Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433 |
Resumo: | The growing participation of adolescents in the social network Orkut and in its communities makes it possible for us to learn about youth cultures expressed by adolescents in their communications, providing us with a rich context for investigations in the fields of psychology and Education. This study presents two Case Studies comprising the communities entitled “Teenagers Suffer” and “I love being a teenager”. The data that led to the choice of these communities, after a research using the word adolescent, are described. The Case Studies show a significant interaction within the scope of the Forums, comprising games created by the members of the community themselves. The titles of the communities are treated mainly in the Polls, such as, for example, the complaints manifested by adolescents about this period of their lives in the community “Teenagers suffer”. The importance of schools and their appropriation of this knowledge of what adolescents think and the ways adolescents interact nowadays is pointed out, as adolescence is changing very quickly, influenced by different sociocultural factors. |
id |
FURG-2_33bd21bc523b97c6ec4080b7b09bf78d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/1433 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambienteOrkut. Culturas juvenis. Juventude. Escola.The growing participation of adolescents in the social network Orkut and in its communities makes it possible for us to learn about youth cultures expressed by adolescents in their communications, providing us with a rich context for investigations in the fields of psychology and Education. This study presents two Case Studies comprising the communities entitled “Teenagers Suffer” and “I love being a teenager”. The data that led to the choice of these communities, after a research using the word adolescent, are described. The Case Studies show a significant interaction within the scope of the Forums, comprising games created by the members of the community themselves. The titles of the communities are treated mainly in the Polls, such as, for example, the complaints manifested by adolescents about this period of their lives in the community “Teenagers suffer”. The importance of schools and their appropriation of this knowledge of what adolescents think and the ways adolescents interact nowadays is pointed out, as adolescence is changing very quickly, influenced by different sociocultural factors.A crescente participação de adolescentes na rede social Orkut e em suas comunidades permite conhecer as culturas juvenis expressas por adolescentes em suas comunicações, constituindo-se em um rico contexto de investigação para áreas como a Psicologia e a Educação. Este trabalho apresenta o Estudo de Caso das Comunidades “Adolescente Sofre” e “Adoro ser adolescente”. Descrevem-se os dados que levaram à escola destas comunidades, que partiu de uma pesquisa de com a palavra-chave adolescente. Os Estudos de Caso revelam de forma significativa a interação que ocorre nos Fóruns através de jogos criados pelos membros da comunidade. Os temas abordados nos títulos das comunidades são tratados especialmente nas Enquetes, como por exemplo, as queixas manifestadas pelos adolescentes sobre esta fase da vida, na comunidade “Adolescente sofre”. Indica-se a importância da escola apropriar-se do conhecimento sobre o que pensam e as formas de interação dos adolescentes de hoje, pois esta fase está mudando em ritmo acelerado, influenciada por diferentes fatores socioculturais.Universidade Federal do Rio Grande2010-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 1 (2010); 55-76Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 1 (2010); 55-762316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433/778Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRapoport, Andrea2018-05-08T14:51:11Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/1433Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2018-05-08T14:51:11Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente |
title |
Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente |
spellingShingle |
Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente Rapoport, Andrea Orkut. Culturas juvenis. Juventude. Escola. |
title_short |
Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente |
title_full |
Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente |
title_fullStr |
Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente |
title_full_unstemmed |
Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente |
title_sort |
Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente |
author |
Rapoport, Andrea |
author_facet |
Rapoport, Andrea |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rapoport, Andrea |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Orkut. Culturas juvenis. Juventude. Escola. |
topic |
Orkut. Culturas juvenis. Juventude. Escola. |
description |
The growing participation of adolescents in the social network Orkut and in its communities makes it possible for us to learn about youth cultures expressed by adolescents in their communications, providing us with a rich context for investigations in the fields of psychology and Education. This study presents two Case Studies comprising the communities entitled “Teenagers Suffer” and “I love being a teenager”. The data that led to the choice of these communities, after a research using the word adolescent, are described. The Case Studies show a significant interaction within the scope of the Forums, comprising games created by the members of the community themselves. The titles of the communities are treated mainly in the Polls, such as, for example, the complaints manifested by adolescents about this period of their lives in the community “Teenagers suffer”. The importance of schools and their appropriation of this knowledge of what adolescents think and the ways adolescents interact nowadays is pointed out, as adolescence is changing very quickly, influenced by different sociocultural factors. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433/778 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 1 (2010); 55-76 Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 1 (2010); 55-76 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944869676220416 |