BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067 |
Resumo: | While locus of experiences and sociability, the school is a legitimate space for the production of knowledge. However, during the Covid-19 pandemic, these experiences were interrupted, demanding new arrangements and alternatives in other spaces and in other ways. In this sense, the present study heard 48 interviewees from six cities in the State of Pernambuco and Paraíba on how the process of break classroom teaching to remote teaching took place. This is a descriptive study that mixes quantitative and qualitative data, whose results emphasized aspects of the (un)feasibility of remote teaching, considering criteria for technological inclusion, quality and efficiency of the processes and, in addition, highlighted the role of the family in new mediations and learning interactions. |
id |
FURG-2_96a8696479b351df9f3b0954326c4f15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14067 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teachingMÁS ALLÁ DEL AULA: desafíos e (im)posibilidades de la enseñanza remota ALÉM DA SALA DE AULA: desafios e (im)possibilidades do ensino remoto emergencialPandemiaEnsino RemotoRelação Escola-FamíliaTecnologias da Informação e da Comunicação.Pandemic. Remote Teaching. School-Family Relationship. Information and Communication Technologies.Pandemia. Enseñanza remota. Relación escuela-familia. Tecnologías de la información y la comunicación.While locus of experiences and sociability, the school is a legitimate space for the production of knowledge. However, during the Covid-19 pandemic, these experiences were interrupted, demanding new arrangements and alternatives in other spaces and in other ways. In this sense, the present study heard 48 interviewees from six cities in the State of Pernambuco and Paraíba on how the process of break classroom teaching to remote teaching took place. This is a descriptive study that mixes quantitative and qualitative data, whose results emphasized aspects of the (un)feasibility of remote teaching, considering criteria for technological inclusion, quality and efficiency of the processes and, in addition, highlighted the role of the family in new mediations and learning interactions.Como lugar de experiencias y sociabilidad, la escuela es un espacio legítimo para la producción de conocimientos y saberes. Sin embargo, durante la pandemia de Covid-19, estas experiencias se interrumpieron, requiriendo nuevos arreglos y alternativas en otros espacios y de otras formas. En este sentido, el presente estudio escuchó a 48 entrevistados de seis ciudades del estado de Pernambuco y Paraíba sobre cómo se llevó a cabo el proceso de rotura de la enseñanza en el aula a la enseñanza remota. Se trata de un estudio descriptivo que mezcla datos cuantitativos y cualitativos, cuyos resultados destacaron aspectos de la (in)viabilidad de la enseñanza a distancia, considerando criterios de inclusión tecnológica, calidad y eficiencia de los procesos y, además, destacó el papel de la familia en las nuevas mediaciones e interacciones de aprendizaje.Enquanto lócus de vivências e sociabilidade, a escola é um espaço legítimo de produção de saberes e conhecimentos. No entanto, durante a pandemia da Covid-19, essas experiências foram interrompidas, demandando novos arranjos em outros espaços e de outras formas. Nessa direção, o presente estudo ouviu 48 entrevistados de seis cidades do Estado de Pernambuco e Paraíba sobre como se deu o processo de ruptura do ensino presencial para o ensino remoto. Trata-se de um estudo de natureza descritiva que mescla dados quantitativos e qualitativos, cujos resultados enfatizaram aspectos da (in)viabilidade do ensino remoto, considerando critérios da inclusão tecnológica, qualidade e eficiência dos processos e, além disso, destacou o papel da família nas novas mediações e interações de aprendizagem. Universidade Federal do Rio Grande2022-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1406710.14295/momento.v31i03.14067Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 278-297Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 278-2972316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067/9895Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima de Arruda, RobsonNádia Araújo Nascimento, Robéria2022-11-26T15:48:50Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14067Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-11-26T15:48:50Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching MÁS ALLÁ DEL AULA: desafíos e (im)posibilidades de la enseñanza remota ALÉM DA SALA DE AULA: desafios e (im)possibilidades do ensino remoto emergencial |
title |
BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching |
spellingShingle |
BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching Lima de Arruda, Robson Pandemia Ensino Remoto Relação Escola-Família Tecnologias da Informação e da Comunicação. Pandemic. Remote Teaching. School-Family Relationship. Information and Communication Technologies. Pandemia. Enseñanza remota. Relación escuela-familia. Tecnologías de la información y la comunicación. |
title_short |
BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching |
title_full |
BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching |
title_fullStr |
BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching |
title_full_unstemmed |
BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching |
title_sort |
BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching |
author |
Lima de Arruda, Robson |
author_facet |
Lima de Arruda, Robson Nádia Araújo Nascimento, Robéria |
author_role |
author |
author2 |
Nádia Araújo Nascimento, Robéria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima de Arruda, Robson Nádia Araújo Nascimento, Robéria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pandemia Ensino Remoto Relação Escola-Família Tecnologias da Informação e da Comunicação. Pandemic. Remote Teaching. School-Family Relationship. Information and Communication Technologies. Pandemia. Enseñanza remota. Relación escuela-familia. Tecnologías de la información y la comunicación. |
topic |
Pandemia Ensino Remoto Relação Escola-Família Tecnologias da Informação e da Comunicação. Pandemic. Remote Teaching. School-Family Relationship. Information and Communication Technologies. Pandemia. Enseñanza remota. Relación escuela-familia. Tecnologías de la información y la comunicación. |
description |
While locus of experiences and sociability, the school is a legitimate space for the production of knowledge. However, during the Covid-19 pandemic, these experiences were interrupted, demanding new arrangements and alternatives in other spaces and in other ways. In this sense, the present study heard 48 interviewees from six cities in the State of Pernambuco and Paraíba on how the process of break classroom teaching to remote teaching took place. This is a descriptive study that mixes quantitative and qualitative data, whose results emphasized aspects of the (un)feasibility of remote teaching, considering criteria for technological inclusion, quality and efficiency of the processes and, in addition, highlighted the role of the family in new mediations and learning interactions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067 10.14295/momento.v31i03.14067 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v31i03.14067 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14067/9895 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 278-297 Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 278-297 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944872994963456 |