Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135 |
Resumo: | The present study represents a systematic literature review on the use of RPG (Role-Playing-Game) in brazilian education as a teaching tool. The collected articles were classified taking into consideration the characteristics of the study’s participants and the learning environment, independent and dependent variables and, finally, results and related factors. Based on the results obtained, we discuss the potential of the RPG as a way of intervening in teaching processes and in development of specific skills. In addition, the limitations of the tool are presented and discussed, mainly in relation to pedagogical applicability. Hypotheses and interpretations are raised regarding the presented data, based on socio-historical theory. |
id |
FURG-2_cce20715e07094101d22e327ff793e62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14135 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Role Playing Game in the brazilian education: a systematic reviewRole Playing Game en la educación brasileña: una revisión sistemáticaROLE PLAYING GAME NA EDUCAÇÃO BRASILEIRA: uma revisão sistemáticaEducaçãoPráticas de EnsinoJogos de SimulaçãoEducationTeaching PracticesSimulation GamesEducaciónPráctica docenteJuegos de simulaciónThe present study represents a systematic literature review on the use of RPG (Role-Playing-Game) in brazilian education as a teaching tool. The collected articles were classified taking into consideration the characteristics of the study’s participants and the learning environment, independent and dependent variables and, finally, results and related factors. Based on the results obtained, we discuss the potential of the RPG as a way of intervening in teaching processes and in development of specific skills. In addition, the limitations of the tool are presented and discussed, mainly in relation to pedagogical applicability. Hypotheses and interpretations are raised regarding the presented data, based on socio-historical theory.El presente estudio representa una revisión sistemática de la literatura sobre el uso de RPG (Role-Playing-Game) en la educación brasileña como herramienta de enseñanza e intervención. Los artículos recogidos se clasificaron teniendo en cuenta las características de los participantes del estudio y del entorno de aprendizaje, variables independientes y dependientes y, por último, resultados y factores relacionados. A partir de los resultados obtenidos, se discute el potencial de los RPG como forma de intervenir en los procesos de enseñanza y en el desarrollo de competencias específicas. Además, se presentan y discuten las limitaciones de la herramienta, principalmente en relación a la aplicabilidad pedagógica. Se plantean hipótesis e interpretaciones en relación a los datos presentados, a partir de la teoría sociohistórica.O presente estudo representa uma revisão sistemática da literatura acerca do uso do Role-Playing-Game (RPG) na educação brasileira enquanto ferramenta de ensino e intervenção. Os artigos coletados foram classificados levando em consideração as características dos participantes dos estudos e ambiente de aprendizagem, variáveis independentes e dependentes e, por fim, resultados e fatores relacionados. A partir dos resultados obtidos, discutem-se as potencialidades do RPG enquanto forma de intervir em processos de ensino e do desenvolvimento de habilidades específicas. Além disso, são apresentadas e discutidas as limitações da ferramenta, principalmente com relação a aplicabilidade pedagógica. São levantadas hipóteses e interpretações com relação aos dados apresentados, tendo como base a teoria sócio-histórica.Universidade Federal do Rio Grande2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1413510.14295/momento.v32i02.14135Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 307-334Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 307-3342316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135/10371Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Matias Marques Gomes, Pedro HenriqueNunes de Vasconcelos, Angelina de Lima Correia, Marcel 2023-12-05T18:19:10Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14135Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-12-05T18:19:10Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review Role Playing Game en la educación brasileña: una revisión sistemática ROLE PLAYING GAME NA EDUCAÇÃO BRASILEIRA: uma revisão sistemática |
title |
Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review |
spellingShingle |
Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review Matias Marques Gomes, Pedro Henrique Educação Práticas de Ensino Jogos de Simulação Education Teaching Practices Simulation Games Educación Práctica docente Juegos de simulación |
title_short |
Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review |
title_full |
Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review |
title_fullStr |
Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review |
title_sort |
Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review |
author |
Matias Marques Gomes, Pedro Henrique |
author_facet |
Matias Marques Gomes, Pedro Henrique Nunes de Vasconcelos, Angelina de Lima Correia, Marcel |
author_role |
author |
author2 |
Nunes de Vasconcelos, Angelina de Lima Correia, Marcel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matias Marques Gomes, Pedro Henrique Nunes de Vasconcelos, Angelina de Lima Correia, Marcel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Práticas de Ensino Jogos de Simulação Education Teaching Practices Simulation Games Educación Práctica docente Juegos de simulación |
topic |
Educação Práticas de Ensino Jogos de Simulação Education Teaching Practices Simulation Games Educación Práctica docente Juegos de simulación |
description |
The present study represents a systematic literature review on the use of RPG (Role-Playing-Game) in brazilian education as a teaching tool. The collected articles were classified taking into consideration the characteristics of the study’s participants and the learning environment, independent and dependent variables and, finally, results and related factors. Based on the results obtained, we discuss the potential of the RPG as a way of intervening in teaching processes and in development of specific skills. In addition, the limitations of the tool are presented and discussed, mainly in relation to pedagogical applicability. Hypotheses and interpretations are raised regarding the presented data, based on socio-historical theory. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135 10.14295/momento.v32i02.14135 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v32i02.14135 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14135/10371 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 307-334 Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 307-334 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944873006497792 |