The contributions of textual media genres at critical environmental education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610 |
Resumo: | Environmental Education, as a topic of social importance, must be critically discussed within formal teaching environments. Thus, the objective of this study is to evidence and reflect on how teaching through Media Textual Genres enhances the understanding of criticism about Environmental Education (EE). Through a qualitative descriptive and theoretical research, we sought to discuss the objects of studies in Environmental Education and Media Textual Genres in the three complicated areas of Education: Elementary, High and Higher Education. The sources for obtaining data were periodicals in the area, dissertations and theses that discuss the subject. It was possible to understand the importance that these themes have in education for the formation of citizens. Considering a fundamental aspect, the use of Media Textual Genres for the discussion of topics as important in society as Environmental Education. |
id |
FURG-9_5e5490ea4e6946ef4adfae11c561896e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13610 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The contributions of textual media genres at critical environmental educationLas contribuciones de los géneros textuales de los médios de comunicación en la educación ambiental crítica As contribuições dos gêneros textuais midiáticos na educação ambiental críticaMedia textual genreeducational mediateacher trainingGénero textual mediáticomedios de comunicación educacionalesformación de professoresGênero textual midiáticomídias educacionaisformação de professoresEnvironmental Education, as a topic of social importance, must be critically discussed within formal teaching environments. Thus, the objective of this study is to evidence and reflect on how teaching through Media Textual Genres enhances the understanding of criticism about Environmental Education (EE). Through a qualitative descriptive and theoretical research, we sought to discuss the objects of studies in Environmental Education and Media Textual Genres in the three complicated areas of Education: Elementary, High and Higher Education. The sources for obtaining data were periodicals in the area, dissertations and theses that discuss the subject. It was possible to understand the importance that these themes have in education for the formation of citizens. Considering a fundamental aspect, the use of Media Textual Genres for the discussion of topics as important in society as Environmental Education.La Educación Ambiental, como tema de importancia social, debe ser discutida críticamente dentro de los entornos formales de enseñanza. Por lo tanto, el objetivo de este estudio es evidenciar y reflexionar sobre cómo la enseñanza a través de los géneros textuales mediáticos mejora la comprensión crítica de la Educación Ambiental (EA). A través de una investigación cualitativa descriptiva y teórica, se buscó discutir los objetos de estudio en Educación Ambiental y Géneros Textuales Mediáticos en las tres instancias de la Educación: Educación Primaria, Media y Superior. Las fuentes para la obtención de datos fueron publicaciones periódicas del área, disertaciones y tesis que tratan del tema. Se pudo comprender la importancia que estos temas tienen en la enseñanza para la formación de la ciudadanía. Considerando un aspecto fundamental el uso de Géneros Textuales Mediáticos para la discusión de temas tan importantes en la sociedad como la Educación Ambiental.A Educação Ambiental, enquanto tema de importância social, deve ser discutida de forma crítica dentro dos ambientes formais de ensino. Assim, o objetivo deste estudo é evidenciar e refletir sobre como o ensino por meio de Gêneros Textuais Midiáticos potencializa a compreensão crítica sobre a Educação Ambiental (EA). Por meio de uma pesquisa qualitativa do tipo descritiva e teórica, buscou-se discutir sobre os objetos de estudos Educação Ambiental e Gêneros Textuais Midiáticos nas três instâncias da Educação: Ensino Fundamental, Médio e Superior. As fontes para obtenção de dados foram periódicos da área, dissertações e teses que discutem sobre o assunto. Foi possível compreender a importância que estes temas têm no ensino para a formação do cidadão. Considerando-se um aspecto fundamental a utilização de Gêneros Textuais Midiáticos para a discussão de temas tão importantes na sociedade como a Educação Ambiental.Lepidus2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1361010.14295/remea.v40i1.13610REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 389-4041517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610/10165http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Braga, Flávia Tatiane RuizRoyer, Marcia Regina Royer2023-04-14T20:47:14Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13610Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-04-14T20:47:14Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The contributions of textual media genres at critical environmental education Las contribuciones de los géneros textuales de los médios de comunicación en la educación ambiental crítica As contribuições dos gêneros textuais midiáticos na educação ambiental crítica |
title |
The contributions of textual media genres at critical environmental education |
spellingShingle |
The contributions of textual media genres at critical environmental education Braga, Flávia Tatiane Ruiz Media textual genre educational media teacher training Género textual mediático medios de comunicación educacionales formación de professores Gênero textual midiático mídias educacionais formação de professores |
title_short |
The contributions of textual media genres at critical environmental education |
title_full |
The contributions of textual media genres at critical environmental education |
title_fullStr |
The contributions of textual media genres at critical environmental education |
title_full_unstemmed |
The contributions of textual media genres at critical environmental education |
title_sort |
The contributions of textual media genres at critical environmental education |
author |
Braga, Flávia Tatiane Ruiz |
author_facet |
Braga, Flávia Tatiane Ruiz Royer, Marcia Regina Royer |
author_role |
author |
author2 |
Royer, Marcia Regina Royer |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Flávia Tatiane Ruiz Royer, Marcia Regina Royer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Media textual genre educational media teacher training Género textual mediático medios de comunicación educacionales formación de professores Gênero textual midiático mídias educacionais formação de professores |
topic |
Media textual genre educational media teacher training Género textual mediático medios de comunicación educacionales formación de professores Gênero textual midiático mídias educacionais formação de professores |
description |
Environmental Education, as a topic of social importance, must be critically discussed within formal teaching environments. Thus, the objective of this study is to evidence and reflect on how teaching through Media Textual Genres enhances the understanding of criticism about Environmental Education (EE). Through a qualitative descriptive and theoretical research, we sought to discuss the objects of studies in Environmental Education and Media Textual Genres in the three complicated areas of Education: Elementary, High and Higher Education. The sources for obtaining data were periodicals in the area, dissertations and theses that discuss the subject. It was possible to understand the importance that these themes have in education for the formation of citizens. Considering a fundamental aspect, the use of Media Textual Genres for the discussion of topics as important in society as Environmental Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610 10.14295/remea.v40i1.13610 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i1.13610 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13610/10165 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 389-404 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781269856256 |