Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Érika Carolina Salomé de Figueiredo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411
Resumo: This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices that happened in the school before its implementation. I also seek to present how ethnic-racial relations take place in early childhood education and how anti-racist pedagogical practices can contribute to a future generation of less racist subjects. In the second part, I present the practices that happened after the implementation DCNERER (BRASIL,2004). Considering how the theme is discussed and worked through anti-racist practices in early childhood education, I try to present examples of some practices in dialogue with the BNCC so that we can build an initial repertoire of how these practices can contribute to the valorization of black children and in the construction of your positive self-identity. The main objective of building this repertoire is to contribute to my practice and that of my friends and my educating friends in the classroom. Thus, we can have a way of inserting the issue of ethnic-racial relations in our daily lives in a healthy and natural way, so that together we can contribute to the construction of future conscious subjects who respect their neighbors and are respected, regardless of their physical characteristics. , cultural and social.
id SCAR_f9b343e8544c79328f1371c8345158eb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13411
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Santos, Érika Carolina Salomé de FigueiredoSouza, Geraldo Tadeuhttp://lattes.cnpq.br/3516168011612531http://lattes.cnpq.br/23153275867184519bac7bfd-10e3-4f02-a5a8-32f19a6075632020-11-09T22:30:00Z2020-11-09T22:30:00Z2020-10-30SANTOS, Érika Carolina Salomé de Figueiredo. Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices that happened in the school before its implementation. I also seek to present how ethnic-racial relations take place in early childhood education and how anti-racist pedagogical practices can contribute to a future generation of less racist subjects. In the second part, I present the practices that happened after the implementation DCNERER (BRASIL,2004). Considering how the theme is discussed and worked through anti-racist practices in early childhood education, I try to present examples of some practices in dialogue with the BNCC so that we can build an initial repertoire of how these practices can contribute to the valorization of black children and in the construction of your positive self-identity. The main objective of building this repertoire is to contribute to my practice and that of my friends and my educating friends in the classroom. Thus, we can have a way of inserting the issue of ethnic-racial relations in our daily lives in a healthy and natural way, so that together we can contribute to the construction of future conscious subjects who respect their neighbors and are respected, regardless of their physical characteristics. , cultural and social.Este trabalho de conclusão de curso tem por objetivo refletir sobre a construção de um repertório de práticas pedagógicas antirracistas. Na primeira parte, busco mostrar os caminhos percorridos anteriormente à DCNERER (BRASIL,2004) e apresento práticas que aconteciam na escola antes de sua implementação. Busco também apresentar como se dão as relações étnico-raciais na educação infantil e como as práticas pedagógicas antirracistas podem contribuir para uma futura geração de sujeitos menos racistas. Na segunda parte, apresento as práticas que aconteceram posteriormente à implementação da DCNERER (BRASIL,2004). Considerando como é discutida e trabalhada a temática por meios de práticas antirracistas na educação infantil, procuro apresentar exemplos de algumas práticas dialogando com a BNCC para que assim possamos construir um repertório inicial de como essas práticas podem contribuir com a valorização da criança negra e na construção de sua autoidentidade positiva. O objetivo principal da construção desse repertório é contribuir com a minha prática e a de minhas amigas e meus amigos educadores em sala de aula. Assim, poderemos ter um norte de como inserir no nosso cotidiano a questão das relações étnico-raciais de forma saudável e natural, para que juntos possamos contribuir com a construção de futuros sujeitos conscientes que respeitem seu próximo e sejam respeitados, independentes de suas características físicas, culturais e sociais.porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação antirracistaEducação InfantilDCNERERBNCCCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMPor um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantilFor a repertoire of anti-racist pedagogical practices in early childhood educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60028e715b7-edc3-4d7c-9cfa-f1fc9d0b0a3creponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdfTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdfTrabalho de Conclusão de Curso de Licenciatura Plena em Pedagogiaapplication/pdf1638214https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/1/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf97fcd8a4d5abb9adf5abb4169e8c332fMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdf.txtTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain250748https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/3/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf.txt2524684c5f367695551de42adf49f326MD53THUMBNAILTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdf.jpgTrabalho de Conclusão de Curso de Érika Carolina Salomé de Figueiredo Santos.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7020https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/4/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf.jpg2bac002da0ebbaa65ba41c141953e648MD54ufscar/134112024-01-27 14:09:20.162oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13411Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-01-27T14:09:20Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
dc.title.alternative.por.fl_str_mv For a repertoire of anti-racist pedagogical practices in early childhood education
title Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
spellingShingle Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
Santos, Érika Carolina Salomé de Figueiredo
Educação antirracista
Educação Infantil
DCNERER
BNCC
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
title_short Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
title_full Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
title_fullStr Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
title_full_unstemmed Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
title_sort Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
author Santos, Érika Carolina Salomé de Figueiredo
author_facet Santos, Érika Carolina Salomé de Figueiredo
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2315327586718451
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Érika Carolina Salomé de Figueiredo
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Souza, Geraldo Tadeu
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3516168011612531
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 9bac7bfd-10e3-4f02-a5a8-32f19a607563
contributor_str_mv Souza, Geraldo Tadeu
dc.subject.por.fl_str_mv Educação antirracista
Educação Infantil
DCNERER
BNCC
topic Educação antirracista
Educação Infantil
DCNERER
BNCC
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices that happened in the school before its implementation. I also seek to present how ethnic-racial relations take place in early childhood education and how anti-racist pedagogical practices can contribute to a future generation of less racist subjects. In the second part, I present the practices that happened after the implementation DCNERER (BRASIL,2004). Considering how the theme is discussed and worked through anti-racist practices in early childhood education, I try to present examples of some practices in dialogue with the BNCC so that we can build an initial repertoire of how these practices can contribute to the valorization of black children and in the construction of your positive self-identity. The main objective of building this repertoire is to contribute to my practice and that of my friends and my educating friends in the classroom. Thus, we can have a way of inserting the issue of ethnic-racial relations in our daily lives in a healthy and natural way, so that together we can contribute to the construction of future conscious subjects who respect their neighbors and are respected, regardless of their physical characteristics. , cultural and social.
publishDate 2020
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-11-09T22:30:00Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-11-09T22:30:00Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SANTOS, Érika Carolina Salomé de Figueiredo. Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411
identifier_str_mv SANTOS, Érika Carolina Salomé de Figueiredo. Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
dc.relation.authority.fl_str_mv 28e715b7-edc3-4d7c-9cfa-f1fc9d0b0a3c
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Pedagogia - PedL-So
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Pedagogia - PedL-So
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/1/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/3/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13411/4/Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso%20de%20%c3%89rika%20Carolina%20Salom%c3%a9%20de%20Figueiredo%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 97fcd8a4d5abb9adf5abb4169e8c332f
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34
2524684c5f367695551de42adf49f326
2bac002da0ebbaa65ba41c141953e648
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136381917495296