O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858 |
Resumo: | This article is an excerpt from a research about the presence of LGBTQIA+ people in a public school in a context of propagation of moral panic by anti-gender offensives. During the course of the research, we came across, among school professionals, the circulation of the term bullying to name the violence experienced by LGBTQIA+ and which made it possible to articulate strategies to combat homophobia and protect its victims in the face of established fears. Semi-structured in-depth interviews were carried out with nine school teachers, coordinators and principal. The conclusions presented endorse the use of bullying as a strategy for debating topics related to sexual diversity, gender and the presence of LGBTQIA+ people in schools. |
id |
FURG-2_51b5bf19f0f4fce31fcec0394edb9d36 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14858 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLABullyingViolência SimbólicaSexualidadeThis article is an excerpt from a research about the presence of LGBTQIA+ people in a public school in a context of propagation of moral panic by anti-gender offensives. During the course of the research, we came across, among school professionals, the circulation of the term bullying to name the violence experienced by LGBTQIA+ and which made it possible to articulate strategies to combat homophobia and protect its victims in the face of established fears. Semi-structured in-depth interviews were carried out with nine school teachers, coordinators and principal. The conclusions presented endorse the use of bullying as a strategy for debating topics related to sexual diversity, gender and the presence of LGBTQIA+ people in schools.O presente artigo é um recorte de uma pesquisa sobre a presença de pessoas LGBTQIA+, em uma escola pública, em um contexto de propagação do pânico moral disseminado pelas ofensivas antigênero. Durante a realização da pesquisa, deparamo-nos com a circulação do termo bullying para nomear as violências vivenciadas por LGBTQIA+. Isso possibilitou articular medidas de combate à homofobia e de proteger suas vítimas frente aos receios estabelecidos. Foram realizadas nove entrevistas em profundidade com professores, coordenadores e gestores. As conclusões apresentadas referendam o uso do bullying como estratégia para o debate nas escolas de temas correlacionados à diversidade sexual, gênero e presença de pessoas LGBTQIA+.Universidade Federal do Rio Grande2024-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1485810.14295/momento.v32i03.14858Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 353-376Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 353-3762316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858/10556Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdo Amaral Santos, Thales de Queiroz Nogueira, Paulo Henrique2024-02-22T18:21:56Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14858Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2024-02-22T18:21:56Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA |
title |
O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA |
spellingShingle |
O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA do Amaral Santos, Thales Bullying Violência Simbólica Sexualidade |
title_short |
O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA |
title_full |
O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA |
title_fullStr |
O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA |
title_full_unstemmed |
O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA |
title_sort |
O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA |
author |
do Amaral Santos, Thales |
author_facet |
do Amaral Santos, Thales de Queiroz Nogueira, Paulo Henrique |
author_role |
author |
author2 |
de Queiroz Nogueira, Paulo Henrique |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
do Amaral Santos, Thales de Queiroz Nogueira, Paulo Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying Violência Simbólica Sexualidade |
topic |
Bullying Violência Simbólica Sexualidade |
description |
This article is an excerpt from a research about the presence of LGBTQIA+ people in a public school in a context of propagation of moral panic by anti-gender offensives. During the course of the research, we came across, among school professionals, the circulation of the term bullying to name the violence experienced by LGBTQIA+ and which made it possible to articulate strategies to combat homophobia and protect its victims in the face of established fears. Semi-structured in-depth interviews were carried out with nine school teachers, coordinators and principal. The conclusions presented endorse the use of bullying as a strategy for debating topics related to sexual diversity, gender and the presence of LGBTQIA+ people in schools. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858 10.14295/momento.v32i03.14858 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v32i03.14858 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858/10556 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 353-376 Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 353-376 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944873132326912 |