BioAmbiente: a gamification proposal in Environmental Education for Elementary School II: BioAmbiente: a gamification proposal in Environmental Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Imbuzeiro de Sá Quintela, Amanda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Roberto de Amoretty, Paulo, Barbosa Vargas, André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15733
Resumo: Gamification in Environmental Education has been a teaching strategy with significant results. However, adaptations are necessary to consider the ludic and social context of the student. In this sense, this study aimed to develop the game BioAmbiente as a strategy for inserting the theme of Environmental Education in Science teaching for the 9th grade of Elementary School II. The game consists of moving around a board, in which players are faced with environmental situations that require knowledge for resolution. The results showed that the product has the potential to be used as a didactic tool for the insertion of the environmental theme. Emphasizing that gamification does not completely replace Environmental Education, it should be used as a complement, with practical approaches, maximizing student participation and awareness of environmental issues.
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spelling BioAmbiente: a gamification proposal in Environmental Education for Elementary School II: BioAmbiente: a gamification proposal in Environmental Education BioAmbiente: una propuesta de gamificación en Educación Ambiental para Primaria II: BioAmbiente: una propuesta de gamificación en Educación AmbientalBioAmbiente:: uma proposta de gamificação em educação ambiental para o ensino fundamental IITeaching methodActive MethodologyEducational GameslearningMétodo de EnseñanzaMetodología ActivaJuegos EducativosAprendiendoMétodo de ensinoMetodologia AtivaJogos EducacionaisGamification in Environmental Education has been a teaching strategy with significant results. However, adaptations are necessary to consider the ludic and social context of the student. In this sense, this study aimed to develop the game BioAmbiente as a strategy for inserting the theme of Environmental Education in Science teaching for the 9th grade of Elementary School II. The game consists of moving around a board, in which players are faced with environmental situations that require knowledge for resolution. The results showed that the product has the potential to be used as a didactic tool for the insertion of the environmental theme. Emphasizing that gamification does not completely replace Environmental Education, it should be used as a complement, with practical approaches, maximizing student participation and awareness of environmental issues.La gamificación en Educación Ambiental ha sido una estrategia didáctica con resultados significativos. Sin embargo, las adaptaciones son necesarias para considerar el contexto lúdico y social del estudiante. En ese sentido, este estudio tuvo como objetivo desarrollar el juego BioAmbiente como estrategia para insertar el tema de la Educación Ambiental en la enseñanza de las Ciencias para el 9º grado de la Enseñanza Fundamental II. El juego consiste en moverse por un tablero, en el que los jugadores se enfrentan a situaciones del entorno que requieren conocimientos para su resolución. Los resultados mostraron que el producto tiene potencial para ser utilizado como herramienta didáctica para la inserción del tema ambiental. Enfatizando que la gamificación no reemplaza por completo a la Educación Ambiental, debe ser utilizada como un complemento, con enfoques prácticos, maximizando la participación y sensibilización de los estudiantes en temas ambientales.Desenvolver o jogo BioAmbiente, como estratégia para Educação Ambiental no 9° ano do Ensino Fundamental II foi o objetivo deste estudo. Elaborado no modelo Role Playing Game (RPG), esta proposta educativa, se apoia no estudo bibliográfico e em questionários (Google Forms) para avaliar a proposta educacional,organizada para exemplificar problemas reais, promovendo maior engajamento dos alunos. As respostas aos questionários foram analisadas, utilizando uma planilha de dados do Excel para cálculos quantitativos e qualitativos. Os resultados mostraram que o produto apresenta potencial a ser utilizado como ferramenta didática na inserção da temática ambiental no Ensino Fundamental II. E que ao jogar os alunos conseguiram associar os problemas reais às questões ambientais do jogo, o que certamente contribui na compreensão dos conteúdos.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1573310.14295/remea.v40i3.15733REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 257-2781517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15733/10503http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessImbuzeiro de Sá Quintela, Amanda Roberto de Amoretty, PauloBarbosa Vargas, André2023-12-27T19:10:37Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15733Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:10:37Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
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