Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Ana Paula Santos Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lubisco, Nídia Maria Lienert, Cristo , Hélio Souza de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Biblos (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257
Resumo: The article discusses the use of Digital Information and Communication Technologies from the perspective of the production of digital media for Education. This is a qualitative-quantitative research that aims to analyze the interaction potential of visual Storytelling that allows an interpretation of metacognitive creation through photographs, sounds, colors and texts. From the perspective that this digital media can be used as a teaching and learning resource in an introductory discipline of the Library and Documentation course at UFBA in the attending learning modality it starts with the question of how the use of visual Storytelling can enhance the interactive process of the student. It is concluded that visual Storytelling can be used as a methodological resource in the teaching-learning process, with a view to enabling the collective construction and sharing of knowledge in an interactive way in a society connected to new ways of sociability and cultures.
id FURG-3_a3f2a4f7807a1eae46aef57d17c4885d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15257
network_acronym_str FURG-3
network_name_str Biblos (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBAVisual StorytellingBiblioteconomiaEnsinoAprendizagemThe article discusses the use of Digital Information and Communication Technologies from the perspective of the production of digital media for Education. This is a qualitative-quantitative research that aims to analyze the interaction potential of visual Storytelling that allows an interpretation of metacognitive creation through photographs, sounds, colors and texts. From the perspective that this digital media can be used as a teaching and learning resource in an introductory discipline of the Library and Documentation course at UFBA in the attending learning modality it starts with the question of how the use of visual Storytelling can enhance the interactive process of the student. It is concluded that visual Storytelling can be used as a methodological resource in the teaching-learning process, with a view to enabling the collective construction and sharing of knowledge in an interactive way in a society connected to new ways of sociability and cultures.O artigo aborda o uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na perspectiva da produção das mídias digitais para a Educação. Trata-se de uma pesquisa de abordagem quali-quantitativa que tem por objetivo analisar as potencialidades de interação do visual Storytelling que permitem uma interpretação da criação metacognitiva por meio de fotografias, sons, cores e textos. Na perspectiva que essa mídia digital pode ser utilizada como um recurso de ensino e aprendizagem em uma disciplina introdutória do curso de Biblioteconomia e Documentação da UFBA na modalidade presencial, parte-se da questão de como o uso do visual Storytelling pode potencializar o processo interativo do cursista. Conclui-se que o visual Storytelling pode ser utilizado como um recurso metodológico no processo de ensino-aprendizagem, com vistas a possibilitar a construção coletiva e compartilhamento do conhecimento de forma interativa, numa sociedade conectada a novas maneiras de sociabilidade e culturas.Editora e Gráfica da FURG - EDGRAF2023-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/biblos/article/view/1525710.14295/biblos.v37i1.15257BIBLOS; Vol. 37 No. 1 (2023): Flúxo contínuoBIBLOS; v. 37 n. 1 (2023): Flúxo contínuo2236-75940102-4388reponame:Biblos (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257/10414Copyright (c) 2023 BIBLOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Ana Paula Santos Souza Lubisco, Nídia Maria Lienert Cristo , Hélio Souza de2024-01-18T19:26:12Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15257Revistahttps://www.seer.furg.br/biblosPUBhttps://www.seer.furg.br/biblos/oaiangelicacdm@gmail.com2236-75940102-4388opendoar:2024-01-18T19:26:12Biblos (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA
title Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA
spellingShingle Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA
Teixeira, Ana Paula Santos Souza
Visual Storytelling
Biblioteconomia
Ensino
Aprendizagem
title_short Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA
title_full Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA
title_fullStr Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA
title_full_unstemmed Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA
title_sort Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA
author Teixeira, Ana Paula Santos Souza
author_facet Teixeira, Ana Paula Santos Souza
Lubisco, Nídia Maria Lienert
Cristo , Hélio Souza de
author_role author
author2 Lubisco, Nídia Maria Lienert
Cristo , Hélio Souza de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Ana Paula Santos Souza
Lubisco, Nídia Maria Lienert
Cristo , Hélio Souza de
dc.subject.por.fl_str_mv Visual Storytelling
Biblioteconomia
Ensino
Aprendizagem
topic Visual Storytelling
Biblioteconomia
Ensino
Aprendizagem
description The article discusses the use of Digital Information and Communication Technologies from the perspective of the production of digital media for Education. This is a qualitative-quantitative research that aims to analyze the interaction potential of visual Storytelling that allows an interpretation of metacognitive creation through photographs, sounds, colors and texts. From the perspective that this digital media can be used as a teaching and learning resource in an introductory discipline of the Library and Documentation course at UFBA in the attending learning modality it starts with the question of how the use of visual Storytelling can enhance the interactive process of the student. It is concluded that visual Storytelling can be used as a methodological resource in the teaching-learning process, with a view to enabling the collective construction and sharing of knowledge in an interactive way in a society connected to new ways of sociability and cultures.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257
10.14295/biblos.v37i1.15257
url https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257
identifier_str_mv 10.14295/biblos.v37i1.15257
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257/10414
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 BIBLOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 BIBLOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora e Gráfica da FURG - EDGRAF
publisher.none.fl_str_mv Editora e Gráfica da FURG - EDGRAF
dc.source.none.fl_str_mv BIBLOS; Vol. 37 No. 1 (2023): Flúxo contínuo
BIBLOS; v. 37 n. 1 (2023): Flúxo contínuo
2236-7594
0102-4388
reponame:Biblos (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Biblos (Rio Grande. Online)
collection Biblos (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Biblos (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv angelicacdm@gmail.com
_version_ 1798945098928488448