The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Mário Luiz Ferrari
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Fidel Machado de Castro, Boscariol, Marina Contarini, Neira, Marcos Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666811
Resumo: Influenced by the post-critical theories of education, the cultural curriculum of Physical Education emerges as a possibility of confronting social conditions that insist on homogenizing subjects, colonizing desires and regulating people lives. In this article, we situate the appropriation of conceptual notion of experience in modern pedagogy and the implications of their uses supported by Nietzsche and Foucault on Physical Education cultural pedagogy. We intend to make them into resistance’s spaces to impositions ways of living, in order to potentialize transgressive possibilities of established normative limits.
id UNICAMP-18_d2d19a7b92501a0c8f2d7187514bee8e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666811
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonancesLas nociones de experiencia y experiencia en el currículo cultural de educación física : resonancias nietzscheanas y foucaultianasAs noções de experiência e vivência no currículo cultural de educação física : ressonâncias nietzschianas e foucaultianasEducação físicaCurrículoExperiênciaVivênciaEducaçãoPhysical educationCurriculumExperienceEducationEducación físicaReanudarExperienciaEducaciónInfluenced by the post-critical theories of education, the cultural curriculum of Physical Education emerges as a possibility of confronting social conditions that insist on homogenizing subjects, colonizing desires and regulating people lives. In this article, we situate the appropriation of conceptual notion of experience in modern pedagogy and the implications of their uses supported by Nietzsche and Foucault on Physical Education cultural pedagogy. We intend to make them into resistance’s spaces to impositions ways of living, in order to potentialize transgressive possibilities of established normative limits.Influido por las teorías poscríticas de la educación, el currículo cultural de la Educación Física surge como una posibilidad de enfrentar condiciones sociales que insisten en homogeneizar sujetos, colonizar deseos y regular modos de vida. En este artículo, situamos la apropiación de nociones conceptuales de experiencia y experiencia en la pedagogía moderna y las implicaciones de sus resonancias nietzscheanas y foucaultianas para la pedagogía cultural de la Educación Física. Pretendemos convertirlo en un espacio de resistencia a las imposiciones castradoras de la vida, para potencializar posibilidades que traspasen los límites normativos establecidos.Influenciado pelas teorias pós-críticas da educação, o currículo cultural da Educação Física emerge como possibilidade de enfrentamento das condições sociais que insistem em homogeneizar sujeitos, colonizar desejos e regular as formas de viver. Neste artigo, situamos a apropriação das noções conceituais de experiência e vivência na pedagogia moderna e as implicações de suas ressonâncias nietzschianas e foucaultianas para a pedagogia cultural da Educação Física. Tencionamos torná-la um espaço de resistência às imposições castradoras da vida, a fim de potencializar possibilidades transgressoras dos limites normativos estabelecidos.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666811Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190047Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190047Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900471980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666811/27223Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Mário Luiz Ferrari Nunes, Fidel Machado de Castro Silva, Marina Contarini Boscariol, Marcos Garcia Neira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Mário Luiz Ferrari Silva, Fidel Machado de Castro Boscariol, Marina Contarini Neira, Marcos Garcia 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666811Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances
Las nociones de experiencia y experiencia en el currículo cultural de educación física : resonancias nietzscheanas y foucaultianas
As noções de experiência e vivência no currículo cultural de educação física : ressonâncias nietzschianas e foucaultianas
title The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances
spellingShingle The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances
Nunes, Mário Luiz Ferrari
Educação física
Currículo
Experiência
Vivência
Educação
Physical education
Curriculum
Experience
Education
Educación física
Reanudar
Experiencia
Educación
title_short The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances
title_full The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances
title_fullStr The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances
title_full_unstemmed The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances
title_sort The notion of experience in the cultural curriculum of physical education : nietzschean and Foucaultian resonances
author Nunes, Mário Luiz Ferrari
author_facet Nunes, Mário Luiz Ferrari
Silva, Fidel Machado de Castro
Boscariol, Marina Contarini
Neira, Marcos Garcia
author_role author
author2 Silva, Fidel Machado de Castro
Boscariol, Marina Contarini
Neira, Marcos Garcia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Mário Luiz Ferrari
Silva, Fidel Machado de Castro
Boscariol, Marina Contarini
Neira, Marcos Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física
Currículo
Experiência
Vivência
Educação
Physical education
Curriculum
Experience
Education
Educación física
Reanudar
Experiencia
Educación
topic Educação física
Currículo
Experiência
Vivência
Educação
Physical education
Curriculum
Experience
Education
Educación física
Reanudar
Experiencia
Educación
description Influenced by the post-critical theories of education, the cultural curriculum of Physical Education emerges as a possibility of confronting social conditions that insist on homogenizing subjects, colonizing desires and regulating people lives. In this article, we situate the appropriation of conceptual notion of experience in modern pedagogy and the implications of their uses supported by Nietzsche and Foucault on Physical Education cultural pedagogy. We intend to make them into resistance’s spaces to impositions ways of living, in order to potentialize transgressive possibilities of established normative limits.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666811
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666811
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666811/27223
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190047
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190047
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190047
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189965365248