Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538 |
Resumo: | In the midst of the planetary environmental crisis, we radicalize movements in search of conceptual references that point us to civilizing alternatives and indicate theoretical and practical clues for the dismantling of the Eurocentric school model, referenced in the colonial capitalism that devastates the Earth. Attentive to ways of conceiving existence in connection with the cosmos, this essay turns to native Brazilian peoples, interested in perceiving the place of children in the organization of their societies and in the processes of constitution of collective subjects. The knowledge is the result of a literature review, visits to villages, and dialogue with indigenous leaders. The analyses are based on Spinoza's philosophy, on native epistemes, on studies from the fields of child anthropology, early childhood education and critical environmental education. |
id |
FURG-9_3f145766f74422e08f0f8a63bf3f72b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15538 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativaInspiraciónes indígenas para una pedagogía nativa: las infancias, el cuidado, la libertad, la pertenencia.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativaInfâncias, cuidado, liberdade, pertencimento: inspirações indígenas para uma pedagogia nativaIndigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.Infancias indígenas. Decolonialidad. Educación Ambiental.Infâncias indígenas. Decolonialidade. Educação Ambiental.In the midst of the planetary environmental crisis, we radicalize movements in search of conceptual references that point us to civilizing alternatives and indicate theoretical and practical clues for the dismantling of the Eurocentric school model, referenced in the colonial capitalism that devastates the Earth. Attentive to ways of conceiving existence in connection with the cosmos, this essay turns to native Brazilian peoples, interested in perceiving the place of children in the organization of their societies and in the processes of constitution of collective subjects. The knowledge is the result of a literature review, visits to villages, and dialogue with indigenous leaders. The analyses are based on Spinoza's philosophy, on native epistemes, on studies from the fields of child anthropology, early childhood education and critical environmental education.En medio de la crisis ambiental planetaria, radicalizamos movimientos en busca de referentes conceptuales que nos apunten hacia alternativas civilizatorias y nos indiquen pistas teórico-prácticas para el desmantelamiento del modelo de escuela eurocéntrica, referenciado en el capitalismo colonialista que desbasta la Tierra. Atento a las formas de concebir la existencia en relación con el cosmos, este ensayo se centra en los pueblos originarios brasileños, interesados en percibir el lugar de los niños en la organización de sus sociedades y en los procesos de constitución de sujetos colectivos. El conocimiento es el resultado de revisión bibliográfica, visitas en aldeas y diálogo con líderes indígenas. Los análisis se basan en la filosofía de Spinoza, en epistemes nativos, en estudios en los campos de la antropología infantil, la educación infantil y la educación ambiental crítica.Em meio à crise ambiental planetária, radicalizamos movimentos de busca de referências conceituais que nos apontem alternativas civilizatórias e indiquem pistas teórico-práticas para o desmonte do modelo escolar eurocêntrico, referenciado no capitalismo colonialista que devasta a Terra. Atento a modos de conceber a existência em conexão com o cosmos, este ensaio se volta para povos originários brasileiros, interessado em perceber o lugar das crianças na organização de suas sociedades e nos processos de constituição de sujeitos coletivos. O conhecimento é fruto de revisão bibliográfica, visitas a aldeias e diálogo com lideranças indígenas. As análises se apoiam na filosofia espinosana, em epistemes nativas, em estudos dos campos da antropologia da criança, da educação infantil e da educação ambiental crítica.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1553810.14295/remea.v40i2.15538REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 230-2491517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538/10265http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTiriba, Lea Guimarães, Mauro2023-08-18T14:40:30Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15538Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:30Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa Inspiraciónes indígenas para una pedagogía nativa: las infancias, el cuidado, la libertad, la pertenencia.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa Infâncias, cuidado, liberdade, pertencimento: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa |
title |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa |
spellingShingle |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa Tiriba, Lea Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging. Infancias indígenas. Decolonialidad. Educación Ambiental. Infâncias indígenas. Decolonialidade. Educação Ambiental. |
title_short |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa |
title_full |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa |
title_fullStr |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa |
title_full_unstemmed |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa |
title_sort |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa |
author |
Tiriba, Lea |
author_facet |
Tiriba, Lea Guimarães, Mauro |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Mauro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tiriba, Lea Guimarães, Mauro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging. Infancias indígenas. Decolonialidad. Educación Ambiental. Infâncias indígenas. Decolonialidade. Educação Ambiental. |
topic |
Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging. Infancias indígenas. Decolonialidad. Educación Ambiental. Infâncias indígenas. Decolonialidade. Educação Ambiental. |
description |
In the midst of the planetary environmental crisis, we radicalize movements in search of conceptual references that point us to civilizing alternatives and indicate theoretical and practical clues for the dismantling of the Eurocentric school model, referenced in the colonial capitalism that devastates the Earth. Attentive to ways of conceiving existence in connection with the cosmos, this essay turns to native Brazilian peoples, interested in perceiving the place of children in the organization of their societies and in the processes of constitution of collective subjects. The knowledge is the result of a literature review, visits to villages, and dialogue with indigenous leaders. The analyses are based on Spinoza's philosophy, on native epistemes, on studies from the fields of child anthropology, early childhood education and critical environmental education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538 10.14295/remea.v40i2.15538 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.15538 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538/10265 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 230-249 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781372616704 |