Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblos (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257 |
Resumo: | The article discusses the use of Digital Information and Communication Technologies from the perspective of the production of digital media for Education. This is a qualitative-quantitative research that aims to analyze the interaction potential of visual Storytelling that allows an interpretation of metacognitive creation through photographs, sounds, colors and texts. From the perspective that this digital media can be used as a teaching and learning resource in an introductory discipline of the Library and Documentation course at UFBA in the attending learning modality it starts with the question of how the use of visual Storytelling can enhance the interactive process of the student. It is concluded that visual Storytelling can be used as a methodological resource in the teaching-learning process, with a view to enabling the collective construction and sharing of knowledge in an interactive way in a society connected to new ways of sociability and cultures. |
id |
FURG-3_a3f2a4f7807a1eae46aef57d17c4885d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15257 |
network_acronym_str |
FURG-3 |
network_name_str |
Biblos (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBAVisual StorytellingBiblioteconomiaEnsinoAprendizagemThe article discusses the use of Digital Information and Communication Technologies from the perspective of the production of digital media for Education. This is a qualitative-quantitative research that aims to analyze the interaction potential of visual Storytelling that allows an interpretation of metacognitive creation through photographs, sounds, colors and texts. From the perspective that this digital media can be used as a teaching and learning resource in an introductory discipline of the Library and Documentation course at UFBA in the attending learning modality it starts with the question of how the use of visual Storytelling can enhance the interactive process of the student. It is concluded that visual Storytelling can be used as a methodological resource in the teaching-learning process, with a view to enabling the collective construction and sharing of knowledge in an interactive way in a society connected to new ways of sociability and cultures.O artigo aborda o uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na perspectiva da produção das mídias digitais para a Educação. Trata-se de uma pesquisa de abordagem quali-quantitativa que tem por objetivo analisar as potencialidades de interação do visual Storytelling que permitem uma interpretação da criação metacognitiva por meio de fotografias, sons, cores e textos. Na perspectiva que essa mídia digital pode ser utilizada como um recurso de ensino e aprendizagem em uma disciplina introdutória do curso de Biblioteconomia e Documentação da UFBA na modalidade presencial, parte-se da questão de como o uso do visual Storytelling pode potencializar o processo interativo do cursista. Conclui-se que o visual Storytelling pode ser utilizado como um recurso metodológico no processo de ensino-aprendizagem, com vistas a possibilitar a construção coletiva e compartilhamento do conhecimento de forma interativa, numa sociedade conectada a novas maneiras de sociabilidade e culturas.Editora e Gráfica da FURG - EDGRAF2023-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/biblos/article/view/1525710.14295/biblos.v37i1.15257BIBLOS; Vol. 37 No. 1 (2023): Flúxo contínuoBIBLOS; v. 37 n. 1 (2023): Flúxo contínuo2236-75940102-4388reponame:Biblos (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257/10414Copyright (c) 2023 BIBLOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Ana Paula Santos Souza Lubisco, Nídia Maria Lienert Cristo , Hélio Souza de2024-01-18T19:26:12Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15257Revistahttps://www.seer.furg.br/biblosPUBhttps://www.seer.furg.br/biblos/oaiangelicacdm@gmail.com2236-75940102-4388opendoar:2024-01-18T19:26:12Biblos (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA |
title |
Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA |
spellingShingle |
Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA Teixeira, Ana Paula Santos Souza Visual Storytelling Biblioteconomia Ensino Aprendizagem |
title_short |
Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA |
title_full |
Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA |
title_fullStr |
Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA |
title_full_unstemmed |
Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA |
title_sort |
Visual storytelling: recurso de ensino e aprendizagem no curso de biblioteconomia da UFBA |
author |
Teixeira, Ana Paula Santos Souza |
author_facet |
Teixeira, Ana Paula Santos Souza Lubisco, Nídia Maria Lienert Cristo , Hélio Souza de |
author_role |
author |
author2 |
Lubisco, Nídia Maria Lienert Cristo , Hélio Souza de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Ana Paula Santos Souza Lubisco, Nídia Maria Lienert Cristo , Hélio Souza de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visual Storytelling Biblioteconomia Ensino Aprendizagem |
topic |
Visual Storytelling Biblioteconomia Ensino Aprendizagem |
description |
The article discusses the use of Digital Information and Communication Technologies from the perspective of the production of digital media for Education. This is a qualitative-quantitative research that aims to analyze the interaction potential of visual Storytelling that allows an interpretation of metacognitive creation through photographs, sounds, colors and texts. From the perspective that this digital media can be used as a teaching and learning resource in an introductory discipline of the Library and Documentation course at UFBA in the attending learning modality it starts with the question of how the use of visual Storytelling can enhance the interactive process of the student. It is concluded that visual Storytelling can be used as a methodological resource in the teaching-learning process, with a view to enabling the collective construction and sharing of knowledge in an interactive way in a society connected to new ways of sociability and cultures. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257 10.14295/biblos.v37i1.15257 |
url |
https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257 |
identifier_str_mv |
10.14295/biblos.v37i1.15257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/15257/10414 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 BIBLOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 BIBLOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora e Gráfica da FURG - EDGRAF |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora e Gráfica da FURG - EDGRAF |
dc.source.none.fl_str_mv |
BIBLOS; Vol. 37 No. 1 (2023): Flúxo contínuo BIBLOS; v. 37 n. 1 (2023): Flúxo contínuo 2236-7594 0102-4388 reponame:Biblos (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Biblos (Rio Grande. Online) |
collection |
Biblos (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Biblos (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
angelicacdm@gmail.com |
_version_ |
1798945098928488448 |