PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Eugenia Portela de Siqueira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Conte , Patrícia Portela de Siqueira, Silva, Wilker Solidade da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220
Resumo: The article argues that the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER) caused an epistemic shift to the curriculum and pedagogical practice, by questioning Eurocentric knowledge that historically was legitimized as universal and that silenced African and Afro-Brazilian knowledge. The study was carried out within the scope of research carried out by researchers from the Research Group on Racial Relations and Teacher Education – GEPRAFE. Qualitative in nature with a theoretical approach inspired by Postcolonial Studies, it was carried out in municipal public schools in Campo Grande –MS. In the context of the pandemic, with the streamlining of curriculum reorganization and remote classes, the role of the teacher to ensure the realization of the DCNERER and the content on the appreciation of African and Afro-Brazilian culture in basic education constitutes epistemological resistance and defense of the school democratic.
id FURG-2_4647d5d9ebd7d32e24d79ae8e6a9d4c6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13220
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemiaEducaçãoPrática pedagógica PandemiaDCNERERThe article argues that the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER) caused an epistemic shift to the curriculum and pedagogical practice, by questioning Eurocentric knowledge that historically was legitimized as universal and that silenced African and Afro-Brazilian knowledge. The study was carried out within the scope of research carried out by researchers from the Research Group on Racial Relations and Teacher Education – GEPRAFE. Qualitative in nature with a theoretical approach inspired by Postcolonial Studies, it was carried out in municipal public schools in Campo Grande –MS. In the context of the pandemic, with the streamlining of curriculum reorganization and remote classes, the role of the teacher to ensure the realization of the DCNERER and the content on the appreciation of African and Afro-Brazilian culture in basic education constitutes epistemological resistance and defense of the school democratic.El artículo sostiene que las Directrices Curriculares Nacionales para la Educación de las Relaciones Étnico-Raciales (DCNERER) provocó un desplazamiento epistémico del currículo y de las prácticas pedagógicas. Cuando ella cuestiona los saberes eurocéntricos que históricamente fueron legitimados de manera generalizante y universal y que silenciaron los saberes africanos y afrobrasileños en el territorio brasileño. El estudio fue realizado por los investigadores del Grupo de Investigación sobre relaciones raciales y formación de profesores - GEPRAFE. Se configura como investigación de naturaleza cualitativa con enfoque teórico inspirado en los Estudios Poscoloniales. El campo observado fueron las escuelas públicas municipales de Campo Grande -MS. La hipótesis a ser investigada es el protagonismo del profesor para garantizar la efectividad de las DCNERER y los contenidos propuestos sobre la valorización de la cultura africana y afrobrasileña en la educación básica en el contexto de la pandemia. Se comprende con el aligeramiento en la reorganización curricular y clases remotas mantener las DCNERER son una manera de expresar una resistencia epistemológica en pro de la defensa de la escuela democrática.O artigo sustenta que as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais (DCNERER) provocou um deslocamento epistêmico do currículo e das práticas pedagógicas ao questionar os saberes eurocêntricos que historicamente foram legitimados de maneira generalizante e universal e que silenciaram os saberes africanos e afro-brasileiros no território brasileiro. O estudo foi realizado pelos pesquisadores do Grupo de Pesquisa sobre relações raciais e formação de professores e se configura como pesquisa de natureza qualitativa, com abordagem teórica, inspirada nos estudos pós-coloniais. O campo observado foram as escolas públicas municipais de Campo Grande-MS. A hipótese a ser averiguada é o protagonismo do professor para garantir a efetivação das DCNERER e os conteúdos propostos sobre a valorização da cultura africana e afro-brasileira na educação básica no contexto da pandemia. Compreende-se que, com o aligeiramento na reorganização curricular e aulas remotas, manter as DCNERER é uma maneira de expressar uma resistência epistemológica em prol da defesa da escola democrática.Universidade Federal do Rio Grande2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1322010.14295/momento.v30i02.13220Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 220-244Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 220-2442316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220/9029Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Eugenia Portela de Siqueira Conte , Patrícia Portela de SiqueiraSilva, Wilker Solidade da 2021-12-21T22:17:33Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13220Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-21T22:17:33Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia
title PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia
spellingShingle PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia
Marques, Eugenia Portela de Siqueira
Educação
Prática pedagógica
Pandemia
DCNERER
title_short PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia
title_full PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia
title_fullStr PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia
title_full_unstemmed PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia
title_sort PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia
author Marques, Eugenia Portela de Siqueira
author_facet Marques, Eugenia Portela de Siqueira
Conte , Patrícia Portela de Siqueira
Silva, Wilker Solidade da
author_role author
author2 Conte , Patrícia Portela de Siqueira
Silva, Wilker Solidade da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Eugenia Portela de Siqueira
Conte , Patrícia Portela de Siqueira
Silva, Wilker Solidade da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Prática pedagógica
Pandemia
DCNERER
topic Educação
Prática pedagógica
Pandemia
DCNERER
description The article argues that the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER) caused an epistemic shift to the curriculum and pedagogical practice, by questioning Eurocentric knowledge that historically was legitimized as universal and that silenced African and Afro-Brazilian knowledge. The study was carried out within the scope of research carried out by researchers from the Research Group on Racial Relations and Teacher Education – GEPRAFE. Qualitative in nature with a theoretical approach inspired by Postcolonial Studies, it was carried out in municipal public schools in Campo Grande –MS. In the context of the pandemic, with the streamlining of curriculum reorganization and remote classes, the role of the teacher to ensure the realization of the DCNERER and the content on the appreciation of African and Afro-Brazilian culture in basic education constitutes epistemological resistance and defense of the school democratic.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220
10.14295/momento.v30i02.13220
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220
identifier_str_mv 10.14295/momento.v30i02.13220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220/9029
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 220-244
Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 220-244
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944872118353920