A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884 |
Resumo: | In this article we present the current state of the art in the production of dissertations and theses on climate change at the Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) at the Federal University of Rio Grande (FURG). First stricto sensu training in Brazil in the area of Environmental Education, the data revealed that three studies addressed the topic: two theses and a dissertation. These are data seized after a search on the PPGEA website, as well as the university's scientific repository, between 1994 and 2021. Tabulated from a qualitative methodology, these data allow the construction of a series of interpretive links that show a synthesis between the profile of that program and its universe of production in relation to the theme of global environmental changes. Finally, the aim is to contribute to the identification of the existing accumulation, as well as the possibilities of inserting the climate in what is a historic postgraduate program for Environmental Education (EE) in the country. A proposal that also contributes to a broad discussion regarding the positioning of EE in the context of contemporary climate debates. |
id |
FURG-9_40af3777c7c96f9f9c7160d4a559be4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/14884 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) Global environmental; State of art; PPGEACambios ambientais globais; Estado del arte; PPGEAMudanças ambientais globais; Estado da arte; PPGEAIn this article we present the current state of the art in the production of dissertations and theses on climate change at the Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) at the Federal University of Rio Grande (FURG). First stricto sensu training in Brazil in the area of Environmental Education, the data revealed that three studies addressed the topic: two theses and a dissertation. These are data seized after a search on the PPGEA website, as well as the university's scientific repository, between 1994 and 2021. Tabulated from a qualitative methodology, these data allow the construction of a series of interpretive links that show a synthesis between the profile of that program and its universe of production in relation to the theme of global environmental changes. Finally, the aim is to contribute to the identification of the existing accumulation, as well as the possibilities of inserting the climate in what is a historic postgraduate program for Environmental Education (EE) in the country. A proposal that also contributes to a broad discussion regarding the positioning of EE in the context of contemporary climate debates.En este artículo presentamos el estado actual del arte en la producción de disertaciones y tesis sobre cambio climático en el Programa de Posgrado en Educación Ambiental (PPGEA) de la Universidad Federal de Rio Grande (FURG). Primera formación stricto sensu en Brasil en el área de Educación Ambiental, los datos revelaron que tres estudios abordaron el tema: dos tesis y una disertación. Se trata de datos incautados tras una búsqueda en la web del PPGEA, así como en el repositorio científico de la universidad, entre 1994 y 2021. Tabulados a partir de una metodología cualitativa, estos datos permiten construir una serie de vínculos interpretativos que muestran una síntesis entre el perfil de ese programa y su universo de producción en relación con el tema de los cambios ambientales globales. Finalmente, se pretende contribuir a la identificación del cúmulo existente, así como las posibilidades de insertar el clima en lo que es un posgrado histórico de Educación Ambiental (EA) en el país. Una propuesta que también contribuye a una amplia discusión sobre el posicionamiento de la EA en el contexto de los debates climáticos contemporáneos.Neste artigo apresentamos o atual estado da arte da produção de dissertações e teses acerca das mudanças climáticas junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Primeira formação stricto senso do Brasil na área da Educação Ambiental, os dados revelaram que três pesquisas abordaram o tema: duas teses e uma dissertação. Esses são dados apreendidos após uma busca junto ao sítio eletrônico do PPGEA, bem como ao repositório científico da universidade, entre os anos de 1994 e 2021. Tabulados a partir de uma metodologia qualitativa, esses dados permitem a construção de uma série de nexos interpretativos que evidenciam uma síntese entre o perfil do referido programa, e o seu universo de produção em relação ao tema das mudanças ambientais globais. Por fim, a intuito é contribuir para a identificação do acúmulo já existente, bem como as possibilidades de inserção do clima nesse que é um programa de pós-graduação histórico para a Educação Ambiental (EA) do país. Proposta que colabora, da mesma forma, a uma discussão de caráter amplo quanto ao posicionamento da EA no contexto dos debates climáticos na contemporaneidade.Lepidus2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1488410.14295/remea.v39i3.14884REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 185-2051517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884/9940http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Felipe NobregaFreitas, José Vicente deAraújo, Alessandra dos SantosSilva, Gabriel Ferreira da2022-12-16T13:47:50Zoai:periodicos.furg.br:article/14884Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-12-16T13:47:50Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
title |
A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
spellingShingle |
A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) Ferreira, Felipe Nobrega Global environmental; State of art; PPGEA Cambios ambientais globais; Estado del arte; PPGEA Mudanças ambientais globais; Estado da arte; PPGEA |
title_short |
A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
title_full |
A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
title_fullStr |
A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
title_full_unstemmed |
A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
title_sort |
A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
author |
Ferreira, Felipe Nobrega |
author_facet |
Ferreira, Felipe Nobrega Freitas, José Vicente de Araújo, Alessandra dos Santos Silva, Gabriel Ferreira da |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, José Vicente de Araújo, Alessandra dos Santos Silva, Gabriel Ferreira da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Felipe Nobrega Freitas, José Vicente de Araújo, Alessandra dos Santos Silva, Gabriel Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Global environmental; State of art; PPGEA Cambios ambientais globais; Estado del arte; PPGEA Mudanças ambientais globais; Estado da arte; PPGEA |
topic |
Global environmental; State of art; PPGEA Cambios ambientais globais; Estado del arte; PPGEA Mudanças ambientais globais; Estado da arte; PPGEA |
description |
In this article we present the current state of the art in the production of dissertations and theses on climate change at the Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) at the Federal University of Rio Grande (FURG). First stricto sensu training in Brazil in the area of Environmental Education, the data revealed that three studies addressed the topic: two theses and a dissertation. These are data seized after a search on the PPGEA website, as well as the university's scientific repository, between 1994 and 2021. Tabulated from a qualitative methodology, these data allow the construction of a series of interpretive links that show a synthesis between the profile of that program and its universe of production in relation to the theme of global environmental changes. Finally, the aim is to contribute to the identification of the existing accumulation, as well as the possibilities of inserting the climate in what is a historic postgraduate program for Environmental Education (EE) in the country. A proposal that also contributes to a broad discussion regarding the positioning of EE in the context of contemporary climate debates. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884 10.14295/remea.v39i3.14884 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i3.14884 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14884/9940 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 185-205 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788230303744 |