Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matias Marques Gomes, Pedro Henrique
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nunes de Vasconcelos, Angelina, de Lima Correia, Marcel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135
Resumo: The present study represents a systematic literature review on the use of RPG (Role-Playing-Game) in brazilian education as a teaching tool. The collected articles were classified taking into consideration the characteristics of the study’s participants and the learning environment, independent and dependent variables and, finally, results and related factors. Based on the results obtained, we discuss the potential of the RPG as a way of intervening in teaching processes and in development of specific skills. In addition, the limitations of the tool are presented and discussed, mainly in relation to pedagogical applicability. Hypotheses and interpretations are raised regarding the presented data, based on socio-historical theory.
id FURG-2_cce20715e07094101d22e327ff793e62
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14135
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Role Playing Game in the brazilian education: a systematic reviewRole Playing Game en la educación brasileña: una revisión sistemáticaROLE PLAYING GAME NA EDUCAÇÃO BRASILEIRA: uma revisão sistemáticaEducaçãoPráticas de EnsinoJogos de SimulaçãoEducationTeaching PracticesSimulation GamesEducaciónPráctica docenteJuegos de simulaciónThe present study represents a systematic literature review on the use of RPG (Role-Playing-Game) in brazilian education as a teaching tool. The collected articles were classified taking into consideration the characteristics of the study’s participants and the learning environment, independent and dependent variables and, finally, results and related factors. Based on the results obtained, we discuss the potential of the RPG as a way of intervening in teaching processes and in development of specific skills. In addition, the limitations of the tool are presented and discussed, mainly in relation to pedagogical applicability. Hypotheses and interpretations are raised regarding the presented data, based on socio-historical theory.El presente estudio representa una revisión sistemática de la literatura sobre el uso de RPG (Role-Playing-Game) en la educación brasileña como herramienta de enseñanza e intervención. Los artículos recogidos se clasificaron teniendo en cuenta las características de los participantes del estudio y del entorno de aprendizaje, variables independientes y dependientes y, por último, resultados y factores relacionados. A partir de los resultados obtenidos, se discute el potencial de los RPG como forma de intervenir en los procesos de enseñanza y en el desarrollo de competencias específicas. Además, se presentan y discuten las limitaciones de la herramienta, principalmente en relación a la aplicabilidad pedagógica. Se plantean hipótesis e interpretaciones en relación a los datos presentados, a partir de la teoría sociohistórica.O presente estudo representa uma revisão sistemática da literatura acerca do uso do Role-Playing-Game (RPG) na educação brasileira enquanto ferramenta de ensino e intervenção. Os artigos coletados foram classificados levando em consideração as características dos participantes dos estudos e ambiente de aprendizagem, variáveis independentes e dependentes e, por fim, resultados e fatores relacionados. A partir dos resultados obtidos, discutem-se as potencialidades do RPG enquanto forma de intervir em processos de ensino e do desenvolvimento de habilidades específicas. Além disso, são apresentadas e discutidas as limitações da ferramenta, principalmente com relação a aplicabilidade pedagógica. São levantadas hipóteses e interpretações com relação aos dados apresentados, tendo como base a teoria sócio-histórica.Universidade Federal do Rio Grande2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1413510.14295/momento.v32i02.14135Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 307-334Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 307-3342316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135/10371Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Matias Marques Gomes, Pedro HenriqueNunes de Vasconcelos, Angelina de Lima Correia, Marcel 2023-12-05T18:19:10Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14135Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-12-05T18:19:10Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review
Role Playing Game en la educación brasileña: una revisión sistemática
ROLE PLAYING GAME NA EDUCAÇÃO BRASILEIRA: uma revisão sistemática
title Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review
spellingShingle Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review
Matias Marques Gomes, Pedro Henrique
Educação
Práticas de Ensino
Jogos de Simulação
Education
Teaching Practices
Simulation Games
Educación
Práctica docente
Juegos de simulación
title_short Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review
title_full Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review
title_fullStr Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review
title_full_unstemmed Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review
title_sort Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review
author Matias Marques Gomes, Pedro Henrique
author_facet Matias Marques Gomes, Pedro Henrique
Nunes de Vasconcelos, Angelina
de Lima Correia, Marcel
author_role author
author2 Nunes de Vasconcelos, Angelina
de Lima Correia, Marcel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matias Marques Gomes, Pedro Henrique
Nunes de Vasconcelos, Angelina
de Lima Correia, Marcel
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Práticas de Ensino
Jogos de Simulação
Education
Teaching Practices
Simulation Games
Educación
Práctica docente
Juegos de simulación
topic Educação
Práticas de Ensino
Jogos de Simulação
Education
Teaching Practices
Simulation Games
Educación
Práctica docente
Juegos de simulación
description The present study represents a systematic literature review on the use of RPG (Role-Playing-Game) in brazilian education as a teaching tool. The collected articles were classified taking into consideration the characteristics of the study’s participants and the learning environment, independent and dependent variables and, finally, results and related factors. Based on the results obtained, we discuss the potential of the RPG as a way of intervening in teaching processes and in development of specific skills. In addition, the limitations of the tool are presented and discussed, mainly in relation to pedagogical applicability. Hypotheses and interpretations are raised regarding the presented data, based on socio-historical theory.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135
10.14295/momento.v32i02.14135
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135
identifier_str_mv 10.14295/momento.v32i02.14135
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135/10371
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 307-334
Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 307-334
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944873006497792