The contributions of textual media genres at critical environmental education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Flávia Tatiane Ruiz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Royer, Marcia Regina Royer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610
Resumo: Environmental Education, as a topic of social importance, must be critically discussed within formal teaching environments. Thus, the objective of this study is to evidence and reflect on how teaching through Media Textual Genres enhances the understanding of criticism about Environmental Education (EE). Through a qualitative descriptive and theoretical research, we sought to discuss the objects of studies in Environmental Education and Media Textual Genres in the three complicated areas of Education: Elementary, High and Higher Education. The sources for obtaining data were periodicals in the area, dissertations and theses that discuss the subject. It was possible to understand the importance that these themes have in education for the formation of citizens. Considering a fundamental aspect, the use of Media Textual Genres for the discussion of topics as important in society as Environmental Education.
id FURG-9_5e5490ea4e6946ef4adfae11c561896e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13610
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling The contributions of textual media genres at critical environmental educationLas contribuciones de los géneros textuales de los médios de comunicación en la educación ambiental crítica As contribuições dos gêneros textuais midiáticos na educação ambiental críticaMedia textual genreeducational mediateacher trainingGénero textual mediáticomedios de comunicación educacionalesformación de professoresGênero textual midiáticomídias educacionaisformação de professoresEnvironmental Education, as a topic of social importance, must be critically discussed within formal teaching environments. Thus, the objective of this study is to evidence and reflect on how teaching through Media Textual Genres enhances the understanding of criticism about Environmental Education (EE). Through a qualitative descriptive and theoretical research, we sought to discuss the objects of studies in Environmental Education and Media Textual Genres in the three complicated areas of Education: Elementary, High and Higher Education. The sources for obtaining data were periodicals in the area, dissertations and theses that discuss the subject. It was possible to understand the importance that these themes have in education for the formation of citizens. Considering a fundamental aspect, the use of Media Textual Genres for the discussion of topics as important in society as Environmental Education.La Educación Ambiental, como tema de importancia social, debe ser discutida críticamente dentro de los entornos formales de enseñanza. Por lo tanto, el objetivo de este estudio es evidenciar y reflexionar sobre cómo la enseñanza a través de los géneros textuales mediáticos mejora la comprensión crítica de la Educación Ambiental (EA). A través de una investigación cualitativa descriptiva y teórica, se buscó discutir los objetos de estudio en Educación Ambiental y Géneros Textuales Mediáticos en las tres instancias de la Educación: Educación Primaria, Media y Superior. Las fuentes para la obtención de datos fueron publicaciones periódicas del área, disertaciones y tesis que tratan del tema. Se pudo comprender la importancia que estos temas tienen en la enseñanza para la formación de la ciudadanía. Considerando un aspecto fundamental el uso de Géneros Textuales Mediáticos para la discusión de temas tan importantes en la sociedad como la Educación Ambiental.A Educação Ambiental, enquanto tema de importância social, deve ser discutida de forma crítica dentro dos ambientes formais de ensino. Assim, o objetivo deste estudo é evidenciar e refletir sobre como o ensino por meio de Gêneros Textuais Midiáticos potencializa a compreensão crítica sobre a Educação Ambiental (EA). Por meio de uma pesquisa qualitativa do tipo descritiva e teórica, buscou-se discutir sobre os objetos de estudos Educação Ambiental e Gêneros Textuais Midiáticos nas três instâncias da Educação: Ensino Fundamental, Médio e Superior. As fontes para obtenção de dados foram periódicos da área, dissertações e teses que discutem sobre o assunto. Foi possível compreender a importância que estes temas têm no ensino para a formação do cidadão. Considerando-se um aspecto fundamental a utilização de Gêneros Textuais Midiáticos para a discussão de temas tão importantes na sociedade como a Educação Ambiental.Lepidus2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1361010.14295/remea.v40i1.13610REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 389-4041517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610/10165http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Braga, Flávia Tatiane RuizRoyer, Marcia Regina Royer2023-04-14T20:47:14Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13610Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-04-14T20:47:14Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv The contributions of textual media genres at critical environmental education
Las contribuciones de los géneros textuales de los médios de comunicación en la educación ambiental crítica
As contribuições dos gêneros textuais midiáticos na educação ambiental crítica
title The contributions of textual media genres at critical environmental education
spellingShingle The contributions of textual media genres at critical environmental education
Braga, Flávia Tatiane Ruiz
Media textual genre
educational media
teacher training
Género textual mediático
medios de comunicación educacionales
formación de professores
Gênero textual midiático
mídias educacionais
formação de professores
title_short The contributions of textual media genres at critical environmental education
title_full The contributions of textual media genres at critical environmental education
title_fullStr The contributions of textual media genres at critical environmental education
title_full_unstemmed The contributions of textual media genres at critical environmental education
title_sort The contributions of textual media genres at critical environmental education
author Braga, Flávia Tatiane Ruiz
author_facet Braga, Flávia Tatiane Ruiz
Royer, Marcia Regina Royer
author_role author
author2 Royer, Marcia Regina Royer
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Flávia Tatiane Ruiz
Royer, Marcia Regina Royer
dc.subject.por.fl_str_mv Media textual genre
educational media
teacher training
Género textual mediático
medios de comunicación educacionales
formación de professores
Gênero textual midiático
mídias educacionais
formação de professores
topic Media textual genre
educational media
teacher training
Género textual mediático
medios de comunicación educacionales
formación de professores
Gênero textual midiático
mídias educacionais
formação de professores
description Environmental Education, as a topic of social importance, must be critically discussed within formal teaching environments. Thus, the objective of this study is to evidence and reflect on how teaching through Media Textual Genres enhances the understanding of criticism about Environmental Education (EE). Through a qualitative descriptive and theoretical research, we sought to discuss the objects of studies in Environmental Education and Media Textual Genres in the three complicated areas of Education: Elementary, High and Higher Education. The sources for obtaining data were periodicals in the area, dissertations and theses that discuss the subject. It was possible to understand the importance that these themes have in education for the formation of citizens. Considering a fundamental aspect, the use of Media Textual Genres for the discussion of topics as important in society as Environmental Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610
10.14295/remea.v40i1.13610
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i1.13610
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610/10165
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 389-404
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781269856256