Sustainability and education: Freire’s thought contributions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Marina Comerlatto da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Antiqueira, Lia Maris Orth Ritter
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14017
Resumo: This bibliographic study adresses the contribution made by Freire’s thoughts to the discussions of sustainability based on the humna-planet relationship. It is based on Gadotti (2005, 2009), Boff (2012), Loureiro (2012), Capitango e Callejas (2019), Brandão (2005, 2014) e Freire (1959, 1989, 1995, 1996, 1997, 2000, 2001a, 2005, 2016). The socio-environmental theme is not an overt discussion in Paulo Freire’s texts, however, his constant concern, affection and responsibility towards the theme is noticed. Freirian education, as a means of understanding the Society-nature relationship, is developed through a freeing and critical education in which individuals understand the environment where they live. The Freirian perspective is seen to be able to contribute to the discussions of this theme, since it defends the education of ethical subjects, concerned with what affects the everyday life of their street, neighborhood, municipality, state, country and/or planet.Fonte Calibri, tamanho 10, espaçamento 1,0, justificado.
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spelling Sustainability and education: Freire’s thought contributions Sustentabilidad y educación: contribuciones del pensamiento freirianoSustentabilidade e educação: contribuições do pensamento freiriano Paulo FreireSustainable societyEducationPaulo FreireSociedad sustentableEducaciónPaulo FreireSociedade sustentávelEducaçãoThis bibliographic study adresses the contribution made by Freire’s thoughts to the discussions of sustainability based on the humna-planet relationship. It is based on Gadotti (2005, 2009), Boff (2012), Loureiro (2012), Capitango e Callejas (2019), Brandão (2005, 2014) e Freire (1959, 1989, 1995, 1996, 1997, 2000, 2001a, 2005, 2016). The socio-environmental theme is not an overt discussion in Paulo Freire’s texts, however, his constant concern, affection and responsibility towards the theme is noticed. Freirian education, as a means of understanding the Society-nature relationship, is developed through a freeing and critical education in which individuals understand the environment where they live. The Freirian perspective is seen to be able to contribute to the discussions of this theme, since it defends the education of ethical subjects, concerned with what affects the everyday life of their street, neighborhood, municipality, state, country and/or planet.Fonte Calibri, tamanho 10, espaçamento 1,0, justificado. Este estudio bibliográfico aborda las contribuciones del pensamiento freiriano en las discusiones sobre sustentabilidad basándose en la relación ser humano – planeta. Se basa en Gadotti (2005, 2009), Boff (2012), Loureiro (2012), Capitango e Callejas (2019), Brandão (2005, 2014) e Freire (1959, 1989, 1995, 1996, 1997, 2000, 2001a, 2005, 2016).  La temática socioambiental no es una discusión explícita en los textos de Paulo Freire, sin embargo se percibe el constante cuidado, afecto y la responsabilidad para con el tema. La educación freiriana mientras medio de comprensión de la relación sociedad y naturaleza, se da a través de una educación libertadora y crítica en la cual el sujeto entiende y comprende la coyuntura ambiental donde vive. Se entiende que la perspectiva freiriana es capaz de contribuir en las discusiones del tema, pues preconiza la formación de sujetos éticos, preocupados con lo que incide en el cotidiano de su calle, barrio, municipio, estado, país y/o planeta.Este estudo bibliográfico aborda as contribuições do pensamento freiriano nas discussões sobre sustentabilidade baseando-se na relação ser humano – planeta. Fundamenta-se em Gadotti (2005, 2009), Boff (2012), Loureiro (2012), Capitango e Callejas (2019), Freire (1959, 1989, 1995, 1996, 1997, 2000, 2001, 2005, 2016) e Brandão (2005, 2014).  A temática socioambiental não é uma discussão explícita nos textos de Paulo Freire, no entanto percebe-se o constante cuidado, afeto e a responsabilidade para com o tema. A educação freiriana, enquanto meio de compreensão da relação sociedade e natureza, se dá através de uma educação libertadora e crítica em que o sujeito entende e compreende a conjuntura ambiental que vive. Entende-se que a perspectiva freiriana é capaz de contribuir nas discussões do tema, pois preconiza a formação de sujeitos éticos, preocupados com o que incide no cotidiano da sua rua, bairro, município, estado, país e/ou planeta.Lepidus2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1401710.14295/remea.v40i1.14017REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 200-2181517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14017/10169http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Marina Comerlatto daAntiqueira, Lia Maris Orth Ritter2023-04-14T20:46:57Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14017Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-04-14T20:46:57Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
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