Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431 |
Resumo: | This article aims to discuss drawings applied to students in the 5th grade of an elementary school in the city of Santa Helena-PR, to verify the feasibility of using drawings as a tool for analyzing the perception of the environment. This work was motivated by the problem surrounding the difficulty of evaluating students' understanding of this subject in conventional ways. In this way, authors who discuss this possibility were sought in the literature, presenting scoring models and consideration of the elements represented in the drawings, in order to provide subsidies for their analysis, interpreting them according to their specificities, being able through this tool to analyze mental concepts that children build through their personal experiences and formal learning, concepts that they often cannot express through verbal or written words, finding in this tool a way to make themselves understood. |
id |
FURG-9_53ef11b0371594735847c6f8e44c8392 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14431 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambienteEducação AmbientalAvaliação de Desenhosmacrotendências da Educação AmbientalEducación AmbientalEvaluación de DiseñoMacrotendencias en Educación AmbientalEnvironmental EducationDesign AssessmentMacrotrends in Environmental EducationThis article aims to discuss drawings applied to students in the 5th grade of an elementary school in the city of Santa Helena-PR, to verify the feasibility of using drawings as a tool for analyzing the perception of the environment. This work was motivated by the problem surrounding the difficulty of evaluating students' understanding of this subject in conventional ways. In this way, authors who discuss this possibility were sought in the literature, presenting scoring models and consideration of the elements represented in the drawings, in order to provide subsidies for their analysis, interpreting them according to their specificities, being able through this tool to analyze mental concepts that children build through their personal experiences and formal learning, concepts that they often cannot express through verbal or written words, finding in this tool a way to make themselves understood.Este artículo tiene como objetivo discutir los dibujos aplicados a estudiantes del 5º año de una escuela municipal de la ciudad de Santa Helena-PR, para verificar la viabilidad del uso del dibujo como herramienta para el análisis de la percepción del medio ambiente. Este trabajo fue motivado por el problema que rodea la dificultad de evaluar la comprensión de los estudiantes sobre este tema de manera convencional. De esta manera, se buscaron en la literatura autores que discutan esta posibilidad, presentando modelos de puntuación y consideración de los elementos representados en los dibujos, con el fin de brindar subsidios para su análisis, interpretándolos según sus especificidades, pudiendo a través de esta herramienta analizar conceptos mentales que los niños construyen a través de sus experiencias personales y aprendizaje formal, conceptos que muchas veces no pueden expresar a través de palabras verbales o escritas, encontrando en esta herramienta una forma de hacerse entender.O presente artigo objetiva a discussão de desenhos aplicados a alunos dos 5º anos de uma escola municipal da cidade de Santa Helena-PR, para verificação da viabilidade do uso de desenhos como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente. Este trabalho foi motivado pela problemática em torno da dificuldade de avaliar de formas convencionais o entendimento dos alunos sobre esse assunto. Desse modo, buscou-se na literatura autores que discutem essa possibilidade, apresentando modelos de pontuação dos elementos representados nos desenhos que forneçam subsídios para análise dos mesmos, interpretando-os de acordo com suas especificidades. Tais ferramentas permitem analisar conceitos mentais que as crianças constroem por meio de suas experiências pessoais e aprendizado formal. Esses conceitos muitas vezes não podem ser expressos através de palavras verbalizadas ou escritas, encontrando nessas ferramentas de análise de desenhos uma forma de se fazer entender.Lepidus2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1443110.14295/remea.v40i1.14431REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 96-1191517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431/10150http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa de Oliveira, RejaneCoronado Prestes, Dirce2023-04-14T20:46:44Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14431Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-04-14T20:46:44Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente |
title |
Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente |
spellingShingle |
Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente Barbosa de Oliveira, Rejane Educação Ambiental Avaliação de Desenhos macrotendências da Educação Ambiental Educación Ambiental Evaluación de Diseño Macrotendencias en Educación Ambiental Environmental Education Design Assessment Macrotrends in Environmental Education |
title_short |
Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente |
title_full |
Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente |
title_fullStr |
Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente |
title_full_unstemmed |
Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente |
title_sort |
Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente |
author |
Barbosa de Oliveira, Rejane |
author_facet |
Barbosa de Oliveira, Rejane Coronado Prestes, Dirce |
author_role |
author |
author2 |
Coronado Prestes, Dirce |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa de Oliveira, Rejane Coronado Prestes, Dirce |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Avaliação de Desenhos macrotendências da Educação Ambiental Educación Ambiental Evaluación de Diseño Macrotendencias en Educación Ambiental Environmental Education Design Assessment Macrotrends in Environmental Education |
topic |
Educação Ambiental Avaliação de Desenhos macrotendências da Educação Ambiental Educación Ambiental Evaluación de Diseño Macrotendencias en Educación Ambiental Environmental Education Design Assessment Macrotrends in Environmental Education |
description |
This article aims to discuss drawings applied to students in the 5th grade of an elementary school in the city of Santa Helena-PR, to verify the feasibility of using drawings as a tool for analyzing the perception of the environment. This work was motivated by the problem surrounding the difficulty of evaluating students' understanding of this subject in conventional ways. In this way, authors who discuss this possibility were sought in the literature, presenting scoring models and consideration of the elements represented in the drawings, in order to provide subsidies for their analysis, interpreting them according to their specificities, being able through this tool to analyze mental concepts that children build through their personal experiences and formal learning, concepts that they often cannot express through verbal or written words, finding in this tool a way to make themselves understood. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431 10.14295/remea.v40i1.14431 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i1.14431 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14431/10150 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 96-119 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781310750720 |