Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Uilian dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Almeida, Renato, Sedano, Luciana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855
Resumo: This case study aims to analyze interventional actions involving practices related to socio-environmental issues in a school of the Final Years of Elementary Education from the perspective of teaching by investigation and Scientific Literacy. Based on the observation of actions through a project based on Environmental Education program guidelines, reflections were carried out related to socioenvironmental issues, research teaching and Scientific Literacy, based on studies on these perspectives. As a result, we highlight the importance of school environmental diagnosis with school participation and the need to strengthen interinstitutional partnerships between school, university and public authorities to carry out projects that promote critical education and aimed at socio-environmental transformation.
id FURG-9_5e3f663a176a40bc8cfe1e6a590c6d79
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12855
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic EducationAlfabetización científica y perspectiva investigadora: : la dimensión ambiental en la Educación BásicaAlfabetização Científica e a perspectiva investigativa: : a dimensão ambiental na Educação BásicaEnvironmentEnvironmental educationScientific LiteracyResearch TeachingSchoolMedio ambienteEducación ambientalAlfabetización científicaDocencia de investigaciónEscuelaMeio ambienteEducação ambientalAlfabetização científicaEnsino por InvestigaçãoEscolaThis case study aims to analyze interventional actions involving practices related to socio-environmental issues in a school of the Final Years of Elementary Education from the perspective of teaching by investigation and Scientific Literacy. Based on the observation of actions through a project based on Environmental Education program guidelines, reflections were carried out related to socioenvironmental issues, research teaching and Scientific Literacy, based on studies on these perspectives. As a result, we highlight the importance of school environmental diagnosis with school participation and the need to strengthen interinstitutional partnerships between school, university and public authorities to carry out projects that promote critical education and aimed at socio-environmental transformation.Este caso de estudio tiene como objetivo analizar acciones intervencionistas que involucran prácticas relacionadas con temas socioambientales en una escuela de los Últimos Años de Educación Primaria desde la perspectiva de la docencia por investigación y la Alfabetización Científica. A partir de la observación de acciones a través de un proyecto basado en los lineamientos del programa de Educación Ambiental, se realizaron reflexiones relacionadas con temas socioambientales, docencia investigadora y Alfabetización Científica, a partir de estudios en estas perspectivas. Como resultado, destacamos la importancia del diagnóstico ambiental escolar con participación escolar y la necesidad de fortalecer las alianzas interinstitucionales entre escuela, universidad y autoridades públicas para llevar a cabo proyectos que promuevan la educación crítica y orientados a la transformación socioambiental.Este estudo de caso tem como objetivo analisar ações interventivas envolvendo práticas relacionadas às questões socioambientais em uma escola dos Anos Finais do Ensino Fundamental sob a perspectiva do ensino por investigação e da Alfabetização Científica. A partir da observação de ações por meio de um projeto baseado em diretrizes de programas de Educação Ambiental, foram realizadas reflexões relacionadas com as questões socioambieintais, o ensino por investigação e a Alfabetização Científica, baseando-se em estudos sobre essas perspectivas. Como resultados, destacamos a importância do diagnóstico ambiental escolar com a participação escolar e a necessidade de fortalecimento de parcerias interinstitucionais entre escola, universidade e poder público para realizar projetos que promovam um ensino crítico e voltado à transformação socioambiental.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1285510.14295/remea.v39i2.12855REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 166-1851517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855/9795http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Uilian dos Santos Almeida, Renato Sedano, Luciana2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/12855Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education
Alfabetización científica y perspectiva investigadora: : la dimensión ambiental en la Educación Básica
Alfabetização Científica e a perspectiva investigativa: : a dimensão ambiental na Educação Básica
title Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education
spellingShingle Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education
Santana, Uilian dos Santos
Environment
Environmental education
Scientific Literacy
Research Teaching
School
Medio ambiente
Educación ambiental
Alfabetización científica
Docencia de investigación
Escuela
Meio ambiente
Educação ambiental
Alfabetização científica
Ensino por Investigação
Escola
title_short Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education
title_full Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education
title_fullStr Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education
title_full_unstemmed Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education
title_sort Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education
author Santana, Uilian dos Santos
author_facet Santana, Uilian dos Santos
Almeida, Renato
Sedano, Luciana
author_role author
author2 Almeida, Renato
Sedano, Luciana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Uilian dos Santos
Almeida, Renato
Sedano, Luciana
dc.subject.por.fl_str_mv Environment
Environmental education
Scientific Literacy
Research Teaching
School
Medio ambiente
Educación ambiental
Alfabetización científica
Docencia de investigación
Escuela
Meio ambiente
Educação ambiental
Alfabetização científica
Ensino por Investigação
Escola
topic Environment
Environmental education
Scientific Literacy
Research Teaching
School
Medio ambiente
Educación ambiental
Alfabetización científica
Docencia de investigación
Escuela
Meio ambiente
Educação ambiental
Alfabetização científica
Ensino por Investigação
Escola
description This case study aims to analyze interventional actions involving practices related to socio-environmental issues in a school of the Final Years of Elementary Education from the perspective of teaching by investigation and Scientific Literacy. Based on the observation of actions through a project based on Environmental Education program guidelines, reflections were carried out related to socioenvironmental issues, research teaching and Scientific Literacy, based on studies on these perspectives. As a result, we highlight the importance of school environmental diagnosis with school participation and the need to strengthen interinstitutional partnerships between school, university and public authorities to carry out projects that promote critical education and aimed at socio-environmental transformation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855
10.14295/remea.v39i2.12855
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i2.12855
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855/9795
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 166-185
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787929362432