Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tramontin Dalpiás, Jucelia
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Milioli, Geraldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846
Resumo: The present study points to an analysis from the master's dissertation entitled "the areas of environmental preservation in the municipality of Criciúma: a study on its importance and use as a reference to environmental education". Where the author describes the intensity that the degradation has been reaching human beings, pointing out the work developed with EA as evasive and wrong, not supplying the needs that the environmental problem requires. Thus, from the discourses present in the light of authors such as Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, we point to reflections regarding the relationships established with the environment and the paradigms built from the different visions that are constructed throughout life and socially reproduced as truths, which directly shape the attitudes of subjects as managers, members of society and educators.
id FURG-9_c388ec119214fba96b83d2fa6c6cd316
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14846
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos Environmental Education, Changing Paradigms, Educators.Educación Ambiental, Cambiando Paradigmas, Educadores.Educação Ambiental, Mudança de Paradigmas, Educadores.The present study points to an analysis from the master's dissertation entitled "the areas of environmental preservation in the municipality of Criciúma: a study on its importance and use as a reference to environmental education". Where the author describes the intensity that the degradation has been reaching human beings, pointing out the work developed with EA as evasive and wrong, not supplying the needs that the environmental problem requires. Thus, from the discourses present in the light of authors such as Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, we point to reflections regarding the relationships established with the environment and the paradigms built from the different visions that are constructed throughout life and socially reproduced as truths, which directly shape the attitudes of subjects as managers, members of society and educators.El presente estudio apunta a un análisis de la disertación de maestría titulada "Las áreas de preservación ambiental en el municipio de Criciúma: un estudio sobre su importancia y uso como referencia para la educación ambiental". Donde el autor describe la intensidad que la degradación ha venido alcanzando al ser humano, señalando el trabajo desarrollado con EA como evasivo y erróneo, no supliendo las necesidades que requiere la problemática ambiental. Así, a partir de los discursos presentes a la luz de autores como Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, apuntamos reflexiones en torno a las relaciones que se establecen con el entorno y los paradigmas construidos a partir de las distintas visiones que se construyen a lo largo de la vida y la vida. socialmente reproducidos como verdades, que moldean directamente las actitudes de los sujetos como gestores, miembros de la sociedad y educadores.O presente estudo, aponta uma análise a partir da dissertação de mestrado intitulada “as áreas de preservação ambiental do município de Criciúma: um estudo sobre sua importância e utilização como referência à educação ambiental”. Onde o autor descreve a intensidade que a degradação vem atingindo os seres humanos, apontando o trabalho desenvolvido com EA como evasivo e equivocado, não suprindo as necessidades que a problemática ambiental requer. Dessa forma, a partir dos discursos presentes sob à luz de autores como Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, apontamos reflexões no que tange as relações estabelecidas com o meio ambiente e os paradigmas construídos a partir das diferentes visões que são construídas ao longo da vida e reproduzidas socialmente como verdades, que modelam diretamente as atitudes dos sujeitos enquanto gestores, membros da sociedade e educadores.     Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1484610.14295/remea.v41i1.14846REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 69-851517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846/10835http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTramontin Dalpiás, JuceliaMilioli, Geraldo 2024-04-15T18:30:03Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14846Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:03Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos
title Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos
spellingShingle Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos
Tramontin Dalpiás, Jucelia
Environmental Education, Changing Paradigms, Educators.
Educación Ambiental, Cambiando Paradigmas, Educadores.
Educação Ambiental, Mudança de Paradigmas, Educadores.
title_short Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos
title_full Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos
title_fullStr Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos
title_full_unstemmed Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos
title_sort Diálogo pertinente em Educação Ambiental para Ambientes Complexos
author Tramontin Dalpiás, Jucelia
author_facet Tramontin Dalpiás, Jucelia
Milioli, Geraldo
author_role author
author2 Milioli, Geraldo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tramontin Dalpiás, Jucelia
Milioli, Geraldo
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Education, Changing Paradigms, Educators.
Educación Ambiental, Cambiando Paradigmas, Educadores.
Educação Ambiental, Mudança de Paradigmas, Educadores.
topic Environmental Education, Changing Paradigms, Educators.
Educación Ambiental, Cambiando Paradigmas, Educadores.
Educação Ambiental, Mudança de Paradigmas, Educadores.
description The present study points to an analysis from the master's dissertation entitled "the areas of environmental preservation in the municipality of Criciúma: a study on its importance and use as a reference to environmental education". Where the author describes the intensity that the degradation has been reaching human beings, pointing out the work developed with EA as evasive and wrong, not supplying the needs that the environmental problem requires. Thus, from the discourses present in the light of authors such as Edgar Morin, Fritjof Capra, Paulo Freire, Moacir Gadotti, we point to reflections regarding the relationships established with the environment and the paradigms built from the different visions that are constructed throughout life and socially reproduced as truths, which directly shape the attitudes of subjects as managers, members of society and educators.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846
10.14295/remea.v41i1.14846
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846
identifier_str_mv 10.14295/remea.v41i1.14846
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14846/10835
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 69-85
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781335916544