The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666811 |
Resumo: | Influenced by the post-critical theories of education, the cultural curriculum of Physical Education emerges as a possibility of confronting social conditions that insist on homogenizing subjects, colonizing desires and regulating people lives. In this article, we situate the appropriation of conceptual notion of experience in modern pedagogy and the implications of their uses supported by Nietzsche and Foucault on Physical Education cultural pedagogy. We intend to make them into resistance’s spaces to impositions ways of living, in order to potentialize transgressive possibilities of established normative limits. |
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The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonancesLas nociones de experiencia y experiencia en el currículo cultural de educación física : resonancias nietzscheanas y foucaultianasAs noções de experiência e vivência no currículo cultural de educação física : ressonâncias nietzschianas e foucaultianasEducação físicaCurrículoExperiênciaVivênciaEducaçãoPhysical educationCurriculumExperienceEducationEducación físicaReanudarExperienciaEducaciónInfluenced by the post-critical theories of education, the cultural curriculum of Physical Education emerges as a possibility of confronting social conditions that insist on homogenizing subjects, colonizing desires and regulating people lives. In this article, we situate the appropriation of conceptual notion of experience in modern pedagogy and the implications of their uses supported by Nietzsche and Foucault on Physical Education cultural pedagogy. We intend to make them into resistance’s spaces to impositions ways of living, in order to potentialize transgressive possibilities of established normative limits.Influido por las teorías poscríticas de la educación, el currículo cultural de la Educación Física surge como una posibilidad de enfrentar condiciones sociales que insisten en homogeneizar sujetos, colonizar deseos y regular modos de vida. En este artículo, situamos la apropiación de nociones conceptuales de experiencia y experiencia en la pedagogía moderna y las implicaciones de sus resonancias nietzscheanas y foucaultianas para la pedagogía cultural de la Educación Física. Pretendemos convertirlo en un espacio de resistencia a las imposiciones castradoras de la vida, para potencializar posibilidades que traspasen los límites normativos establecidos.Influenciado pelas teorias pós-críticas da educação, o currículo cultural da Educação Física emerge como possibilidade de enfrentamento das condições sociais que insistem em homogeneizar sujeitos, colonizar desejos e regular as formas de viver. Neste artigo, situamos a apropriação das noções conceituais de experiência e vivência na pedagogia moderna e as implicações de suas ressonâncias nietzschianas e foucaultianas para a pedagogia cultural da Educação Física. Tencionamos torná-la um espaço de resistência às imposições castradoras da vida, a fim de potencializar possibilidades transgressoras dos limites normativos estabelecidos.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666811Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190047Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190047Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900471980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666811/27223Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Mário Luiz Ferrari Nunes, Fidel Machado de Castro Silva, Marina Contarini Boscariol, Marcos Garcia Neira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Mário Luiz Ferrari Silva, Fidel Machado de Castro Boscariol, Marina Contarini Neira, Marcos Garcia 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666811Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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