Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411 |
Resumo: | This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices that happened in the school before its implementation. I also seek to present how ethnic-racial relations take place in early childhood education and how anti-racist pedagogical practices can contribute to a future generation of less racist subjects. In the second part, I present the practices that happened after the implementation DCNERER (BRASIL,2004). Considering how the theme is discussed and worked through anti-racist practices in early childhood education, I try to present examples of some practices in dialogue with the BNCC so that we can build an initial repertoire of how these practices can contribute to the valorization of black children and in the construction of your positive self-identity. The main objective of building this repertoire is to contribute to my practice and that of my friends and my educating friends in the classroom. Thus, we can have a way of inserting the issue of ethnic-racial relations in our daily lives in a healthy and natural way, so that together we can contribute to the construction of future conscious subjects who respect their neighbors and are respected, regardless of their physical characteristics. , cultural and social. |
id |
SCAR_f9b343e8544c79328f1371c8345158eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13411 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Santos, Érika Carolina Salomé de FigueiredoSouza, Geraldo Tadeuhttp://lattes.cnpq.br/3516168011612531http://lattes.cnpq.br/23153275867184519bac7bfd-10e3-4f02-a5a8-32f19a6075632020-11-09T22:30:00Z2020-11-09T22:30:00Z2020-10-30SANTOS, Érika Carolina Salomé de Figueiredo. Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices that happened in the school before its implementation. I also seek to present how ethnic-racial relations take place in early childhood education and how anti-racist pedagogical practices can contribute to a future generation of less racist subjects. In the second part, I present the practices that happened after the implementation DCNERER (BRASIL,2004). Considering how the theme is discussed and worked through anti-racist practices in early childhood education, I try to present examples of some practices in dialogue with the BNCC so that we can build an initial repertoire of how these practices can contribute to the valorization of black children and in the construction of your positive self-identity. The main objective of building this repertoire is to contribute to my practice and that of my friends and my educating friends in the classroom. Thus, we can have a way of inserting the issue of ethnic-racial relations in our daily lives in a healthy and natural way, so that together we can contribute to the construction of future conscious subjects who respect their neighbors and are respected, regardless of their physical characteristics. , cultural and social.Este trabalho de conclusão de curso tem por objetivo refletir sobre a construção de um repertório de práticas pedagógicas antirracistas. Na primeira parte, busco mostrar os caminhos percorridos anteriormente à DCNERER (BRASIL,2004) e apresento práticas que aconteciam na escola antes de sua implementação. Busco também apresentar como se dão as relações étnico-raciais na educação infantil e como as práticas pedagógicas antirracistas podem contribuir para uma futura geração de sujeitos menos racistas. Na segunda parte, apresento as práticas que aconteceram posteriormente à implementação da DCNERER (BRASIL,2004). Considerando como é discutida e trabalhada a temática por meios de práticas antirracistas na educação infantil, procuro apresentar exemplos de algumas práticas dialogando com a BNCC para que assim possamos construir um repertório inicial de como essas práticas podem contribuir com a valorização da criança negra e na construção de sua autoidentidade positiva. O objetivo principal da construção desse repertório é contribuir com a minha prática e a de minhas amigas e meus amigos educadores em sala de aula. Assim, poderemos ter um norte de como inserir no nosso cotidiano a questão das relações étnico-raciais de forma saudável e natural, para que juntos possamos contribuir com a construção de futuros sujeitos conscientes que respeitem seu próximo e sejam respeitados, independentes de suas características físicas, culturais e sociais.porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação antirracistaEducação InfantilDCNERERBNCCCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMPor um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantilFor a repertoire of anti-racist pedagogical practices in early childhood educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60028e715b7-edc3-4d7c-9cfa-f1fc9d0b0a3creponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdfTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdfTrabalho de Conclusão de Curso de Licenciatura Plena em Pedagogiaapplication/pdf1638214https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/1/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf97fcd8a4d5abb9adf5abb4169e8c332fMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdf.txtTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain250748https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/3/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf.txt2524684c5f367695551de42adf49f326MD53THUMBNAILTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdf.jpgTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7020https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/4/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf.jpg2bac002da0ebbaa65ba41c141953e648MD54ufscar/134112024-01-27 14:09:20.162oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13411Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-01-27T14:09:20Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
For a repertoire of anti-racist pedagogical practices in early childhood education |
title |
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil |
spellingShingle |
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil Santos, Érika Carolina Salomé de Figueiredo Educação antirracista Educação Infantil DCNERER BNCC CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil |
title_full |
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil |
title_fullStr |
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil |
title_sort |
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil |
author |
Santos, Érika Carolina Salomé de Figueiredo |
author_facet |
Santos, Érika Carolina Salomé de Figueiredo |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2315327586718451 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Érika Carolina Salomé de Figueiredo |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Souza, Geraldo Tadeu |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3516168011612531 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
9bac7bfd-10e3-4f02-a5a8-32f19a607563 |
contributor_str_mv |
Souza, Geraldo Tadeu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação antirracista Educação Infantil DCNERER BNCC |
topic |
Educação antirracista Educação Infantil DCNERER BNCC CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices that happened in the school before its implementation. I also seek to present how ethnic-racial relations take place in early childhood education and how anti-racist pedagogical practices can contribute to a future generation of less racist subjects. In the second part, I present the practices that happened after the implementation DCNERER (BRASIL,2004). Considering how the theme is discussed and worked through anti-racist practices in early childhood education, I try to present examples of some practices in dialogue with the BNCC so that we can build an initial repertoire of how these practices can contribute to the valorization of black children and in the construction of your positive self-identity. The main objective of building this repertoire is to contribute to my practice and that of my friends and my educating friends in the classroom. Thus, we can have a way of inserting the issue of ethnic-racial relations in our daily lives in a healthy and natural way, so that together we can contribute to the construction of future conscious subjects who respect their neighbors and are respected, regardless of their physical characteristics. , cultural and social. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-09T22:30:00Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-11-09T22:30:00Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Érika Carolina Salomé de Figueiredo. Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Érika Carolina Salomé de Figueiredo. Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
28e715b7-edc3-4d7c-9cfa-f1fc9d0b0a3c |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/1/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/3/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/4/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
97fcd8a4d5abb9adf5abb4169e8c332f e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 2524684c5f367695551de42adf49f326 2bac002da0ebbaa65ba41c141953e648 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715622709690368 |