INCLUSIVE EDUCATION AND ITS THEORETICAL DOCUMENTAL SUPPORT
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15986 |
Resumo: | Since the 90s of the last century, the political and epistemological provisions of inclusive education have provoked Brazilian schools to transform towards more accessible and equitable education. However, this has required reformulations in educational policies in this country. Based on a review of the main international and national documents on school inclusion, this article aims to present a panoramic view of the provisions of the Brazilian regulatory framework, taking into account the effects of the educational paradigm of inclusion on the proposal to offer special education in the regular system. education. The results of this documentary review pointed, first, to the impact of international inclusive education policies on the construction of the legal framework for Brazilian education. Second, they demonstrate a continuous and gradual construction of the new proposal for the education of people with disabilities in Brazil. |
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INCLUSIVE EDUCATION AND ITS THEORETICAL DOCUMENTAL SUPPORTLA EDUCACIÓN INCLUSIVA Y SU SOPORTE DOCUMENTAL TEÓRICOA EDUCAÇÃO INCLUSIVA E SEU SUPORTE TEÓRICO DOCUMENTALEducação inclusiva Educação especialPolíticas educacionaisInclusive education. Special education. Educational policies.Educación inclusiva. Educación especial. Políticas educativas.Since the 90s of the last century, the political and epistemological provisions of inclusive education have provoked Brazilian schools to transform towards more accessible and equitable education. However, this has required reformulations in educational policies in this country. Based on a review of the main international and national documents on school inclusion, this article aims to present a panoramic view of the provisions of the Brazilian regulatory framework, taking into account the effects of the educational paradigm of inclusion on the proposal to offer special education in the regular system. education. The results of this documentary review pointed, first, to the impact of international inclusive education policies on the construction of the legal framework for Brazilian education. Second, they demonstrate a continuous and gradual construction of the new proposal for the education of people with disabilities in Brazil.Desde los años 90 del siglo pasado, las disposiciones políticas y epistemológicas de la educación inclusiva han provocado que las escuelas brasileñas se transformen hacia una educación más accesible y equitativa. Sin embargo, esto ha requerido reformulaciones en las políticas educativas de este país. A partir de una revisión de los principales documentos internacionales y nacionales sobre inclusión escolar, este artículo tiene como objetivo presentar una visión panorámica de las disposiciones del marco normativo brasileño, teniendo en cuenta los efectos del paradigma educativo de la inclusión en la propuesta de ofrecer educación especial. en el sistema regular. educación. Los resultados de esta revisión documental apuntaron, en primer lugar, al impacto de las políticas internacionales de educación inclusiva en la construcción del marco legal de la educación brasileña. En segundo lugar, demuestran una construcción continua y gradual de la nueva propuesta para la educación de personas con discapacidad en Brasil.Desde a década de 90 do século passado, as disposições políticas e epistemológicas da educação inclusiva têm provocado as escolas brasileiras no sentido de sua transformação rumo ao ensino mais acessível e equitativo. No entanto, isto tem demandado reformulações nas políticas educacionais neste país. A partir de uma revisão dos principais documentos internacionais e nacionais sobre a inclusão escolar, este artigo objetiva apresentar uma visão panorâmica das disposições do marco regulatório brasileiro, tendo em perspectiva os afetamentos do paradigma educacional da inclusão na proposta de oferecimento da educação especial no sistema regular de ensino. Os resultados desta revisão documental apontaram, primeiro, para o impacto das políticas internacionais de educação inclusiva sobre a construção do arcabouço legal da educação brasileira. Segundo, demonstram uma construção contínua e gradual da nova proposta para a educação de pessoas com deficiência no Brasil.Universidade Federal do Rio Grande2024-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1598610.14295/momento.v33i1.15986Momento - Diálogos em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 273-295Momento - Diálogos em Educação; v. 33 n. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 273-2952316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/15986/10874Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta-Renders, Elizabete CristinaAngelo, Fernanda de Menezes2024-04-17T14:00:59Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15986Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2024-04-17T14:00:59Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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