Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855 |
Resumo: | This case study aims to analyze interventional actions involving practices related to socio-environmental issues in a school of the Final Years of Elementary Education from the perspective of teaching by investigation and Scientific Literacy. Based on the observation of actions through a project based on Environmental Education program guidelines, reflections were carried out related to socioenvironmental issues, research teaching and Scientific Literacy, based on studies on these perspectives. As a result, we highlight the importance of school environmental diagnosis with school participation and the need to strengthen interinstitutional partnerships between school, university and public authorities to carry out projects that promote critical education and aimed at socio-environmental transformation. |
id |
FURG-9_5e3f663a176a40bc8cfe1e6a590c6d79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12855 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic EducationAlfabetización científica y perspectiva investigadora: : la dimensión ambiental en la Educación BásicaAlfabetização Científica e a perspectiva investigativa: : a dimensão ambiental na Educação BásicaEnvironmentEnvironmental educationScientific LiteracyResearch TeachingSchoolMedio ambienteEducación ambientalAlfabetización científicaDocencia de investigaciónEscuelaMeio ambienteEducação ambientalAlfabetização científicaEnsino por InvestigaçãoEscolaThis case study aims to analyze interventional actions involving practices related to socio-environmental issues in a school of the Final Years of Elementary Education from the perspective of teaching by investigation and Scientific Literacy. Based on the observation of actions through a project based on Environmental Education program guidelines, reflections were carried out related to socioenvironmental issues, research teaching and Scientific Literacy, based on studies on these perspectives. As a result, we highlight the importance of school environmental diagnosis with school participation and the need to strengthen interinstitutional partnerships between school, university and public authorities to carry out projects that promote critical education and aimed at socio-environmental transformation.Este caso de estudio tiene como objetivo analizar acciones intervencionistas que involucran prácticas relacionadas con temas socioambientales en una escuela de los Últimos Años de Educación Primaria desde la perspectiva de la docencia por investigación y la Alfabetización Científica. A partir de la observación de acciones a través de un proyecto basado en los lineamientos del programa de Educación Ambiental, se realizaron reflexiones relacionadas con temas socioambientales, docencia investigadora y Alfabetización Científica, a partir de estudios en estas perspectivas. Como resultado, destacamos la importancia del diagnóstico ambiental escolar con participación escolar y la necesidad de fortalecer las alianzas interinstitucionales entre escuela, universidad y autoridades públicas para llevar a cabo proyectos que promuevan la educación crítica y orientados a la transformación socioambiental.Este estudo de caso tem como objetivo analisar ações interventivas envolvendo práticas relacionadas às questões socioambientais em uma escola dos Anos Finais do Ensino Fundamental sob a perspectiva do ensino por investigação e da Alfabetização Científica. A partir da observação de ações por meio de um projeto baseado em diretrizes de programas de Educação Ambiental, foram realizadas reflexões relacionadas com as questões socioambieintais, o ensino por investigação e a Alfabetização Científica, baseando-se em estudos sobre essas perspectivas. Como resultados, destacamos a importância do diagnóstico ambiental escolar com a participação escolar e a necessidade de fortalecimento de parcerias interinstitucionais entre escola, universidade e poder público para realizar projetos que promovam um ensino crítico e voltado à transformação socioambiental.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1285510.14295/remea.v39i2.12855REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 166-1851517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855/9795http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Uilian dos Santos Almeida, Renato Sedano, Luciana2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/12855Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education Alfabetización científica y perspectiva investigadora: : la dimensión ambiental en la Educación Básica Alfabetização Científica e a perspectiva investigativa: : a dimensão ambiental na Educação Básica |
title |
Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education |
spellingShingle |
Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education Santana, Uilian dos Santos Environment Environmental education Scientific Literacy Research Teaching School Medio ambiente Educación ambiental Alfabetización científica Docencia de investigación Escuela Meio ambiente Educação ambiental Alfabetização científica Ensino por Investigação Escola |
title_short |
Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education |
title_full |
Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education |
title_fullStr |
Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education |
title_full_unstemmed |
Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education |
title_sort |
Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education |
author |
Santana, Uilian dos Santos |
author_facet |
Santana, Uilian dos Santos Almeida, Renato Sedano, Luciana |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Renato Sedano, Luciana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Uilian dos Santos Almeida, Renato Sedano, Luciana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environment Environmental education Scientific Literacy Research Teaching School Medio ambiente Educación ambiental Alfabetización científica Docencia de investigación Escuela Meio ambiente Educação ambiental Alfabetização científica Ensino por Investigação Escola |
topic |
Environment Environmental education Scientific Literacy Research Teaching School Medio ambiente Educación ambiental Alfabetización científica Docencia de investigación Escuela Meio ambiente Educação ambiental Alfabetização científica Ensino por Investigação Escola |
description |
This case study aims to analyze interventional actions involving practices related to socio-environmental issues in a school of the Final Years of Elementary Education from the perspective of teaching by investigation and Scientific Literacy. Based on the observation of actions through a project based on Environmental Education program guidelines, reflections were carried out related to socioenvironmental issues, research teaching and Scientific Literacy, based on studies on these perspectives. As a result, we highlight the importance of school environmental diagnosis with school participation and the need to strengthen interinstitutional partnerships between school, university and public authorities to carry out projects that promote critical education and aimed at socio-environmental transformation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855 10.14295/remea.v39i2.12855 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.12855 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12855/9795 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 166-185 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787929362432 |