Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846 |
Resumo: | The present study points to an analysis from the master's dissertation entitled "the areas of environmental preservation in the municipality of Criciúma: a study on its importance and use as a reference to environmental education". Where the author describes the intensity that the degradation has been reaching human beings, pointing out the work developed with EA as evasive and wrong, not supplying the needs that the environmental problem requires. Thus, from the discourses present in the light of authors such as Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, we point to reflections regarding the relationships established with the environment and the paradigms built from the different visions that are constructed throughout life and socially reproduced as truths, which directly shape the attitudes of subjects as managers, members of society and educators. |
id |
FURG-9_c388ec119214fba96b83d2fa6c6cd316 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14846 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos Environmental Education, Changing Paradigms, Educators.Educación Ambiental, Cambiando Paradigmas, Educadores.Educação Ambiental, Mudança de Paradigmas, Educadores.The present study points to an analysis from the master's dissertation entitled "the areas of environmental preservation in the municipality of Criciúma: a study on its importance and use as a reference to environmental education". Where the author describes the intensity that the degradation has been reaching human beings, pointing out the work developed with EA as evasive and wrong, not supplying the needs that the environmental problem requires. Thus, from the discourses present in the light of authors such as Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, we point to reflections regarding the relationships established with the environment and the paradigms built from the different visions that are constructed throughout life and socially reproduced as truths, which directly shape the attitudes of subjects as managers, members of society and educators.El presente estudio apunta a un análisis de la disertación de maestría titulada "Las áreas de preservación ambiental en el municipio de Criciúma: un estudio sobre su importancia y uso como referencia para la educación ambiental". Donde el autor describe la intensidad que la degradación ha venido alcanzando al ser humano, señalando el trabajo desarrollado con EA como evasivo y erróneo, no supliendo las necesidades que requiere la problemática ambiental. Así, a partir de los discursos presentes a la luz de autores como Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, apuntamos reflexiones en torno a las relaciones que se establecen con el entorno y los paradigmas construidos a partir de las distintas visiones que se construyen a lo largo de la vida y la vida. socialmente reproducidos como verdades, que moldean directamente las actitudes de los sujetos como gestores, miembros de la sociedad y educadores.O presente estudo, aponta uma análise a partir da dissertação de mestrado intitulada “as áreas de preservação ambiental do município de Criciúma: um estudo sobre sua importância e utilização como referência à educação ambiental”. Onde o autor descreve a intensidade que a degradação vem atingindo os seres humanos, apontando o trabalho desenvolvido com EA como evasivo e equivocado, não suprindo as necessidades que a problemática ambiental requer. Dessa forma, a partir dos discursos presentes sob à luz de autores como Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, apontamos reflexões no que tange as relações estabelecidas com o meio ambiente e os paradigmas construídos a partir das diferentes visões que são construídas ao longo da vida e reproduzidas socialmente como verdades, que modelam diretamente as atitudes dos sujeitos enquanto gestores, membros da sociedade e educadores. Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1484610.14295/remea.v41i1.14846REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 69-851517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846/10835http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTramontin Dalpiás, JuceliaMilioli, Geraldo 2024-04-15T18:30:03Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14846Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:03Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos |
title |
Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos |
spellingShingle |
Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos Tramontin Dalpiás, Jucelia Environmental Education, Changing Paradigms, Educators. Educación Ambiental, Cambiando Paradigmas, Educadores. Educação Ambiental, Mudança de Paradigmas, Educadores. |
title_short |
Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos |
title_full |
Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos |
title_fullStr |
Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos |
title_full_unstemmed |
Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos |
title_sort |
Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos |
author |
Tramontin Dalpiás, Jucelia |
author_facet |
Tramontin Dalpiás, Jucelia Milioli, Geraldo |
author_role |
author |
author2 |
Milioli, Geraldo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tramontin Dalpiás, Jucelia Milioli, Geraldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental Education, Changing Paradigms, Educators. Educación Ambiental, Cambiando Paradigmas, Educadores. Educação Ambiental, Mudança de Paradigmas, Educadores. |
topic |
Environmental Education, Changing Paradigms, Educators. Educación Ambiental, Cambiando Paradigmas, Educadores. Educação Ambiental, Mudança de Paradigmas, Educadores. |
description |
The present study points to an analysis from the master's dissertation entitled "the areas of environmental preservation in the municipality of Criciúma: a study on its importance and use as a reference to environmental education". Where the author describes the intensity that the degradation has been reaching human beings, pointing out the work developed with EA as evasive and wrong, not supplying the needs that the environmental problem requires. Thus, from the discourses present in the light of authors such as Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, we point to reflections regarding the relationships established with the environment and the paradigms built from the different visions that are constructed throughout life and socially reproduced as truths, which directly shape the attitudes of subjects as managers, members of society and educators. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846 10.14295/remea.v41i1.14846 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v41i1.14846 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846/10835 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 69-85 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781335916544 |