EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429 |
Resumo: | In this article, we report a pedagogical experience at Physics high school classroom, from its planning to the praxis in itself. The preceding process was part of the subject of Supervised Apprenticeship in Physics at the Federal University of Rio Grande - FURG - and which was done in a public state high school in the city of Rio Grande in Rio Grande do Sul - RS. Besides showing reports about the beginning of the teaching activity of an academic of the Physics course, this paper also brings reflexive actions about how to act and proceed in certain situations within a classroom. There is, too, the objective to demonstrate the planning process of the apprenticeship through a structuring issues. |
id |
FURG-2_114a95470feb66ef6dba61e5dbfd441e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/1429 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICSRelatos de experiência: observações na prática pedagógica no estágio supervisionado em FísicaFormação de professoresEnsino médioTemas estruturadoresIn this article, we report a pedagogical experience at Physics high school classroom, from its planning to the praxis in itself. The preceding process was part of the subject of Supervised Apprenticeship in Physics at the Federal University of Rio Grande - FURG - and which was done in a public state high school in the city of Rio Grande in Rio Grande do Sul - RS. Besides showing reports about the beginning of the teaching activity of an academic of the Physics course, this paper also brings reflexive actions about how to act and proceed in certain situations within a classroom. There is, too, the objective to demonstrate the planning process of the apprenticeship through a structuring issues.Neste artigo relatamos as experiências vivenciadas em sala de aula, no Ensino Médio através da práxis pedagógica na disciplina de Física, desde o planejamento do ensino. O processo foi oportunizado pelo Estágio Supervisionado em Física no Curso de Física Licenciatura da Universidade Federal do Rio Grande - FURG, e este ocorreu em uma escola estadual de Ensino Médio, localizada na cidade do Rio Grande, RS. Este trabalho, além de expor relatos sobre a iniciação à docência de uma acadêmica, traz ações reflexivas acerca de como agir e proceder em certas situações que ocorrem dentro da sala de aula e opiniões de professores da rede pública da cidade sobre abordagens diferentes na sala de aula. Tem como objetivo demonstrar o planejamento do estágio através de uma unidade didática, a qual partiu de um tema estruturador.Universidade Federal do Rio Grande2011-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 23-35Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 23-352316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429/1116Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Rafaele Rodrigues deMackedanz, Luiz Fernando2018-05-08T14:51:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/1429Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2018-05-08T14:51:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS Relatos de experiência: observações na prática pedagógica no estágio supervisionado em Física |
title |
EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS |
spellingShingle |
EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS Araújo, Rafaele Rodrigues de Formação de professores Ensino médio Temas estruturadores |
title_short |
EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS |
title_full |
EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS |
title_fullStr |
EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS |
title_full_unstemmed |
EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS |
title_sort |
EXPERIENCE STORIES: COMMENTS IN PRACTICAL THE PEDAGOGICAL IN THE TRAINING SUPERVISED IN PHYSICS |
author |
Araújo, Rafaele Rodrigues de |
author_facet |
Araújo, Rafaele Rodrigues de Mackedanz, Luiz Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Mackedanz, Luiz Fernando |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Rafaele Rodrigues de Mackedanz, Luiz Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Ensino médio Temas estruturadores |
topic |
Formação de professores Ensino médio Temas estruturadores |
description |
In this article, we report a pedagogical experience at Physics high school classroom, from its planning to the praxis in itself. The preceding process was part of the subject of Supervised Apprenticeship in Physics at the Federal University of Rio Grande - FURG - and which was done in a public state high school in the city of Rio Grande in Rio Grande do Sul - RS. Besides showing reports about the beginning of the teaching activity of an academic of the Physics course, this paper also brings reflexive actions about how to act and proceed in certain situations within a classroom. There is, too, the objective to demonstrate the planning process of the apprenticeship through a structuring issues. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1429/1116 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 23-35 Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 23-35 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944869675171840 |