Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039 |
Resumo: | This study aims to analyze the degree of knowledge and the context of the llha Grande National Park in teaching practices of public schools located in the area of coverage of the Núcleo Regional de Educação de Umuarama, which have borders on this park. It was used a qualitative research method, in the form of semi-structured questionnaires, with a sample of 12 pedagogues and 24 teachers from the 6th grade of Basic Education. The results show that there is a knowledge still under construction among the participants about the subject studied. Besides alleging that they did not know the park pedagogically, the majority revealed that they enjoyed the place for tourism and did not observe the conflicts and daily relations between the park and the school community. In 22 years of existence of the Conservation Unit, it was verified that it is still necessary to value complementary training for understanding the territory itself, in the context of Environmental Education. |
id |
FURG-9_7544d87c493fde2d8d91552b160254b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/11039 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinityDiagnóstico sobre el grado de conocimiento del tema Parque Nacional de Ilha Grande por professores y pedagogos de colegios públicos linderosDiagnóstico sobre o grau de conhecimento do tema Parque Nacional de Ilha Grande por professores e pedagogos de colégios públicos do entornoSustentabilidadeEducação AmbientalParques NacionaisSostenibilidad. Educación AmbientalParques NacionalesSustainabilityEnvironmental EducationNational ParkThis study aims to analyze the degree of knowledge and the context of the llha Grande National Park in teaching practices of public schools located in the area of coverage of the Núcleo Regional de Educação de Umuarama, which have borders on this park. It was used a qualitative research method, in the form of semi-structured questionnaires, with a sample of 12 pedagogues and 24 teachers from the 6th grade of Basic Education. The results show that there is a knowledge still under construction among the participants about the subject studied. Besides alleging that they did not know the park pedagogically, the majority revealed that they enjoyed the place for tourism and did not observe the conflicts and daily relations between the park and the school community. In 22 years of existence of the Conservation Unit, it was verified that it is still necessary to value complementary training for understanding the territory itself, in the context of Environmental Education.Este estudio tiene como objetivo principal diagnosticar el grado de conocimiento y forma de abordaje del tema Parque Nacional de Ilha Grande en la praxis docente en colegios públicos del área de alcance del Núcleo Regional de Educación de Umuarama, que son linderos con ésta Unidad de Conservación. El abordaje empleado fue la investigación cualitativa, en la forma de cuestionarios semiestructurados, con muestreo de 12 pedagogas y 24 profesores del 6º año de la Enseñanza Básica. Los resultados apuntan a un conocimiento todavía en construcción entre los participantes sobre el tema estudiado. Aparte de que confirmaron no conocer el Parque pedagógicamente, la mayoría reveló que usufructuó del atractivo para turismo y no observaron los conflictos y relaciones cotidianas entre el Parque y su comunidad escolar. A los 22 años de ésta Unidad de Conservación, se constató que todavía es necesaria la valoración de la formación complementar para comprender el propio territorio, en el contexto de la Educación Ambiental.Este estudo teve como objetivo principal diagnosticar o grau de conhecimento e forma de abordagem do tema Parque Nacional de Ilha Grande na práxis docente em colégios públicos da área de abrangência do Núcleo Regional de Educação de Umuarama, que fazem divisa com esta Unidade de Conservação. A metodologia empregada foi pesquisa qualitativa, na forma de questionários semiestruturados, com amostragem de 12 pedagogas e 24 professores do 6º ano do Ensino Básico. Os resultados apontam para um conhecimento ainda em construção entre os participantes sobre o tema estudado. Além de afirmarem não conhecer o Parque pedagogicamente, a maioria revelou que usufrui do atrativo para turismo e não observa os conflitos e relações cotidianas entre o Parque e sua comunidade escolar. Aos 22 anos desta Unidade de Conservação, constatou-se que ainda é necessária a valorização da formação complementar para compreender o próprio território, no contexto da Educação Ambiental.Lepidus2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondiagnóstico; quali-quantitativoapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1103910.14295/remea.v37i4.11039REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 318-3381517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039/8417Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTischner, Angela BárbaraCarniatto de Oliveira, IreneBarbado, Norma2022-08-30T13:17:15Zoai:periodicos.furg.br:article/11039Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:17:15Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity Diagnóstico sobre el grado de conocimiento del tema Parque Nacional de Ilha Grande por professores y pedagogos de colegios públicos linderos Diagnóstico sobre o grau de conhecimento do tema Parque Nacional de Ilha Grande por professores e pedagogos de colégios públicos do entorno |
title |
Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity |
spellingShingle |
Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity Tischner, Angela Bárbara Sustentabilidade Educação Ambiental Parques Nacionais Sostenibilidad . Educación Ambiental Parques Nacionales Sustainability Environmental Education National Park |
title_short |
Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity |
title_full |
Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity |
title_fullStr |
Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity |
title_full_unstemmed |
Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity |
title_sort |
Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity |
author |
Tischner, Angela Bárbara |
author_facet |
Tischner, Angela Bárbara Carniatto de Oliveira, Irene Barbado, Norma |
author_role |
author |
author2 |
Carniatto de Oliveira, Irene Barbado, Norma |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tischner, Angela Bárbara Carniatto de Oliveira, Irene Barbado, Norma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sustentabilidade Educação Ambiental Parques Nacionais Sostenibilidad . Educación Ambiental Parques Nacionales Sustainability Environmental Education National Park |
topic |
Sustentabilidade Educação Ambiental Parques Nacionais Sostenibilidad . Educación Ambiental Parques Nacionales Sustainability Environmental Education National Park |
description |
This study aims to analyze the degree of knowledge and the context of the llha Grande National Park in teaching practices of public schools located in the area of coverage of the Núcleo Regional de Educação de Umuarama, which have borders on this park. It was used a qualitative research method, in the form of semi-structured questionnaires, with a sample of 12 pedagogues and 24 teachers from the 6th grade of Basic Education. The results show that there is a knowledge still under construction among the participants about the subject studied. Besides alleging that they did not know the park pedagogically, the majority revealed that they enjoyed the place for tourism and did not observe the conflicts and daily relations between the park and the school community. In 22 years of existence of the Conservation Unit, it was verified that it is still necessary to value complementary training for understanding the territory itself, in the context of Environmental Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion diagnóstico; quali-quantitativo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039 10.14295/remea.v37i4.11039 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v37i4.11039 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039/8417 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 318-338 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787307556864 |