Compreensões dos professores de uma escola do campo no sul de Minas Gerais sobre a temática ambiental
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13290 |
Resumo: | The environmental crisis is already the main problem facing humanity. We recognize that several sectors of society, including the field of Education, are mobilized to try to understand and face this crisis. In a special way, we highlight that there is little literature on educational processes involving environmental themes in social contexts directly involved with struggles against social and environmental injustices. In this context, we carried out an investigation that aimed to identify and analyze understandings on environmental issues that are developed by teachers who work in a rural school located in an MST settlement in the southern region of Minas Gerais. The results suggest that teachers develop speeches that link local social and environmental problems with macro socioeconomic aspects. |
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Compreensões dos professores de uma escola do campo no sul de Minas Gerais sobre a temática ambientalRural Education. Environmental education. Landless Rural Workers Movement (MST)Educación rural. Educación ambiental. Movimiento de Trabajadores Rurales sin Tierra (MST).Educação do CampoEducação AmbientalMovimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST)The environmental crisis is already the main problem facing humanity. We recognize that several sectors of society, including the field of Education, are mobilized to try to understand and face this crisis. In a special way, we highlight that there is little literature on educational processes involving environmental themes in social contexts directly involved with struggles against social and environmental injustices. In this context, we carried out an investigation that aimed to identify and analyze understandings on environmental issues that are developed by teachers who work in a rural school located in an MST settlement in the southern region of Minas Gerais. The results suggest that teachers develop speeches that link local social and environmental problems with macro socioeconomic aspects.La crisis ambiental ya es el principal problema que enfrenta la humanidad. Reconocemos que varios sectores de la sociedad, incluido el campo de la Educación, se movilizan para tratar de comprender y enfrentar esta crisis. De manera especial, destacamos que existe poca literatura sobre procesos educativos que involucren temas ambientales en contextos sociales directamente relacionados con la lucha contra las injusticias sociales y ambientales. En este contexto, llevamos a cabo una investigación que tenía como objetivo identificar y analizar las comprensiones sobre temas ambientales que desarrollan los maestros que trabajan en una escuela rural ubicada en un asentamiento de MST en la región sur de Minas Gerais. Los resultados sugieren que los maestros desarrollen discursos que vinculen los problemas sociales y ambientales locales con los aspectos macroeconómicos.A crise ambiental já é o principal problema enfrentado pela humanidade. Reconhecemos que vários setores da sociedade, incluindo o campo da Educação, estão mobilizados para tentar compreender e enfrentar essa crise. De modo especial, destacamos que há escassa literatura sobre processos educativos envolvendo temas ambientais em contextos sociais diretamente envolvidos com lutas contra injustiças sociais e ambientais. Nesse contexto, elaboramos uma investigação que objetivou identificar e analisar compreensões sobre temas ambientais que são elaboradas por professores que atuam em uma escola do campo localizada em um assentamento do MST na região sul de Minas Gerais. Os resultados sugerem que os docentes elaboram discursos que vinculam problemas sociais e ambientais locais com aspectos macro socioeconômicos.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1329010.14295/remea.v39i2.13290REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 205-2241517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13290/9797http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Fabiana MaraSilva, Luciano Fernandes Santos, Janaina Roberta dos2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/13290Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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