EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Rafaele Rodrigues de
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Mackedanz, Luiz Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429
Resumo: In this article, we report a pedagogical experience at Physics high school classroom, from its planning to the praxis in itself. The preceding process was part of the subject of Supervised Apprenticeship in Physics at the Federal University of Rio Grande - FURG - and which was done in a public state high school in the city of Rio Grande in Rio Grande do Sul - RS. Besides showing reports about the beginning of the teaching activity of an academic of the Physics course, this paper also brings reflexive actions about how to act and proceed in certain situations within a classroom. There is, too, the objective to demonstrate the planning process of the apprenticeship through a structuring issues.
id FURG-2_114a95470feb66ef6dba61e5dbfd441e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/1429
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICSRelatos de experiência: observações na prática pedagógica no estágio supervisionado em FísicaFormação de professoresEnsino médioTemas estruturadoresIn this article, we report a pedagogical experience at Physics high school classroom, from its planning to the praxis in itself. The preceding process was part of the subject of Supervised Apprenticeship in Physics at the Federal University of Rio Grande - FURG - and which was done in a public state high school in the city of Rio Grande in Rio Grande do Sul - RS. Besides showing reports about the beginning of the teaching activity of an academic of the Physics course, this paper also brings reflexive actions about how to act and proceed in certain situations within a classroom. There is, too, the objective to demonstrate the planning process of the apprenticeship through a structuring issues.Neste artigo relatamos as experiências vivenciadas em sala de aula, no Ensino Médio através da práxis pedagógica na disciplina de Física, desde o planejamento do ensino. O processo foi oportunizado pelo Estágio Supervisionado em Física no Curso de Física Licenciatura da Universidade Federal do Rio Grande - FURG, e este ocorreu em uma escola estadual de Ensino Médio, localizada na cidade do Rio Grande, RS. Este trabalho, além de expor relatos sobre a iniciação à docência de uma acadêmica, traz ações reflexivas acerca de como agir e proceder em certas situações que ocorrem dentro da sala de aula e opiniões de professores da rede pública da cidade sobre abordagens diferentes na sala de aula. Tem como objetivo demonstrar o planejamento do estágio através de uma unidade didática, a qual partiu de um tema estruturador.Universidade Federal do Rio Grande2011-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 23-35Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 23-352316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429/1116Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Rafaele Rodrigues deMackedanz, Luiz Fernando2018-05-08T14:51:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/1429Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2018-05-08T14:51:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS
Relatos de experiência: observações na prática pedagógica no estágio supervisionado em Física
title EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS
spellingShingle EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS
Araújo, Rafaele Rodrigues de
Formação de professores
Ensino médio
Temas estruturadores
title_short EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS
title_full EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS
title_fullStr EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS
title_full_unstemmed EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS
title_sort EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS
author Araújo, Rafaele Rodrigues de
author_facet Araújo, Rafaele Rodrigues de
Mackedanz, Luiz Fernando
author_role author
author2 Mackedanz, Luiz Fernando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Rafaele Rodrigues de
Mackedanz, Luiz Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Ensino médio
Temas estruturadores
topic Formação de professores
Ensino médio
Temas estruturadores
description In this article, we report a pedagogical experience at Physics high school classroom, from its planning to the praxis in itself. The preceding process was part of the subject of Supervised Apprenticeship in Physics at the Federal University of Rio Grande - FURG - and which was done in a public state high school in the city of Rio Grande in Rio Grande do Sul - RS. Besides showing reports about the beginning of the teaching activity of an academic of the Physics course, this paper also brings reflexive actions about how to act and proceed in certain situations within a classroom. There is, too, the objective to demonstrate the planning process of the apprenticeship through a structuring issues.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429/1116
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 23-35
Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 23-35
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944869675171840