Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa de Oliveira, Rejane
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Coronado Prestes, Dirce
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431
Resumo: This article aims to discuss drawings applied to students in the 5th grade of an elementary school in the city of Santa Helena-PR, to verify the feasibility of using drawings as a tool for analyzing the perception of the environment. This work was motivated by the problem surrounding the difficulty of evaluating students' understanding of this subject in conventional ways. In this way, authors who discuss this possibility were sought in the literature, presenting scoring models and consideration of the elements represented in the drawings, in order to provide subsidies for their analysis, interpreting them according to their specificities, being able through this tool to analyze mental concepts that children build through their personal experiences and formal learning, concepts that they often cannot express through verbal or written words, finding in this tool a way to make themselves understood.
id FURG-9_53ef11b0371594735847c6f8e44c8392
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14431
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambienteEducação AmbientalAvaliação de Desenhosmacrotendências da Educação AmbientalEducación AmbientalEvaluación de DiseñoMacrotendencias en Educación AmbientalEnvironmental EducationDesign AssessmentMacrotrends in Environmental EducationThis article aims to discuss drawings applied to students in the 5th grade of an elementary school in the city of Santa Helena-PR, to verify the feasibility of using drawings as a tool for analyzing the perception of the environment. This work was motivated by the problem surrounding the difficulty of evaluating students' understanding of this subject in conventional ways. In this way, authors who discuss this possibility were sought in the literature, presenting scoring models and consideration of the elements represented in the drawings, in order to provide subsidies for their analysis, interpreting them according to their specificities, being able through this tool to analyze mental concepts that children build through their personal experiences and formal learning, concepts that they often cannot express through verbal or written words, finding in this tool a way to make themselves understood.Este artículo tiene como objetivo discutir los dibujos aplicados a estudiantes del 5º año de una escuela municipal de la ciudad de Santa Helena-PR, para verificar la viabilidad del uso del dibujo como herramienta para el análisis de la percepción del medio ambiente. Este trabajo fue motivado por el problema que rodea la dificultad de evaluar la comprensión de los estudiantes sobre este tema de manera convencional. De esta manera, se buscaron en la literatura autores que discutan esta posibilidad, presentando modelos de puntuación y consideración de los elementos representados en los dibujos, con el fin de brindar subsidios para su análisis, interpretándolos según sus especificidades, pudiendo a través de esta herramienta analizar conceptos mentales que los niños construyen a través de sus experiencias personales y aprendizaje formal, conceptos que muchas veces no pueden expresar a través de palabras verbales o escritas, encontrando en esta herramienta una forma de hacerse entender.O presente artigo objetiva a discussão de desenhos aplicados a alunos dos 5º anos de uma escola municipal da cidade de Santa Helena-PR, para verificação da viabilidade do uso de desenhos como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente. Este trabalho foi motivado pela problemática em torno da dificuldade de avaliar de formas convencionais o entendimento dos alunos sobre esse assunto. Desse modo, buscou-se na literatura autores que discutem essa possibilidade, apresentando modelos de pontuação dos elementos representados nos desenhos que forneçam subsídios para análise dos mesmos, interpretando-os de acordo com suas especificidades. Tais ferramentas permitem analisar conceitos mentais que as crianças constroem por meio de suas experiências pessoais e aprendizado formal. Esses conceitos muitas vezes não podem ser expressos através de palavras verbalizadas ou escritas, encontrando nessas ferramentas de análise de desenhos uma forma de se fazer entender.Lepidus2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1443110.14295/remea.v40i1.14431REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 96-1191517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431/10150http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa de Oliveira, RejaneCoronado Prestes, Dirce2023-04-14T20:46:44Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14431Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-04-14T20:46:44Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente
title Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente
spellingShingle Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente
Barbosa de Oliveira, Rejane
Educação Ambiental
Avaliação de Desenhos
macrotendências da Educação Ambiental
Educación Ambiental
Evaluación de Diseño
Macrotendencias en Educación Ambiental
Environmental Education
Design Assessment
Macrotrends in Environmental Education
title_short Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente
title_full Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente
title_fullStr Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente
title_full_unstemmed Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente
title_sort Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente
author Barbosa de Oliveira, Rejane
author_facet Barbosa de Oliveira, Rejane
Coronado Prestes, Dirce
author_role author
author2 Coronado Prestes, Dirce
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa de Oliveira, Rejane
Coronado Prestes, Dirce
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Avaliação de Desenhos
macrotendências da Educação Ambiental
Educación Ambiental
Evaluación de Diseño
Macrotendencias en Educación Ambiental
Environmental Education
Design Assessment
Macrotrends in Environmental Education
topic Educação Ambiental
Avaliação de Desenhos
macrotendências da Educação Ambiental
Educación Ambiental
Evaluación de Diseño
Macrotendencias en Educación Ambiental
Environmental Education
Design Assessment
Macrotrends in Environmental Education
description This article aims to discuss drawings applied to students in the 5th grade of an elementary school in the city of Santa Helena-PR, to verify the feasibility of using drawings as a tool for analyzing the perception of the environment. This work was motivated by the problem surrounding the difficulty of evaluating students' understanding of this subject in conventional ways. In this way, authors who discuss this possibility were sought in the literature, presenting scoring models and consideration of the elements represented in the drawings, in order to provide subsidies for their analysis, interpreting them according to their specificities, being able through this tool to analyze mental concepts that children build through their personal experiences and formal learning, concepts that they often cannot express through verbal or written words, finding in this tool a way to make themselves understood.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431
10.14295/remea.v40i1.14431
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i1.14431
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431/10150
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 96-119
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781310750720