BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima de Arruda, Robson
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nádia Araújo Nascimento, Robéria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067
Resumo: While locus of experiences and sociability, the school is a legitimate space for the production of knowledge. However, during the Covid-19 pandemic, these experiences were interrupted, demanding new arrangements and alternatives in other spaces and in other ways. In this sense, the present study heard 48 interviewees from six cities in the State of Pernambuco and Paraíba on how the process of break classroom teaching to remote teaching took place. This is a descriptive study that mixes quantitative and qualitative data, whose results emphasized aspects of the (un)feasibility of remote teaching, considering criteria for technological inclusion, quality and efficiency of the processes and, in addition, highlighted the role of the family in new mediations and learning interactions.
id FURG-2_96a8696479b351df9f3b0954326c4f15
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14067
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teachingMÁS ALLÁ DEL AULA: desafíos e (im)posibilidades de la enseñanza remota ALÉM DA SALA DE AULA: desafios e (im)possibilidades do ensino remoto emergencialPandemiaEnsino RemotoRelação Escola-FamíliaTecnologias da Informação e da Comunicação.Pandemic. Remote Teaching. School-Family Relationship. Information and Communication Technologies.Pandemia. Enseñanza remota. Relación escuela-familia. Tecnologías de la información y la comunicación.While locus of experiences and sociability, the school is a legitimate space for the production of knowledge. However, during the Covid-19 pandemic, these experiences were interrupted, demanding new arrangements and alternatives in other spaces and in other ways. In this sense, the present study heard 48 interviewees from six cities in the State of Pernambuco and Paraíba on how the process of break classroom teaching to remote teaching took place. This is a descriptive study that mixes quantitative and qualitative data, whose results emphasized aspects of the (un)feasibility of remote teaching, considering criteria for technological inclusion, quality and efficiency of the processes and, in addition, highlighted the role of the family in new mediations and learning interactions.Como lugar de experiencias y sociabilidad, la escuela es un espacio legítimo para la producción de conocimientos y saberes. Sin embargo, durante la pandemia de Covid-19, estas experiencias se interrumpieron, requiriendo nuevos arreglos y alternativas en otros espacios y de otras formas. En este sentido, el presente estudio escuchó a 48 entrevistados de seis ciudades del estado de Pernambuco y Paraíba sobre cómo se llevó a cabo el proceso de rotura de la enseñanza en el aula a la enseñanza remota. Se trata de un estudio descriptivo que mezcla datos cuantitativos y cualitativos, cuyos resultados destacaron aspectos de la (in)viabilidad de la enseñanza a distancia, considerando criterios de inclusión tecnológica, calidad y eficiencia de los procesos y, además, destacó el papel de la familia en las nuevas mediaciones e interacciones de aprendizaje.Enquanto lócus de vivências e sociabilidade, a escola é um espaço legítimo de produção de saberes e conhecimentos. No entanto, durante a pandemia da Covid-19, essas experiências foram interrompidas, demandando novos arranjos em outros espaços e de outras formas. Nessa direção, o presente estudo ouviu 48 entrevistados de seis cidades do Estado de Pernambuco e Paraíba sobre como se deu o processo de ruptura do ensino presencial para o ensino remoto. Trata-se de um estudo de natureza descritiva que mescla dados quantitativos e qualitativos, cujos resultados enfatizaram aspectos da (in)viabilidade do ensino remoto, considerando critérios da inclusão tecnológica, qualidade e eficiência dos processos e, além disso, destacou o papel da família nas novas mediações e interações de aprendizagem.   Universidade Federal do Rio Grande2022-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1406710.14295/momento.v31i03.14067Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 278-297Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 278-2972316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067/9895Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima de Arruda, RobsonNádia Araújo Nascimento, Robéria2022-11-26T15:48:50Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14067Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-11-26T15:48:50Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching
MÁS ALLÁ DEL AULA: desafíos e (im)posibilidades de la enseñanza remota
ALÉM DA SALA DE AULA: desafios e (im)possibilidades do ensino remoto emergencial
title BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching
spellingShingle BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching
Lima de Arruda, Robson
Pandemia
Ensino Remoto
Relação Escola-Família
Tecnologias da Informação e da Comunicação.
Pandemic. Remote Teaching. School-Family Relationship. Information and Communication Technologies.
Pandemia. Enseñanza remota. Relación escuela-familia. Tecnologías de la información y la comunicación.
title_short BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching
title_full BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching
title_fullStr BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching
title_full_unstemmed BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching
title_sort BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching
author Lima de Arruda, Robson
author_facet Lima de Arruda, Robson
Nádia Araújo Nascimento, Robéria
author_role author
author2 Nádia Araújo Nascimento, Robéria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima de Arruda, Robson
Nádia Araújo Nascimento, Robéria
dc.subject.por.fl_str_mv Pandemia
Ensino Remoto
Relação Escola-Família
Tecnologias da Informação e da Comunicação.
Pandemic. Remote Teaching. School-Family Relationship. Information and Communication Technologies.
Pandemia. Enseñanza remota. Relación escuela-familia. Tecnologías de la información y la comunicación.
topic Pandemia
Ensino Remoto
Relação Escola-Família
Tecnologias da Informação e da Comunicação.
Pandemic. Remote Teaching. School-Family Relationship. Information and Communication Technologies.
Pandemia. Enseñanza remota. Relación escuela-familia. Tecnologías de la información y la comunicación.
description While locus of experiences and sociability, the school is a legitimate space for the production of knowledge. However, during the Covid-19 pandemic, these experiences were interrupted, demanding new arrangements and alternatives in other spaces and in other ways. In this sense, the present study heard 48 interviewees from six cities in the State of Pernambuco and Paraíba on how the process of break classroom teaching to remote teaching took place. This is a descriptive study that mixes quantitative and qualitative data, whose results emphasized aspects of the (un)feasibility of remote teaching, considering criteria for technological inclusion, quality and efficiency of the processes and, in addition, highlighted the role of the family in new mediations and learning interactions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067
10.14295/momento.v31i03.14067
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067
identifier_str_mv 10.14295/momento.v31i03.14067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067/9895
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 278-297
Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 278-297
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944872994963456