Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rapoport, Andrea
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433
Resumo: The growing participation of adolescents in the social network Orkut and in its communities makes it possible for us to learn about youth cultures expressed by adolescents in their communications, providing us with a rich context for investigations in the fields of psychology and Education. This study presents two Case Studies comprising the communities entitled “Teenagers Suffer” and “I love being a teenager”. The data that led to the choice of these communities, after a research using the word adolescent, are described. The Case Studies show a significant interaction within the scope of the Forums, comprising games created by the members of the community themselves. The titles of the communities are treated mainly in the Polls, such as, for example, the complaints manifested by adolescents about this period of their lives in the community “Teenagers suffer”. The importance of schools and their appropriation of this knowledge of what adolescents think and the ways adolescents interact nowadays is pointed out, as adolescence is changing very quickly, influenced by different sociocultural factors.
id FURG-2_f99f2c9370d6bd6187de66ad4da71397
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1433
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambienteOrkut. Culturas juvenis. Juventude. Escola.The growing participation of adolescents in the social network Orkut and in its communities makes it possible for us to learn about youth cultures expressed by adolescents in their communications, providing us with a rich context for investigations in the fields of psychology and Education. This study presents two Case Studies comprising the communities entitled “Teenagers Suffer” and “I love being a teenager”. The data that led to the choice of these communities, after a research using the word adolescent, are described. The Case Studies show a significant interaction within the scope of the Forums, comprising games created by the members of the community themselves. The titles of the communities are treated mainly in the Polls, such as, for example, the complaints manifested by adolescents about this period of their lives in the community “Teenagers suffer”. The importance of schools and their appropriation of this knowledge of what adolescents think and the ways adolescents interact nowadays is pointed out, as adolescence is changing very quickly, influenced by different sociocultural factors.A crescente participação de adolescentes na rede social Orkut e em suas comunidades permite conhecer as culturas juvenis expressas por adolescentes em suas comunicações, constituindo-se em um rico contexto de investigação para áreas como a Psicologia e a Educação. Este trabalho apresenta o Estudo de Caso das Comunidades “Adolescente Sofre” e “Adoro ser adolescente”. Descrevem-se os dados que levaram à escola destas comunidades, que partiu de uma pesquisa de com a palavra-chave adolescente. Os Estudos de Caso revelam de forma significativa a interação que ocorre nos Fóruns através de jogos criados pelos membros da comunidade. Os temas abordados nos títulos das comunidades são tratados especialmente nas Enquetes, como por exemplo, as queixas manifestadas pelos adolescentes sobre esta fase da vida, na comunidade “Adolescente sofre”. Indica-se a importância da escola apropriar-se do conhecimento sobre o que pensam e as formas de interação dos adolescentes de hoje, pois esta fase está mudando em ritmo acelerado, influenciada por diferentes fatores socioculturais.Universidade Federal do Rio Grande2010-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 1 (2010); 55-76Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 1 (2010); 55-762316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433/778Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRapoport, Andrea2023-01-05T15:57:20Zoai:periodicos.furg.br:article/1433Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-01-05T15:57:20Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente
title Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente
spellingShingle Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente
Rapoport, Andrea
Orkut. Culturas juvenis. Juventude. Escola.
title_short Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente
title_full Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente
title_fullStr Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente
title_full_unstemmed Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente
title_sort Os jovens em comunidades do Orkut: as culturas juvenis expressas neste ambiente
author Rapoport, Andrea
author_facet Rapoport, Andrea
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rapoport, Andrea
dc.subject.por.fl_str_mv Orkut. Culturas juvenis. Juventude. Escola.
topic Orkut. Culturas juvenis. Juventude. Escola.
description The growing participation of adolescents in the social network Orkut and in its communities makes it possible for us to learn about youth cultures expressed by adolescents in their communications, providing us with a rich context for investigations in the fields of psychology and Education. This study presents two Case Studies comprising the communities entitled “Teenagers Suffer” and “I love being a teenager”. The data that led to the choice of these communities, after a research using the word adolescent, are described. The Case Studies show a significant interaction within the scope of the Forums, comprising games created by the members of the community themselves. The titles of the communities are treated mainly in the Polls, such as, for example, the complaints manifested by adolescents about this period of their lives in the community “Teenagers suffer”. The importance of schools and their appropriation of this knowledge of what adolescents think and the ways adolescents interact nowadays is pointed out, as adolescence is changing very quickly, influenced by different sociocultural factors.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1433/778
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 1 (2010); 55-76
Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 1 (2010); 55-76
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493249010499584