Potential challenges of curriculum as an insurgent movement for decolonization in basic and higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thiesen, Juares da Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1184
Resumo: The main objective of this text is to discuss the challenges and potential of the relationships between curriculum and decoloniality, highlighting the question: What can curriculums with decolonial perspectives contribute? The discussion involves the analysis of four theoretical categories considered central to studies in this curriculum field, which are: school knowledge, power relations, educational purposes, and production of subjectivities in schooling. Using references from decolonial thinking and pedagogy, in each one of these aspects are highlighted some of the main challenges to overcoming the hegemonic colonial curriculum standard and options for decolonization are indicated. In conclusion, the article affirms that initiatives of curriculum practices from a decolonial perspective are more substantive and have greater potential to occupy new educational spaces when they associate conceptual understanding, collective courage for insurgence and cultural and political engagement with other modes of being, resisting, knowing, occupying and living.
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spelling Potential challenges of curriculum as an insurgent movement for decolonization in basic and higher educationRetos potenciales del curriculum como movimiento insurgente para la descolonización en la formación escolar y académicaDesafios potenciais do currículo como movimento insurgente de descolonização na formação escolar e acadêmicaDecolonialityCurriculumKnowledgePowerDecolonialidadCurrículoConocimientoPoderDecolonialidadeCurrículoConhecimentoPoderThe main objective of this text is to discuss the challenges and potential of the relationships between curriculum and decoloniality, highlighting the question: What can curriculums with decolonial perspectives contribute? The discussion involves the analysis of four theoretical categories considered central to studies in this curriculum field, which are: school knowledge, power relations, educational purposes, and production of subjectivities in schooling. Using references from decolonial thinking and pedagogy, in each one of these aspects are highlighted some of the main challenges to overcoming the hegemonic colonial curriculum standard and options for decolonization are indicated. In conclusion, the article affirms that initiatives of curriculum practices from a decolonial perspective are more substantive and have greater potential to occupy new educational spaces when they associate conceptual understanding, collective courage for insurgence and cultural and political engagement with other modes of being, resisting, knowing, occupying and living.El objetivo principal del trabajo es discutir retos y potencialidades de la relación entre currículo y decolonialidad, destacando la pregunta: ¿Qué pueden hacer los currículos en las perspectivas decoloniales? La discusión se basa en el análisis de cuatro categorías teóricas consideradas centrales en los estudios del campo curricular, a saber: conocimiento, relaciones de poder, propósitos de la formación y producción de subjetividades en la escolarización. Tomando-se los referentes del pensamiento y la pedagogía decoloniales, en cada uno de estos aspectos se destacan algunos de los principales retos para la superación del patrón curricular colonial hegemónico y se señalan alternativas para la descolonización. Como conclusión, se afirma que las iniciativas de prácticas curriculares en perspectiva decolonial son más sustantivas y con mayor potencialidad para ocupar nuevos espacios educativos, cuando asocian comprensión conceptual, valentía colectiva para la insurgencia y envolvimiento cultural y político con otras formas de ser, resistir, conocer, ocupar y vivir.O principal objetivo do trabalho é discutir desafios e potenciais da relação currículo e decolonialidade, com destaque a pergunta: O que podem currículos em perspectivas decoloniais? A discussão é feita tomando-se a análise de quatro categorias teóricas consideradas centrais nos estudos do campo curricular, quais sejam: conhecimento escolar, relações de poder, finalidades formativas e produção de subjetividades na escolarização. Tomando-se como base os referenciais do pensamento e da pedagogia decoloniais, em cada um desses aspectos são destacados alguns dos principais desafios para a superação do hegemônico padrão curricular colonial e apontadas alternativas de descolonização. Como conclusão, afirma-se que as iniciativas de práticas curriculares em perspectiva decolonial são mais substantivas e com maior potencial para ocupação de novos espaços educativos, quando associam compreensão conceitual, coragem coletiva para insurgência e engajamento cultural e político com modos outros de ser, resistir, saber, ocupar e viver.Universidade Cidade de São Paulo2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/118410.26843/ae.v16i00.1184Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023014Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023014Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230141982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1184/1077https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1184/1078Copyright (c) 2023 Juares da Silva Thieseninfo:eu-repo/semantics/openAccessThiesen, Juares da Silva2024-01-11T20:36:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1184Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:24Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
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