O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: do Amaral Santos, Thales
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: de Queiroz Nogueira, Paulo Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858
Resumo: This article is an excerpt from a research about the presence of LGBTQIA+ people in a public school in a context of propagation of moral panic by anti-gender offensives. During the course of the research, we came across, among school professionals, the circulation of the term bullying to name the violence experienced by LGBTQIA+ and which made it possible to articulate strategies to combat homophobia and protect its victims in the face of established fears. Semi-structured in-depth interviews were carried out with nine school teachers, coordinators and principal. The conclusions presented endorse the use of bullying as a strategy for debating topics related to sexual diversity, gender and the presence of LGBTQIA+ people in schools.
id FURG-2_51b5bf19f0f4fce31fcec0394edb9d36
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14858
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLABullyingViolência SimbólicaSexualidadeThis article is an excerpt from a research about the presence of LGBTQIA+ people in a public school in a context of propagation of moral panic by anti-gender offensives. During the course of the research, we came across, among school professionals, the circulation of the term bullying to name the violence experienced by LGBTQIA+ and which made it possible to articulate strategies to combat homophobia and protect its victims in the face of established fears. Semi-structured in-depth interviews were carried out with nine school teachers, coordinators and principal. The conclusions presented endorse the use of bullying as a strategy for debating topics related to sexual diversity, gender and the presence of LGBTQIA+ people in schools.O presente artigo é um recorte de uma pesquisa sobre a presença de pessoas LGBTQIA+, em uma escola pública, em um contexto de propagação do pânico moral disseminado pelas ofensivas antigênero. Durante a realização da pesquisa, deparamo-nos com a circulação do termo bullying para nomear as violências vivenciadas por LGBTQIA+. Isso possibilitou articular medidas de combate à homofobia e de proteger suas vítimas frente aos receios estabelecidos. Foram realizadas nove entrevistas em profundidade com professores, coordenadores e gestores. As conclusões apresentadas referendam o uso do bullying como estratégia para o debate nas escolas de temas correlacionados à diversidade sexual, gênero e presença de pessoas LGBTQIA+.Universidade Federal do Rio Grande2024-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1485810.14295/momento.v32i03.14858Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 353-376Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 353-3762316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858/10556Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdo Amaral Santos, Thales de Queiroz Nogueira, Paulo Henrique2024-02-22T18:21:56Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14858Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2024-02-22T18:21:56Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA
title O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA
spellingShingle O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA
do Amaral Santos, Thales
Bullying
Violência Simbólica
Sexualidade
title_short O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA
title_full O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA
title_fullStr O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA
title_full_unstemmed O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA
title_sort O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA
author do Amaral Santos, Thales
author_facet do Amaral Santos, Thales
de Queiroz Nogueira, Paulo Henrique
author_role author
author2 de Queiroz Nogueira, Paulo Henrique
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv do Amaral Santos, Thales
de Queiroz Nogueira, Paulo Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Bullying
Violência Simbólica
Sexualidade
topic Bullying
Violência Simbólica
Sexualidade
description This article is an excerpt from a research about the presence of LGBTQIA+ people in a public school in a context of propagation of moral panic by anti-gender offensives. During the course of the research, we came across, among school professionals, the circulation of the term bullying to name the violence experienced by LGBTQIA+ and which made it possible to articulate strategies to combat homophobia and protect its victims in the face of established fears. Semi-structured in-depth interviews were carried out with nine school teachers, coordinators and principal. The conclusions presented endorse the use of bullying as a strategy for debating topics related to sexual diversity, gender and the presence of LGBTQIA+ people in schools.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858
10.14295/momento.v32i03.14858
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858
identifier_str_mv 10.14295/momento.v32i03.14858
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14858/10556
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 353-376
Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 353-376
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944873132326912