 (2007); 45-561809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240/535Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Elayne ChristianFigueiredo, Vânia Santos2018-11-08T19:02:52Zoai:periodicos.furg.br:article/1240Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:52Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia
title Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia
spellingShingle Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia
da Silva, Elayne Christian
Ensino. Avaliação. Aprendizagem.
title_short Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia
title_full Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia
title_fullStr Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia
title_full_unstemmed Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia
title_sort Entre a geografia que se aprende e a geografia que se ensina: a experiência da avaliação contínua na disciplina de geografia
author da Silva, Elayne Christian
author_facet da Silva, Elayne Christian
Figueiredo, Vânia Santos
author_role author
author2 Figueiredo, Vânia Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Elayne Christian
Figueiredo, Vânia Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino. Avaliação. Aprendizagem.
topic Ensino. Avaliação. Aprendizagem.
description Initially it was possible, starting from theoretical observations, to point some modifications that the Teaching of Geography is presenting now. Those orientated our practice, allowing a more tangible exhibition of the object of the Geography, the geographical space. For the development of this work we divided the research in two parts: the bibliographical research and the experimental research, based on the use of theoretical models and procedures adopted in several educational institutions. The approach of the research leaned on in the deductive method, tends before in view the application of didactic techniques developed by specialists in the pedagogic area. The used method was bibliographical risings, looking for to present some positionings concerning the discerning choice of the contents be her exposed in class room. In the same way, it was possible to lift some considerations about the conditions that need to be created for the students in the process of acquisition of systematized knowledge. Finally, we tried to do some considerations about the continuous evaluation applied now in the class room. The classification of the results of the works in class room was presented in form of concepts that represent students' progresses and moving backs in the activities requested by the teachers.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1240/535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 6 (2007); 45-56
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939466420224