Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tiriba, Lea
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guimarães, Mauro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538
Resumo: In the midst of the planetary environmental crisis, we radicalize movements in search of conceptual references that point us to civilizing alternatives and indicate theoretical and practical clues for the dismantling of the Eurocentric school model, referenced in the colonial capitalism that devastates the Earth.  Attentive to ways of conceiving existence in connection with the cosmos, this essay turns to native Brazilian peoples, interested in perceiving the place of children in the organization of their societies and in the processes of constitution of collective subjects. The knowledge is the result of a literature review, visits to villages, and dialogue with indigenous leaders. The analyses are based on Spinoza's philosophy, on native epistemes, on studies from the fields of child anthropology, early childhood education and critical environmental education.
id FURG-9_3f145766f74422e08f0f8a63bf3f72b7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15538
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativaInspiraciónes indígenas para una pedagogía nativa: las infancias, el cuidado, la libertad, la pertenencia.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativaInfâncias, cuidado, liberdade, pertencimento: inspirações indígenas para uma pedagogia nativaIndigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.Infancias indígenas. Decolonialidad. Educación Ambiental.Infâncias indígenas. Decolonialidade. Educação Ambiental.In the midst of the planetary environmental crisis, we radicalize movements in search of conceptual references that point us to civilizing alternatives and indicate theoretical and practical clues for the dismantling of the Eurocentric school model, referenced in the colonial capitalism that devastates the Earth.  Attentive to ways of conceiving existence in connection with the cosmos, this essay turns to native Brazilian peoples, interested in perceiving the place of children in the organization of their societies and in the processes of constitution of collective subjects. The knowledge is the result of a literature review, visits to villages, and dialogue with indigenous leaders. The analyses are based on Spinoza's philosophy, on native epistemes, on studies from the fields of child anthropology, early childhood education and critical environmental education.En medio de la crisis ambiental planetaria, radicalizamos movimientos en busca de referentes conceptuales que nos apunten hacia alternativas civilizatorias y nos indiquen pistas teórico-prácticas para el desmantelamiento del modelo de escuela eurocéntrica, referenciado en el capitalismo colonialista que desbasta la Tierra. Atento a las formas de concebir la existencia en relación con el cosmos, este ensayo se centra en los pueblos originarios brasileños, interesados en percibir el lugar de los niños en la organización de sus sociedades y en los procesos de constitución de sujetos colectivos. El conocimiento es el resultado de revisión bibliográfica, visitas en aldeas y diálogo con líderes indígenas. Los análisis se basan en la filosofía de Spinoza, en epistemes nativos, en estudios en los campos de la antropología infantil, la educación infantil y la educación ambiental crítica.Em meio à crise ambiental planetária, radicalizamos movimentos de busca de referências conceituais que nos apontem alternativas civilizatórias e indiquem pistas teórico-práticas para o desmonte do modelo escolar eurocêntrico, referenciado no capitalismo colonialista que devasta a Terra.  Atento a modos de conceber a existência em conexão com o cosmos, este ensaio se volta para povos originários brasileiros, interessado em perceber o lugar das crianças na organização de suas sociedades e nos processos de constituição de sujeitos coletivos. O conhecimento é fruto de revisão bibliográfica, visitas a aldeias e diálogo com lideranças indígenas. As análises se apoiam na filosofia espinosana, em epistemes nativas, em estudos dos campos da antropologia da criança, da educação infantil e da educação ambiental crítica.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1553810.14295/remea.v40i2.15538REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 230-2491517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538/10265http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTiriba, Lea Guimarães, Mauro2023-08-18T14:40:30Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15538Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:30Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
Inspiraciónes indígenas para una pedagogía nativa: las infancias, el cuidado, la libertad, la pertenencia.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
Infâncias, cuidado, liberdade, pertencimento: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
title Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
spellingShingle Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
Tiriba, Lea
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.
Infancias indígenas. Decolonialidad. Educación Ambiental.
Infâncias indígenas. Decolonialidade. Educação Ambiental.
title_short Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
title_full Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
title_fullStr Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
title_full_unstemmed Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
title_sort Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
author Tiriba, Lea
author_facet Tiriba, Lea
Guimarães, Mauro
author_role author
author2 Guimarães, Mauro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tiriba, Lea
Guimarães, Mauro
dc.subject.por.fl_str_mv Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.
Infancias indígenas. Decolonialidad. Educación Ambiental.
Infâncias indígenas. Decolonialidade. Educação Ambiental.
topic Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.
Infancias indígenas. Decolonialidad. Educación Ambiental.
Infâncias indígenas. Decolonialidade. Educação Ambiental.
description In the midst of the planetary environmental crisis, we radicalize movements in search of conceptual references that point us to civilizing alternatives and indicate theoretical and practical clues for the dismantling of the Eurocentric school model, referenced in the colonial capitalism that devastates the Earth.  Attentive to ways of conceiving existence in connection with the cosmos, this essay turns to native Brazilian peoples, interested in perceiving the place of children in the organization of their societies and in the processes of constitution of collective subjects. The knowledge is the result of a literature review, visits to villages, and dialogue with indigenous leaders. The analyses are based on Spinoza's philosophy, on native epistemes, on studies from the fields of child anthropology, early childhood education and critical environmental education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538
10.14295/remea.v40i2.15538
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.15538
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538/10265
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 230-249
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781372616704