Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227 |
Resumo: | This research produced a comic book to assist in the construction of Environmental Education, however, without giving up the Science curriculum reference in the city of Campo Grande - MS. The purpose of the pedagogical tool that was developed is to take the initial step so that students can develop reflections on possible environmental problems that they may face in the future. After reading the story with the students, two activities were asked to verify if there was in fact a socio-environmental construction with the research participants: a questionnaire and a collaborative activity. There was a considerable change in the students' anchor ideas, moving towards what is interesting in the environmental field. It is important to emphasize, however, that the process is continuous and what was carried out serves to present an alternative to facilitate this path. In this case, the material proved to be relevant for the insertion of this theme in the school context. |
id |
FURG-9_b3b7684afc6029e7ca63978765b6afa9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13227 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental Construction of social and environmental values from comics: a proposal for environmental education: uma proposta de educação ambiental Construção de valores socioambientais a partir dos quadrinhos:: uma proposta de educação ambiental Meaningful LearningEnvironmental educationComicAprendizaje significativoEducación ambientalCómicAprendizagem significativaEducação ambientalHistória em quadrinhosThis research produced a comic book to assist in the construction of Environmental Education, however, without giving up the Science curriculum reference in the city of Campo Grande - MS. The purpose of the pedagogical tool that was developed is to take the initial step so that students can develop reflections on possible environmental problems that they may face in the future. After reading the story with the students, two activities were asked to verify if there was in fact a socio-environmental construction with the research participants: a questionnaire and a collaborative activity. There was a considerable change in the students' anchor ideas, moving towards what is interesting in the environmental field. It is important to emphasize, however, that the process is continuous and what was carried out serves to present an alternative to facilitate this path. In this case, the material proved to be relevant for the insertion of this theme in the school context.Este trabajo presenta una alternativa para la integración de la Educación Ambiental en el ámbito escolar. Se Esta investigación produjo un cómic para ayudar en la construcción de Educación Ambiental, sin embargo, sin renunciar a la referencia curricular de Ciencias en la ciudad de Campo Grande - MS. El propósito de la herramienta pedagógica que se desarrolló es dar el paso inicial para que los estudiantes puedan desarrollar reflexiones sobre los posibles problemas ambientales que puedan enfrentar en el futuro. Luego de leer la historia con los estudiantes, se solicitaron dos actividades para verificar si efectivamente hubo una construcción socioambiental con los participantes de la investigación: un cuestionario y una actividad colaborativa. Hubo un cambio considerable en las ideas ancla de los estudiantes, moviéndose hacia lo interesante en el campo ambiental. Es importante destacar, sin embargo, que el proceso es continuo y lo realizado sirve para presentar una alternativa que facilite este camino. En este caso, el material resultó ser relevante para la inserción de este tema en el contexto escolar.Esta pesquisa produziu uma história em quadrinhos para auxiliar na construção da Educação Ambiental, porém, sem abrir mão do referencial curricular de Ciências do município de Campo Grande - MS. O objetivo do instrumento pedagógico que foi desenvolvido, é dar o passo inicial para que os alunos possam desenvolver reflexões sobre possíveis problemas ambientais com os quais possam se deparar no futuro. Após a leitura da história com os alunos, duas atividades foram solicitadas para verificar se houve de fato uma construção socioambiental com os participantes da pesquisa: um questionário e uma atividade colaborativa. Notou-se uma alteração considerável nas ideias âncoras dos estudantes, caminhando para o que é interessante no campo ambiental. Importa ressaltar, porém, que o processo é contínuo e o que foi realizado serve para apresentar uma alternativa para facilitar este caminho. Neste caso, o material se mostrou relevante para a inserção dessa temática no contexto escolar.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1322710.14295/remea.v39i2.13227REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 58-761517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227/9790http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Gomes, EdgarAparecida Olendzki Broch, Synara 2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/13227Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental Construction of social and environmental values from comics: a proposal for environmental education: uma proposta de educação ambiental Construção de valores socioambientais a partir dos quadrinhos:: uma proposta de educação ambiental |
title |
Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental |
spellingShingle |
Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental dos Santos Gomes, Edgar Meaningful Learning Environmental education Comic Aprendizaje significativo Educación ambiental Cómic Aprendizagem significativa Educação ambiental História em quadrinhos |
title_short |
Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental |
title_full |
Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental |
title_fullStr |
Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental |
title_full_unstemmed |
Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental |
title_sort |
Construcción de valores sociales y ambientales a partir del cómic: una propuesta de educación ambiental: uma proposta de educação ambiental |
author |
dos Santos Gomes, Edgar |
author_facet |
dos Santos Gomes, Edgar Aparecida Olendzki Broch, Synara |
author_role |
author |
author2 |
Aparecida Olendzki Broch, Synara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Gomes, Edgar Aparecida Olendzki Broch, Synara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Meaningful Learning Environmental education Comic Aprendizaje significativo Educación ambiental Cómic Aprendizagem significativa Educação ambiental História em quadrinhos |
topic |
Meaningful Learning Environmental education Comic Aprendizaje significativo Educación ambiental Cómic Aprendizagem significativa Educação ambiental História em quadrinhos |
description |
This research produced a comic book to assist in the construction of Environmental Education, however, without giving up the Science curriculum reference in the city of Campo Grande - MS. The purpose of the pedagogical tool that was developed is to take the initial step so that students can develop reflections on possible environmental problems that they may face in the future. After reading the story with the students, two activities were asked to verify if there was in fact a socio-environmental construction with the research participants: a questionnaire and a collaborative activity. There was a considerable change in the students' anchor ideas, moving towards what is interesting in the environmental field. It is important to emphasize, however, that the process is continuous and what was carried out serves to present an alternative to facilitate this path. In this case, the material proved to be relevant for the insertion of this theme in the school context. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227 10.14295/remea.v39i2.13227 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.13227 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13227/9790 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 58-76 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787969208320 |