Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tischner, Angela Bárbara
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Carniatto de Oliveira, Irene, Barbado, Norma
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039
Resumo: This study aims to analyze the degree of knowledge and the context of the llha Grande National Park in teaching practices of public schools located in the area of coverage of the Núcleo Regional de Educação de Umuarama, which have borders on this park. It was used a qualitative research method, in the form of semi-structured questionnaires, with a sample of 12 pedagogues and 24 teachers from the 6th grade of Basic Education. The results show that there is a knowledge still under construction among the participants about the subject studied. Besides alleging that they did not know the park pedagogically, the majority revealed that they enjoyed the place for tourism and did not observe the conflicts and daily relations between the park and the school community. In 22 years of existence of the Conservation Unit, it was verified that it is still necessary to value complementary training for understanding the territory itself, in the context of Environmental Education.
id FURG-9_7544d87c493fde2d8d91552b160254b7
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/11039
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinityDiagnóstico sobre el grado de conocimiento del tema Parque Nacional de Ilha Grande por professores y pedagogos de colegios públicos linderosDiagnóstico sobre o grau de conhecimento do tema Parque Nacional de Ilha Grande por professores e pedagogos de colégios públicos do entornoSustentabilidadeEducação AmbientalParques NacionaisSostenibilidad. Educación AmbientalParques NacionalesSustainabilityEnvironmental EducationNational ParkThis study aims to analyze the degree of knowledge and the context of the llha Grande National Park in teaching practices of public schools located in the area of coverage of the Núcleo Regional de Educação de Umuarama, which have borders on this park. It was used a qualitative research method, in the form of semi-structured questionnaires, with a sample of 12 pedagogues and 24 teachers from the 6th grade of Basic Education. The results show that there is a knowledge still under construction among the participants about the subject studied. Besides alleging that they did not know the park pedagogically, the majority revealed that they enjoyed the place for tourism and did not observe the conflicts and daily relations between the park and the school community. In 22 years of existence of the Conservation Unit, it was verified that it is still necessary to value complementary training for understanding the territory itself, in the context of Environmental Education.Este estudio tiene como objetivo principal diagnosticar el grado de conocimiento y forma de abordaje del tema Parque Nacional de Ilha Grande en la praxis docente en colegios públicos del área de alcance del Núcleo Regional de Educación de Umuarama, que son linderos con ésta Unidad de Conservación. El abordaje empleado fue la investigación cualitativa, en la forma de cuestionarios semiestructurados, con muestreo de 12 pedagogas y 24 profesores del 6º año de la Enseñanza Básica. Los resultados apuntan a un conocimiento todavía en construcción entre los participantes sobre el tema estudiado. Aparte de que confirmaron no conocer el Parque pedagógicamente, la mayoría reveló que usufructuó del atractivo para turismo y no observaron los conflictos y relaciones cotidianas entre el Parque y su comunidad escolar. A los 22 años de ésta Unidad de Conservación, se constató que todavía es necesaria la valoración de la formación complementar para comprender el propio territorio, en el contexto de la Educación Ambiental.Este estudo teve como objetivo principal diagnosticar o grau de conhecimento e forma de abordagem do tema Parque Nacional de Ilha Grande na práxis docente em colégios públicos da área de abrangência do Núcleo Regional de Educação de Umuarama, que fazem divisa com esta Unidade de Conservação. A metodologia empregada foi pesquisa qualitativa, na forma de questionários semiestruturados, com amostragem de 12 pedagogas e 24 professores do 6º ano do Ensino Básico. Os resultados apontam para um conhecimento ainda em construção entre os participantes sobre o tema estudado. Além de afirmarem não conhecer o Parque pedagogicamente, a maioria revelou que usufrui do atrativo para turismo e não observa os conflitos e relações cotidianas entre o Parque e sua comunidade escolar. Aos 22 anos desta Unidade de Conservação, constatou-se que ainda é necessária a valorização da formação complementar para compreender o próprio território, no contexto da Educação Ambiental.Lepidus2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondiagnóstico; quali-quantitativoapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1103910.14295/remea.v37i4.11039REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 318-3381517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039/8417Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTischner, Angela BárbaraCarniatto de Oliveira, IreneBarbado, Norma2022-08-30T13:17:15Zoai:periodicos.furg.br:article/11039Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:17:15Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity
Diagnóstico sobre el grado de conocimiento del tema Parque Nacional de Ilha Grande por professores y pedagogos de colegios públicos linderos
Diagnóstico sobre o grau de conhecimento do tema Parque Nacional de Ilha Grande por professores e pedagogos de colégios públicos do entorno
title Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity
spellingShingle Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity
Tischner, Angela Bárbara
Sustentabilidade
Educação Ambiental
Parques Nacionais
Sostenibilidad
. Educación Ambiental
Parques Nacionales
Sustainability
Environmental Education
National Park
title_short Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity
title_full Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity
title_fullStr Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity
title_full_unstemmed Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity
title_sort Diagnosis on the degree of knowledge about the Ilha Grande National Park by teachers and pedagogues of public schools in the vicinity
author Tischner, Angela Bárbara
author_facet Tischner, Angela Bárbara
Carniatto de Oliveira, Irene
Barbado, Norma
author_role author
author2 Carniatto de Oliveira, Irene
Barbado, Norma
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tischner, Angela Bárbara
Carniatto de Oliveira, Irene
Barbado, Norma
dc.subject.por.fl_str_mv Sustentabilidade
Educação Ambiental
Parques Nacionais
Sostenibilidad
. Educación Ambiental
Parques Nacionales
Sustainability
Environmental Education
National Park
topic Sustentabilidade
Educação Ambiental
Parques Nacionais
Sostenibilidad
. Educación Ambiental
Parques Nacionales
Sustainability
Environmental Education
National Park
description This study aims to analyze the degree of knowledge and the context of the llha Grande National Park in teaching practices of public schools located in the area of coverage of the Núcleo Regional de Educação de Umuarama, which have borders on this park. It was used a qualitative research method, in the form of semi-structured questionnaires, with a sample of 12 pedagogues and 24 teachers from the 6th grade of Basic Education. The results show that there is a knowledge still under construction among the participants about the subject studied. Besides alleging that they did not know the park pedagogically, the majority revealed that they enjoyed the place for tourism and did not observe the conflicts and daily relations between the park and the school community. In 22 years of existence of the Conservation Unit, it was verified that it is still necessary to value complementary training for understanding the territory itself, in the context of Environmental Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
diagnóstico; quali-quantitativo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039
10.14295/remea.v37i4.11039
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039
identifier_str_mv 10.14295/remea.v37i4.11039
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11039/8417
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 37 n. 4 (2020): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, set./dez. - Fluxo Contínuo; 318-338
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787307556864