THE USE OF GAMIFICATION IN THE EVALUATION PROCESS IN REMOTE TEACHING OF CHEMISTRY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes Souza, Jeferson de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferreira-Silva, Alice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/261
Resumo: Gamification is the term used to indicate the use of game design elements to develop an educational activity using skills, mechanics, aesthetics and thoughts of gamers to motivate, engage and promote learning. In this work, a gamified activity was developed based on a bibliographic survey, and later an experience report was carried out on the use of a game used as a formative assessment in the discipline of chemistry in high school classes. As a general objective, we sought to develop and apply a didactic game through gamification as an assessment tool in remote teaching of chemistry. The activity took on the characteristic of formative assessment and brought benefits such as reduced time in the assessment process, motivated students to carry out the activity, reduced anxiety and stress arising from assessments, promoted greater student involvement, increased the speed of feedbacks and promoted the student autonomy.
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spelling THE USE OF GAMIFICATION IN THE EVALUATION PROCESS IN REMOTE TEACHING OF CHEMISTRYEL USO DE LA GAMIFICACIÓN EN EL PROCESO DE EVALUACIÓN EN LA ENSEÑANZA A DISTANCIA DE QUÍMICAO USO DA GAMIFICAÇÃO NO PROCESSO AVALIATIVO NO ENSINO REMOTO DE QUÍMICAAvaliação formativaJogosEnsino-aprendizagemMetodologia AtivaFormative assessmentGamesTeaching-learningActive MethodologyEvaluación formativaJuegosEnseñanza-aprendizajeMetodología activaGamification is the term used to indicate the use of game design elements to develop an educational activity using skills, mechanics, aesthetics and thoughts of gamers to motivate, engage and promote learning. In this work, a gamified activity was developed based on a bibliographic survey, and later an experience report was carried out on the use of a game used as a formative assessment in the discipline of chemistry in high school classes. As a general objective, we sought to develop and apply a didactic game through gamification as an assessment tool in remote teaching of chemistry. The activity took on the characteristic of formative assessment and brought benefits such as reduced time in the assessment process, motivated students to carry out the activity, reduced anxiety and stress arising from assessments, promoted greater student involvement, increased the speed of feedbacks and promoted the student autonomy.Gamificación es el término utilizado para indicar el uso de elementos de diseño de juegos para desarrollar una actividad educativa utilizando habilidades, mecánicas, estéticas y pensamientos de los jugadores para motivar, involucrar y promover el aprendizaje. En este trabajo se desarrolló una actividad gamificada a partir de un levantamiento bibliográfico, y posteriormente se realizó un relato de experiencia sobre el uso de un juego utilizado como evaluación formativa en la disciplina de química en clases de bachillerato. Como objetivo general se buscó desarrollar y aplicar un juego didáctico a través de la gamificación como herramienta de evaluación en la enseñanza remota de química. La actividad tomó la característica de evaluación formativa y trajo beneficios como reducción de tiempo en el proceso de evaluación, motivación de los estudiantes para realizar la actividad, reducción de la ansiedad y el estrés derivados de las evaluaciones, promoción de una mayor implicación de los estudiantes, aumento de la velocidad de las retroalimentaciones y fomento de la autonomía del estudiante.Gamificação é o termo utilizado para indicar a utilização de elementos do design de jogos no desenvolvimento de uma atividade educacional aplicando competências, mecânicas, estéticas e pensamentos de gamers para motivar, engajar e promover a aprendizagem. Nesse trabalho, foi desenvolvida uma atividade gamificada com base em um levantamento bibliográfico, e posteriormente foi realizado um relato de experiência sobre a utilização de um jogo usado como avaliação formativa na disciplina de Química em turmas do Ensino Médio. Como objetivo geral, buscou-se desenvolver e aplicar um jogo didático por meio da gamificação como ferramenta de avaliação no ensino remoto de Química. A atividade assumiu a característica de avaliação formativa, trouxe benefícios – como a diminuição do tempo no processo avaliativo –, motivou os alunos na realização da atividade, reduziu a ansiedade e o estresse advindo das avaliações, promoveu um maior envolvimento dos alunos, aumentou a velocidade dos feedbacks e promoveu a autonomia discente.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/26110.23926/RPD.2022.v7.n1.e013.id1372Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e013Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e013Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0132526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/261/252Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes Souza, Jeferson de Ferreira-Silva, Alice2023-05-28T00:39:06Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/261Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:39:06Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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