PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220 |
Resumo: | The article argues that the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER) caused an epistemic shift to the curriculum and pedagogical practice, by questioning Eurocentric knowledge that historically was legitimized as universal and that silenced African and Afro-Brazilian knowledge. The study was carried out within the scope of research carried out by researchers from the Research Group on Racial Relations and Teacher Education – GEPRAFE. Qualitative in nature with a theoretical approach inspired by Postcolonial Studies, it was carried out in municipal public schools in Campo Grande –MS. In the context of the pandemic, with the streamlining of curriculum reorganization and remote classes, the role of the teacher to ensure the realization of the DCNERER and the content on the appreciation of African and Afro-Brazilian culture in basic education constitutes epistemological resistance and defense of the school democratic. |
id |
FURG-2_b141697980f9516b0f0ea044db083f2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13220 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemiaEducaçãoPrática pedagógica PandemiaDCNERERThe article argues that the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER) caused an epistemic shift to the curriculum and pedagogical practice, by questioning Eurocentric knowledge that historically was legitimized as universal and that silenced African and Afro-Brazilian knowledge. The study was carried out within the scope of research carried out by researchers from the Research Group on Racial Relations and Teacher Education – GEPRAFE. Qualitative in nature with a theoretical approach inspired by Postcolonial Studies, it was carried out in municipal public schools in Campo Grande –MS. In the context of the pandemic, with the streamlining of curriculum reorganization and remote classes, the role of the teacher to ensure the realization of the DCNERER and the content on the appreciation of African and Afro-Brazilian culture in basic education constitutes epistemological resistance and defense of the school democratic.El artículo sostiene que las Directrices Curriculares Nacionales para la Educación de las Relaciones Étnico-Raciales (DCNERER) provocó un desplazamiento epistémico del currículo y de las prácticas pedagógicas. Cuando ella cuestiona los saberes eurocéntricos que históricamente fueron legitimados de manera generalizante y universal y que silenciaron los saberes africanos y afrobrasileños en el territorio brasileño. El estudio fue realizado por los investigadores del Grupo de Investigación sobre relaciones raciales y formación de profesores - GEPRAFE. Se configura como investigación de naturaleza cualitativa con enfoque teórico inspirado en los Estudios Poscoloniales. El campo observado fueron las escuelas públicas municipales de Campo Grande -MS. La hipótesis a ser investigada es el protagonismo del profesor para garantizar la efectividad de las DCNERER y los contenidos propuestos sobre la valorización de la cultura africana y afrobrasileña en la educación básica en el contexto de la pandemia. Se comprende con el aligeramiento en la reorganización curricular y clases remotas mantener las DCNERER son una manera de expresar una resistencia epistemológica en pro de la defensa de la escuela democrática.O artigo sustenta que as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais (DCNERER) provocou um deslocamento epistêmico do currículo e das práticas pedagógicas ao questionar os saberes eurocêntricos que historicamente foram legitimados de maneira generalizante e universal e que silenciaram os saberes africanos e afro-brasileiros no território brasileiro. O estudo foi realizado pelos pesquisadores do Grupo de Pesquisa sobre relações raciais e formação de professores e se configura como pesquisa de natureza qualitativa, com abordagem teórica, inspirada nos estudos pós-coloniais. O campo observado foram as escolas públicas municipais de Campo Grande-MS. A hipótese a ser averiguada é o protagonismo do professor para garantir a efetivação das DCNERER e os conteúdos propostos sobre a valorização da cultura africana e afro-brasileira na educação básica no contexto da pandemia. Compreende-se que, com o aligeiramento na reorganização curricular e aulas remotas, manter as DCNERER é uma maneira de expressar uma resistência epistemológica em prol da defesa da escola democrática.Universidade Federal do Rio Grande2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1322010.14295/momento.v30i02.13220Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 220-244Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 220-2442316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220/9029Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Eugenia Portela de Siqueira Conte , Patrícia Portela de SiqueiraSilva, Wilker Solidade da 2021-12-21T22:17:33Zoai:periodicos.furg.br:article/13220Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-21T22:17:33Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia |
title |
PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia |
spellingShingle |
PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia Marques, Eugenia Portela de Siqueira Educação Prática pedagógica Pandemia DCNERER |
title_short |
PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia |
title_full |
PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia |
title_fullStr |
PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia |
title_sort |
PROTAGONISMO DOCENTE NA EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: resistência epistemológica em tempos de pandemia |
author |
Marques, Eugenia Portela de Siqueira |
author_facet |
Marques, Eugenia Portela de Siqueira Conte , Patrícia Portela de Siqueira Silva, Wilker Solidade da |
author_role |
author |
author2 |
Conte , Patrícia Portela de Siqueira Silva, Wilker Solidade da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Eugenia Portela de Siqueira Conte , Patrícia Portela de Siqueira Silva, Wilker Solidade da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Prática pedagógica Pandemia DCNERER |
topic |
Educação Prática pedagógica Pandemia DCNERER |
description |
The article argues that the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations (DCNERER) caused an epistemic shift to the curriculum and pedagogical practice, by questioning Eurocentric knowledge that historically was legitimized as universal and that silenced African and Afro-Brazilian knowledge. The study was carried out within the scope of research carried out by researchers from the Research Group on Racial Relations and Teacher Education – GEPRAFE. Qualitative in nature with a theoretical approach inspired by Postcolonial Studies, it was carried out in municipal public schools in Campo Grande –MS. In the context of the pandemic, with the streamlining of curriculum reorganization and remote classes, the role of the teacher to ensure the realization of the DCNERER and the content on the appreciation of African and Afro-Brazilian culture in basic education constitutes epistemological resistance and defense of the school democratic. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220 10.14295/momento.v30i02.13220 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v30i02.13220 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13220/9029 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 220-244 Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 220-244 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1775493250783641600 |