ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053 |
Resumo: | This essay discusses the Discourse Analysis as a theoretical-methodological procedure by presenting three of its approaches: dialogic, psychoanalytic and critical perspectives. Our main goal is to evidence the theoretical and methodological principles of the addressed approaches, and the procedures used in describing and analyzing the discourse according to each approach, highlighting the reconstruction of the emergency context of the data, the material to be analyzed, the selection of the rhetorical and linguistic mechanisms used in the texts, among other modes. Additionally, we present a multidimensional framework of discursive analysis as a focus for research on teacher training. This tool highlights the discourse analysis as a method of analyzing verbal and non-verbal data collected with different research instruments, such as questionnaires, interviews, field notes, and so forth. |
id |
FURG-2_84b8bf8eb9ac7dfed4d07f14f7f5b163 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/14053 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training researchANÁLISIS DEL DISCURSO: un enfoque teórico-metodológico en la investigación en formación docenteA ANÁLISE DO DISCURSO: uma abordagem teórico-metodológica em pesquisa de formação docenteAnálise do discurso dialógica.Abordagem psicanalítica.Análise crítica do discursoFormação docente.Procedimentos teórico-metodológicos.Dialogic discourse analysis.Psychoanalytic approach.Critical discourse analysis.Teacher training.Theoretical-methodological procedures.Análisis dialógico del discurso.Enfoque psicoanalítico.Análisis crítico del discurso.Formación docente.Procedimientos teórico-metodológicos.This essay discusses the Discourse Analysis as a theoretical-methodological procedure by presenting three of its approaches: dialogic, psychoanalytic and critical perspectives. Our main goal is to evidence the theoretical and methodological principles of the addressed approaches, and the procedures used in describing and analyzing the discourse according to each approach, highlighting the reconstruction of the emergency context of the data, the material to be analyzed, the selection of the rhetorical and linguistic mechanisms used in the texts, among other modes. Additionally, we present a multidimensional framework of discursive analysis as a focus for research on teacher training. This tool highlights the discourse analysis as a method of analyzing verbal and non-verbal data collected with different research instruments, such as questionnaires, interviews, field notes, and so forth.En este ensayo, abordamos el Análisis del Discurso como procedimiento teórico-metodológico, presentando tres de sus enfoques, a saber: dialógico, psicoanalítico y crítico. Nuestro principal objetivo es demostrar los principios teórico-metodológicos de los enfoques presentados, así como los procedimientos adoptados para describir y analizar el discurso según cada enfoque, destacando la reconstrucción del contexto de emergencia de los datos, el material a analizar, la selección de mecanismos retóricos y lingüísticos utilizados en los textos, entre otros modos empleados. Además, presentamos un marco multidimensional de análisis discursivos como enfoque para investigaciones acerca de la formación docente, en el que se destaca el análisis del discurso como método de análisis de datos verbales y no verbales recogidos a partir de diferentes instrumentos, como cuestionario, entrevista, diario de campo, entre otros.Neste ensaio, tratamos da Análise do Discurso enquanto um procedimento teórico-metodológico, apresentando três de suas abordagens, a saber: dialógica, psicanalítica e crítica. O nosso objetivo principal consiste em demonstrar os princípios teórico-metodológicos das abordagens apresentadas, bem como procedimentos adotados para descrever e analisar o discurso conforme cada abordagem, destacando a reconstrução do contexto de emergência dos dados, o material a ser analisado, a seleção de mecanismos retóricos e linguísticos usados nos textos, entre outros modos utilizados. Adicionalmente, apresentamos um quadro multidimensional de análises discursivas como foco para pesquisas acerca da formação docente, no qual a análise do discurso é destacada como método de análise de dados verbais e não-verbais colhidos a partir de diferentes instrumentos, como questionário, entrevista, diário de campo, dentre outros.Universidade Federal do Rio Grande2022-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1405310.14295/momento.v31i03.14053Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 41-67Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 41-672316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053/9883Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZeri de Oliveira, CéliaBulhões Campos , Jailma Almeida de Oliveira, Márcia Andréa 2022-11-26T15:48:03Zoai:periodicos.furg.br:article/14053Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-11-26T15:48:03Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research ANÁLISIS DEL DISCURSO: un enfoque teórico-metodológico en la investigación en formación docente A ANÁLISE DO DISCURSO: uma abordagem teórico-metodológica em pesquisa de formação docente |
title |
ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research |
spellingShingle |
ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research Zeri de Oliveira, Célia Análise do discurso dialógica. Abordagem psicanalítica. Análise crítica do discurso Formação docente. Procedimentos teórico-metodológicos. Dialogic discourse analysis. Psychoanalytic approach. Critical discourse analysis. Teacher training. Theoretical-methodological procedures. Análisis dialógico del discurso. Enfoque psicoanalítico. Análisis crítico del discurso. Formación docente. Procedimientos teórico-metodológicos. |
title_short |
ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research |
title_full |
ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research |
title_fullStr |
ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research |
title_full_unstemmed |
ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research |
title_sort |
ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research |
author |
Zeri de Oliveira, Célia |
author_facet |
Zeri de Oliveira, Célia Bulhões Campos , Jailma Almeida de Oliveira, Márcia Andréa |
author_role |
author |
author2 |
Bulhões Campos , Jailma Almeida de Oliveira, Márcia Andréa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zeri de Oliveira, Célia Bulhões Campos , Jailma Almeida de Oliveira, Márcia Andréa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise do discurso dialógica. Abordagem psicanalítica. Análise crítica do discurso Formação docente. Procedimentos teórico-metodológicos. Dialogic discourse analysis. Psychoanalytic approach. Critical discourse analysis. Teacher training. Theoretical-methodological procedures. Análisis dialógico del discurso. Enfoque psicoanalítico. Análisis crítico del discurso. Formación docente. Procedimientos teórico-metodológicos. |
topic |
Análise do discurso dialógica. Abordagem psicanalítica. Análise crítica do discurso Formação docente. Procedimentos teórico-metodológicos. Dialogic discourse analysis. Psychoanalytic approach. Critical discourse analysis. Teacher training. Theoretical-methodological procedures. Análisis dialógico del discurso. Enfoque psicoanalítico. Análisis crítico del discurso. Formación docente. Procedimientos teórico-metodológicos. |
description |
This essay discusses the Discourse Analysis as a theoretical-methodological procedure by presenting three of its approaches: dialogic, psychoanalytic and critical perspectives. Our main goal is to evidence the theoretical and methodological principles of the addressed approaches, and the procedures used in describing and analyzing the discourse according to each approach, highlighting the reconstruction of the emergency context of the data, the material to be analyzed, the selection of the rhetorical and linguistic mechanisms used in the texts, among other modes. Additionally, we present a multidimensional framework of discursive analysis as a focus for research on teacher training. This tool highlights the discourse analysis as a method of analyzing verbal and non-verbal data collected with different research instruments, such as questionnaires, interviews, field notes, and so forth. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053 10.14295/momento.v31i03.14053 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v31i03.14053 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14053/9883 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 41-67 Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 41-67 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1775493250896887808 |