Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Gomes, Edgar
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Aparecida Olendzki Broch, Synara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227
Resumo: This research produced a comic book to assist in the construction of Environmental Education, however, without giving up the Science curriculum reference in the city of Campo Grande - MS. The purpose of the pedagogical tool that was developed is to take the initial step so that students can develop reflections on possible environmental problems that they may face in the future. After reading the story with the students, two activities were asked to verify if there was in fact a socio-environmental construction with the research participants: a questionnaire and a collaborative activity. There was a considerable change in the students' anchor ideas, moving towards what is interesting in the environmental field. It is important to emphasize, however, that the process is continuous and what was carried out serves to present an alternative to facilitate this path. In this case, the material proved to be relevant for the insertion of this theme in the school context.
id FURG-9_b3b7684afc6029e7ca63978765b6afa9
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13227
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental Construction of social and environmental values from comics: a proposal for environmental education: uma proposta de educação ambiental Construção de valores socioambientais a partir dos quadrinhos:: uma proposta de educação ambiental Meaningful LearningEnvironmental educationComicAprendizaje significativoEducación ambientalCómicAprendizagem significativaEducação ambientalHistória em quadrinhosThis research produced a comic book to assist in the construction of Environmental Education, however, without giving up the Science curriculum reference in the city of Campo Grande - MS. The purpose of the pedagogical tool that was developed is to take the initial step so that students can develop reflections on possible environmental problems that they may face in the future. After reading the story with the students, two activities were asked to verify if there was in fact a socio-environmental construction with the research participants: a questionnaire and a collaborative activity. There was a considerable change in the students' anchor ideas, moving towards what is interesting in the environmental field. It is important to emphasize, however, that the process is continuous and what was carried out serves to present an alternative to facilitate this path. In this case, the material proved to be relevant for the insertion of this theme in the school context.Este trabajo presenta una alternativa para la integración de la Educación Ambiental en el ámbito escolar. Se Esta investigación produjo un cómic para ayudar en la construcción de Educación Ambiental, sin embargo, sin renunciar a la referencia curricular de Ciencias en la ciudad de Campo Grande - MS. El propósito de la herramienta pedagógica que se desarrolló es dar el paso inicial para que los estudiantes puedan desarrollar reflexiones sobre los posibles problemas ambientales que puedan enfrentar en el futuro. Luego de leer la historia con los estudiantes, se solicitaron dos actividades para verificar si efectivamente hubo una construcción socioambiental con los participantes de la investigación: un cuestionario y una actividad colaborativa. Hubo un cambio considerable en las ideas ancla de los estudiantes, moviéndose hacia lo interesante en el campo ambiental. Es importante destacar, sin embargo, que el proceso es continuo y lo realizado sirve para presentar una alternativa que facilite este camino. En este caso, el material resultó ser relevante para la inserción de este tema en el contexto escolar.Esta pesquisa produziu uma história em quadrinhos para auxiliar na construção da Educação Ambiental, porém, sem abrir mão do referencial curricular de Ciências do município de Campo Grande - MS. O objetivo do instrumento pedagógico que foi desenvolvido, é dar o passo inicial para que os alunos possam desenvolver reflexões sobre possíveis problemas ambientais com os quais possam se deparar no futuro. Após a leitura da história com os alunos, duas atividades foram solicitadas para verificar se houve de fato uma construção socioambiental com os participantes da pesquisa: um questionário e uma atividade colaborativa. Notou-se uma alteração considerável nas ideias âncoras dos estudantes, caminhando para o que é interessante no campo ambiental. Importa ressaltar, porém, que o processo é contínuo e o que foi realizado serve para apresentar uma alternativa para facilitar este caminho. Neste caso, o material se mostrou relevante para a inserção dessa temática no contexto escolar.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1322710.14295/remea.v39i2.13227REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 58-761517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227/9790http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Gomes, EdgarAparecida Olendzki Broch, Synara 2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/13227Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental
Construction of social and environmental values from comics: a proposal for environmental education: uma proposta de educação ambiental
Construção de valores socioambientais a partir dos quadrinhos:: uma proposta de educação ambiental
title Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental
spellingShingle Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental
dos Santos Gomes, Edgar
Meaningful Learning
Environmental education
Comic
Aprendizaje significativo
Educación ambiental
Cómic
Aprendizagem significativa
Educação ambiental
História em quadrinhos
title_short Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental
title_full Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental
title_fullStr Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental
title_full_unstemmed Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental
title_sort Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental
author dos Santos Gomes, Edgar
author_facet dos Santos Gomes, Edgar
Aparecida Olendzki Broch, Synara
author_role author
author2 Aparecida Olendzki Broch, Synara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Gomes, Edgar
Aparecida Olendzki Broch, Synara
dc.subject.por.fl_str_mv Meaningful Learning
Environmental education
Comic
Aprendizaje significativo
Educación ambiental
Cómic
Aprendizagem significativa
Educação ambiental
História em quadrinhos
topic Meaningful Learning
Environmental education
Comic
Aprendizaje significativo
Educación ambiental
Cómic
Aprendizagem significativa
Educação ambiental
História em quadrinhos
description This research produced a comic book to assist in the construction of Environmental Education, however, without giving up the Science curriculum reference in the city of Campo Grande - MS. The purpose of the pedagogical tool that was developed is to take the initial step so that students can develop reflections on possible environmental problems that they may face in the future. After reading the story with the students, two activities were asked to verify if there was in fact a socio-environmental construction with the research participants: a questionnaire and a collaborative activity. There was a considerable change in the students' anchor ideas, moving towards what is interesting in the environmental field. It is important to emphasize, however, that the process is continuous and what was carried out serves to present an alternative to facilitate this path. In this case, the material proved to be relevant for the insertion of this theme in the school context.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227
10.14295/remea.v39i2.13227
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i2.13227
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227/9790
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 58-76
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787969208320