Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruscheinsky, Aloísio
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967
Resumo: The historical reality tends to be understood as a social construction, with objective and subjective meanings, as is the case of environmental education projects and Covid-19. This pandemic points to limits and possibilities, our interdependence with others and with nature. The aim of the text is to bring to light an approach to the purposes for environmental education, in the face of chaos, uncertainties and sociocultural changes. The phenomenon highlighted in the text paradigmatically attests to the relevance of the social protection system, the exchange with environmental well-being, as well as the extent and intensity of the uncertainties that afflict citizens in the face of ongoing technological changes. A large part of the text is dedicated to outlining aspects considered important, such as prospecting, for environmental education in a post-pandemic perspective.
id FURG-9_edd2f080f8535ca09ada11c45266cda7
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13967
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezasEnvironmental educationPandemicUncertaintiesParadoxesEducación AmbientalPandemiaIncertidumbresParadojasEducação AmbientalPandemiaIncertezasParadoxosThe historical reality tends to be understood as a social construction, with objective and subjective meanings, as is the case of environmental education projects and Covid-19. This pandemic points to limits and possibilities, our interdependence with others and with nature. The aim of the text is to bring to light an approach to the purposes for environmental education, in the face of chaos, uncertainties and sociocultural changes. The phenomenon highlighted in the text paradigmatically attests to the relevance of the social protection system, the exchange with environmental well-being, as well as the extent and intensity of the uncertainties that afflict citizens in the face of ongoing technological changes. A large part of the text is dedicated to outlining aspects considered important, such as prospecting, for environmental education in a post-pandemic perspective.La realidad histórica tiende a entenderse como una construcción social, con significados objetivos y subjetivos, como es el caso de los proyectos de educación ambiental y Covid-19. Esta pandemia apunta a límites y posibilidades, nuestra interdependencia con los demás y con la naturaleza. El objetivo del texto es sacar a la luz un acercamiento a los propósitos de la educación ambiental, ante el caos, las incertidumbres y los cambios socioculturales. El fenómeno destacado en el texto atestigua paradigmáticamente la relevancia del sistema de protección social, el intercambio con el bienestar ambiental, así como la amplitud e intensidad de las incertidumbres que afligen a la ciudadanía frente a los cambios tecnológicos en curso. Gran parte del texto está dedicada a delinear aspectos considerados importantes, como la prospección, para la educación ambiental en una perspectiva pospandémica.A realidade histórica tende a ser compreendida como uma construção social, com significados objetivos e subjetivos, como é o caso dos projetos de educação ambiental e do Covid-19. Esta pandemia aponta limites e possibilidades, a nossa interdependência com os outros e a natureza. O objetivo do texto consiste em trazer à luz uma abordagem dos propósitos para a educação ambiental, diante do caos, das incertezas e das mudanças socioculturais. O fenômeno em destaque atesta de maneira paradigmática a relevância do sistema de proteção social, o intercâmbio com o bem-estar ambiental, bem como a extensão e intensidade das incertezas que afligem os cidadãos ante as transformações tecnológicas em curso. Uma boa parte do texto está dedicada ao delineamento de aspectos considerados importantes, como uma prospecção, para uma educação ambiental numa perspectiva pós-pandêmica.Lepidus2022-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1396710.14295/remea.v39i1.13967REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 1 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 284-3061517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967/9479http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRuscheinsky, Aloísio2022-04-14T18:37:09Zoai:periodicos.furg.br:article/13967Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-04-14T18:37:09Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas
title Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas
spellingShingle Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas
Ruscheinsky, Aloísio
Environmental education
Pandemic
Uncertainties
Paradoxes
Educación Ambiental
Pandemia
Incertidumbres
Paradojas
Educação Ambiental
Pandemia
Incertezas
Paradoxos
title_short Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas
title_full Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas
title_fullStr Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas
title_full_unstemmed Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas
title_sort Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas
author Ruscheinsky, Aloísio
author_facet Ruscheinsky, Aloísio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ruscheinsky, Aloísio
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education
Pandemic
Uncertainties
Paradoxes
Educación Ambiental
Pandemia
Incertidumbres
Paradojas
Educação Ambiental
Pandemia
Incertezas
Paradoxos
topic Environmental education
Pandemic
Uncertainties
Paradoxes
Educación Ambiental
Pandemia
Incertidumbres
Paradojas
Educação Ambiental
Pandemia
Incertezas
Paradoxos
description The historical reality tends to be understood as a social construction, with objective and subjective meanings, as is the case of environmental education projects and Covid-19. This pandemic points to limits and possibilities, our interdependence with others and with nature. The aim of the text is to bring to light an approach to the purposes for environmental education, in the face of chaos, uncertainties and sociocultural changes. The phenomenon highlighted in the text paradigmatically attests to the relevance of the social protection system, the exchange with environmental well-being, as well as the extent and intensity of the uncertainties that afflict citizens in the face of ongoing technological changes. A large part of the text is dedicated to outlining aspects considered important, such as prospecting, for environmental education in a post-pandemic perspective.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967
10.14295/remea.v39i1.13967
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i1.13967
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13967/9479
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 1 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo contínuo; 284-306
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041788172632064