Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13577 |
Resumo: | The 17 Sustainable Development Goals (SDGs) have been the focus of studies at different levels of education, especially in university curricula. Therefore, in this article, the objective is to analyze how the SDGs are discussed in higher education, following an Environment and Sustainability class on 01/2019, from a community university. The CTSA (Science, Technology, Society and Environment) approach was approached as part of the SDGs in debates on critical and emancipatory citizen academic-professional education, with social and environmental responsibility. |
id |
FURG-9_e27c51c9bd72f5241b0c342369d8058d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13577 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e AmbienteEnvironmental educationSustainabilityCurriculumEducación ambientalSustentabilidadReanudarEducação AmbientalSustentabilidadeCurrículoThe 17 Sustainable Development Goals (SDGs) have been the focus of studies at different levels of education, especially in university curricula. Therefore, in this article, the objective is to analyze how the SDGs are discussed in higher education, following an Environment and Sustainability class on 01/2019, from a community university. The CTSA (Science, Technology, Society and Environment) approach was approached as part of the SDGs in debates on critical and emancipatory citizen academic-professional education, with social and environmental responsibility.Los 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) han sido el foco de estudios en diferentes niveles educativos, especialmente en los planes de estudio universitarios. Por tanto, en este artículo, el objetivo es analizar cómo se discuten los ODS en la educación superior, tras una clase de Medio Ambiente y Sostenibilidad el 01/2019, de una universidad comunitaria. El enfoque CTSA (Ciencia, Tecnología, Sociedad y Medio Ambiente) se abordó como parte de los ODS en debates sobre educación cívica académico-profesional crítica y emancipadora, con responsabilidad social y ambiental.Os 17 Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) têm sido foco de estudos nos diversos níveis de ensino, em especial nos currículos das universidades. Para tanto, neste artigo, o objetivo foi analisar as relações entre os ODS e o enfoque CTSA no currículo da educação superior, ao acompanhar uma turma de Meio Ambiente e Sustentabilidade no primeiro semestre/2019, de uma universidade comunitária. O enfoque CTSA (Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente) foi abordado como parte dos ODS em debates da formação acadêmico-profissional cidadã crítica e emancipatória, com responsabilidade social e ambiental.Lepidus2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1357710.14295/remea.v40i1.13577REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 219-2381517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13577/10156http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWeyh Dattein, RaquelPansera-de-Araújo, Maria Cristina2023-04-14T20:47:18Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13577Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-04-14T20:47:18Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente |
title |
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente |
spellingShingle |
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente Weyh Dattein, Raquel Environmental education Sustainability Curriculum Educación ambiental Sustentabilidad Reanudar Educação Ambiental Sustentabilidade Currículo |
title_short |
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente |
title_full |
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente |
title_fullStr |
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente |
title_full_unstemmed |
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente |
title_sort |
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no currículo da Educação Superior com enfoque em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente |
author |
Weyh Dattein, Raquel |
author_facet |
Weyh Dattein, Raquel Pansera-de-Araújo, Maria Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Pansera-de-Araújo, Maria Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weyh Dattein, Raquel Pansera-de-Araújo, Maria Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Sustainability Curriculum Educación ambiental Sustentabilidad Reanudar Educação Ambiental Sustentabilidade Currículo |
topic |
Environmental education Sustainability Curriculum Educación ambiental Sustentabilidad Reanudar Educação Ambiental Sustentabilidade Currículo |
description |
The 17 Sustainable Development Goals (SDGs) have been the focus of studies at different levels of education, especially in university curricula. Therefore, in this article, the objective is to analyze how the SDGs are discussed in higher education, following an Environment and Sustainability class on 01/2019, from a community university. The CTSA (Science, Technology, Society and Environment) approach was approached as part of the SDGs in debates on critical and emancipatory citizen academic-professional education, with social and environmental responsibility. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13577 10.14295/remea.v40i1.13577 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13577 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i1.13577 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13577/10156 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 219-238 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781265661952 |