DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomez Lotero, William Leonardo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: HIDALGO LOPEZ, Carelia Rayen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13580
Resumo: Humanity is experiencing a civilizing crisis that has provoked dialogues and reflections on the environmental dimension; where today, in the Latin American context immersed in a crisis magnified by the pandemic, it calls for the resumption of new possible forms of science with awareness. In a necessary transformation, committed to life and a future of well-being for all, a critical environmental education is manifested. Considering complex thinking, 3 academic papers were qualitatively analyzed, together with 63 responses to participation questionnaires at the 1st Latin American Forum on Science with Consciousness (FLACCC), organized in September 2020 by the Federal University of Rio Grande. As a technique, we opted for Discourse Analysis, assuming 3 predetermined categories related to the political, ethical and participatory dimension from the production and use of the necessary knowledge and training. Elements were revealed that allowed to propose challenges for environmental education in three senses: Political, Epistemological and Social Transformation.
id FURG-2_9d619c57b385d5fb69a59d6d3fd180b9
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13580
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICADIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICADIALOGOS E REFLEXÕES DA CIENCIA COMPLEXA DIANTE DOS DESAFIOS DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL CRÍTICAEducação Ambiental Crítica. Pensamento Complexo. Epistemologia ambiental.Critical Environmental Education. Complex thinking. Environmental epistemology.Educación Ambiental Crítica, Pensamiento complejo, Epistemología ambientalHumanity is experiencing a civilizing crisis that has provoked dialogues and reflections on the environmental dimension; where today, in the Latin American context immersed in a crisis magnified by the pandemic, it calls for the resumption of new possible forms of science with awareness. In a necessary transformation, committed to life and a future of well-being for all, a critical environmental education is manifested. Considering complex thinking, 3 academic papers were qualitatively analyzed, together with 63 responses to participation questionnaires at the 1st Latin American Forum on Science with Consciousness (FLACCC), organized in September 2020 by the Federal University of Rio Grande. As a technique, we opted for Discourse Analysis, assuming 3 predetermined categories related to the political, ethical and participatory dimension from the production and use of the necessary knowledge and training. Elements were revealed that allowed to propose challenges for environmental education in three senses: Political, Epistemological and Social Transformation.La humanidad se encuentra en una crisis civilizatoria que ha provocado diálogos y reflexiones referidos a la dimensión ambiental; donde hoy, en el contexto latinoamericano sumergido en una crisis magnificada por la pandemia, convoca a retomar las nuevas formas posibles de ciencia con consciencia. En una necesaria transformación, comprometida con la vida y con un futuro en bienestar para todos, se manifiesta la educación ambiental crítica. Considerando el pensamiento complejo se analizaron cualitativamente 3 ponencias de académicos, conjuntamente a 63 respuestas de los cuestionarios de participación al I Foro Latinoamericano Ciencia con Consciencia (FLACCC), organizado en septiembre 2020 por la Universidad Federal de Rio Grande. Como técnica se optó por Análisis del Discurso asumiendo 3 categorías predeterminadas referidas a la dimensión política, ética y de participación en función de la producción y uso de conocimientos y necesaria educación.  Fueron develados elementos que permitieron plantear desafíos para la educación ambiental en tres sentidos: Transformación Político, Epistemológico y Social.A humanidade vive uma crise civilizatória que tem provocado diálogos e reflexões sobre a dimensão ambiental; onde hoje, no contexto latino-americano imerso em uma crise ampliada pela pandemia, exige a retomada de novas formas possíveis de ciência com consciência. Em uma transformação necessária, comprometida com a vida e com o futuro do bem-estar para todos, manifesta-se uma educação ambiental crítica. Considerando o pensamento complexo, foram analisados 3 conferencias acadêmicas, juntamente com 63 respostas aos questionários de participação no 1º Fórum Latino-Americano de Ciência com Consciência (FLACCC), organizado em setembro de 2020 pela Universidade Federal do Rio Grande. Como técnica, optamos pela Análise do Discurso, assumindo 3 categorias predeterminadas relacionadas à dimensão política, ética e participativa a partir da produção e uso dos conhecimentos e educação necessária. Foram revelados elementos que permitiram propor desafios para a educação ambiental em três sentidos: Transformação Política, Epistemológica e Social.Universidade Federal do Rio Grande2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1358010.14295/momento.v30i03.13580Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 84-103Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 84-1032316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13580/9190Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomez Lotero, William LeonardoHIDALGO LOPEZ, Carelia Rayen 2021-12-22T16:21:04Zoai:periodicos.furg.br:article/13580Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-22T16:21:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA
DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA
DIALOGOS E REFLEXÕES DA CIENCIA COMPLEXA DIANTE DOS DESAFIOS DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL CRÍTICA
title DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA
spellingShingle DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA
Gomez Lotero, William Leonardo
Educação Ambiental Crítica. Pensamento Complexo. Epistemologia ambiental.
Critical Environmental Education. Complex thinking. Environmental epistemology.
Educación Ambiental Crítica, Pensamiento complejo, Epistemología ambiental
title_short DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA
title_full DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA
title_fullStr DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA
title_full_unstemmed DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA
title_sort DIÁLOGOS Y REFLEXIONES DE LA CIENCIA COMPLEJA ANTE LOS RETOS DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL CRÍTICA
author Gomez Lotero, William Leonardo
author_facet Gomez Lotero, William Leonardo
HIDALGO LOPEZ, Carelia Rayen
author_role author
author2 HIDALGO LOPEZ, Carelia Rayen
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomez Lotero, William Leonardo
HIDALGO LOPEZ, Carelia Rayen
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental Crítica. Pensamento Complexo. Epistemologia ambiental.
Critical Environmental Education. Complex thinking. Environmental epistemology.
Educación Ambiental Crítica, Pensamiento complejo, Epistemología ambiental
topic Educação Ambiental Crítica. Pensamento Complexo. Epistemologia ambiental.
Critical Environmental Education. Complex thinking. Environmental epistemology.
Educación Ambiental Crítica, Pensamiento complejo, Epistemología ambiental
description Humanity is experiencing a civilizing crisis that has provoked dialogues and reflections on the environmental dimension; where today, in the Latin American context immersed in a crisis magnified by the pandemic, it calls for the resumption of new possible forms of science with awareness. In a necessary transformation, committed to life and a future of well-being for all, a critical environmental education is manifested. Considering complex thinking, 3 academic papers were qualitatively analyzed, together with 63 responses to participation questionnaires at the 1st Latin American Forum on Science with Consciousness (FLACCC), organized in September 2020 by the Federal University of Rio Grande. As a technique, we opted for Discourse Analysis, assuming 3 predetermined categories related to the political, ethical and participatory dimension from the production and use of the necessary knowledge and training. Elements were revealed that allowed to propose challenges for environmental education in three senses: Political, Epistemological and Social Transformation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13580
10.14295/momento.v30i03.13580
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13580
identifier_str_mv 10.14295/momento.v30i03.13580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13580/9190
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 84-103
Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 84-103
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493250811953152