Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967 |
Resumo: | The historical reality tends to be understood as a social construction, with objective and subjective meanings, as is the case of environmental education projects and Covid-19. This pandemic points to limits and possibilities, our interdependence with others and with nature. The aim of the text is to bring to light an approach to the purposes for environmental education, in the face of chaos, uncertainties and sociocultural changes. The phenomenon highlighted in the text paradigmatically attests to the relevance of the social protection system, the exchange with environmental well-being, as well as the extent and intensity of the uncertainties that afflict citizens in the face of ongoing technological changes. A large part of the text is dedicated to outlining aspects considered important, such as prospecting, for environmental education in a post-pandemic perspective. |
id |
FURG-9_edd2f080f8535ca09ada11c45266cda7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13967 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezasEnvironmental educationPandemicUncertaintiesParadoxesEducación AmbientalPandemiaIncertidumbresParadojasEducação AmbientalPandemiaIncertezasParadoxosThe historical reality tends to be understood as a social construction, with objective and subjective meanings, as is the case of environmental education projects and Covid-19. This pandemic points to limits and possibilities, our interdependence with others and with nature. The aim of the text is to bring to light an approach to the purposes for environmental education, in the face of chaos, uncertainties and sociocultural changes. The phenomenon highlighted in the text paradigmatically attests to the relevance of the social protection system, the exchange with environmental well-being, as well as the extent and intensity of the uncertainties that afflict citizens in the face of ongoing technological changes. A large part of the text is dedicated to outlining aspects considered important, such as prospecting, for environmental education in a post-pandemic perspective.La realidad histórica tiende a entenderse como una construcción social, con significados objetivos y subjetivos, como es el caso de los proyectos de educación ambiental y Covid-19. Esta pandemia apunta a límites y posibilidades, nuestra interdependencia con los demás y con la naturaleza. El objetivo del texto es sacar a la luz un acercamiento a los propósitos de la educación ambiental, ante el caos, las incertidumbres y los cambios socioculturales. El fenómeno destacado en el texto atestigua paradigmáticamente la relevancia del sistema de protección social, el intercambio con el bienestar ambiental, así como la amplitud e intensidad de las incertidumbres que afligen a la ciudadanía frente a los cambios tecnológicos en curso. Gran parte del texto está dedicada a delinear aspectos considerados importantes, como la prospección, para la educación ambiental en una perspectiva pospandémica.A realidade histórica tende a ser compreendida como uma construção social, com significados objetivos e subjetivos, como é o caso dos projetos de educação ambiental e do Covid-19. Esta pandemia aponta limites e possibilidades, a nossa interdependência com os outros e a natureza. O objetivo do texto consiste em trazer à luz uma abordagem dos propósitos para a educação ambiental, diante do caos, das incertezas e das mudanças socioculturais. O fenômeno em destaque atesta de maneira paradigmática a relevância do sistema de proteção social, o intercâmbio com o bem-estar ambiental, bem como a extensão e intensidade das incertezas que afligem os cidadãos ante as transformações tecnológicas em curso. Uma boa parte do texto está dedicada ao delineamento de aspectos considerados importantes, como uma prospecção, para uma educação ambiental numa perspectiva pós-pandêmica.Lepidus2022-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1396710.14295/remea.v39i1.13967REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 1 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 284-3061517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967/9479http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRuscheinsky, Aloísio2022-04-14T18:37:09Zoai:periodicos.furg.br:article/13967Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-04-14T18:37:09Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas |
title |
Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas |
spellingShingle |
Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas Ruscheinsky, Aloísio Environmental education Pandemic Uncertainties Paradoxes Educación Ambiental Pandemia Incertidumbres Paradojas Educação Ambiental Pandemia Incertezas Paradoxos |
title_short |
Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas |
title_full |
Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas |
title_fullStr |
Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas |
title_full_unstemmed |
Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas |
title_sort |
Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas |
author |
Ruscheinsky, Aloísio |
author_facet |
Ruscheinsky, Aloísio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ruscheinsky, Aloísio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Pandemic Uncertainties Paradoxes Educación Ambiental Pandemia Incertidumbres Paradojas Educação Ambiental Pandemia Incertezas Paradoxos |
topic |
Environmental education Pandemic Uncertainties Paradoxes Educación Ambiental Pandemia Incertidumbres Paradojas Educação Ambiental Pandemia Incertezas Paradoxos |
description |
The historical reality tends to be understood as a social construction, with objective and subjective meanings, as is the case of environmental education projects and Covid-19. This pandemic points to limits and possibilities, our interdependence with others and with nature. The aim of the text is to bring to light an approach to the purposes for environmental education, in the face of chaos, uncertainties and sociocultural changes. The phenomenon highlighted in the text paradigmatically attests to the relevance of the social protection system, the exchange with environmental well-being, as well as the extent and intensity of the uncertainties that afflict citizens in the face of ongoing technological changes. A large part of the text is dedicated to outlining aspects considered important, such as prospecting, for environmental education in a post-pandemic perspective. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967 10.14295/remea.v39i1.13967 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i1.13967 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967/9479 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 1 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 284-306 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788172632064 |