Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946 |
Resumo: | This work aims to investigate the curricular trends for EE in Higher Education, based on analyzes of published studies in the Electronic Magazine of the Master's in Environmental Education-REMEA. The analytical movements were guided by the theoretical-methodological framework of Content Analysis. We identified that the obstacles to the EE development refer, above all, to the curricula rigidity, the EE incipience and superficiality in the documents and the disconnection from the socio-environmental realities in which the institutions are inserted. Regarding curricular models, the debates emphasize transversality with greater emphasis, due to the broad, polysemic and hybrid characteristics that circumscribe EE, making it incompatible with the knowledge imprisonment in a disciplinary structure. Therefore, future perspectives converge to the transversal EE adoption offering greater possibilities for the field development in a collaborative and interdisciplinary way, as it calls on educators to fulfill their social and environmental responsibilities, based on the different knowledge they develop with the students. |
id |
FURG-9_fd63af0e5e327254687980c5050362d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14946 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEAModelos curriculares de la educación ambiental (EA): un análisis de las publicaciones vehiculadas en la Revista Electrónica del Máster en EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEAModelos curriculares da educação ambiental (EA): uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEACurriculumTransversalityEnvironmental educationUniversity educationCurrículoTransversalidadEducación AmbientalEducación SuperiorCurrículoTransversalidadeEducação AmbientalEnsino Superior.This work aims to investigate the curricular trends for EE in Higher Education, based on analyzes of published studies in the Electronic Magazine of the Master's in Environmental Education-REMEA. The analytical movements were guided by the theoretical-methodological framework of Content Analysis. We identified that the obstacles to the EE development refer, above all, to the curricula rigidity, the EE incipience and superficiality in the documents and the disconnection from the socio-environmental realities in which the institutions are inserted. Regarding curricular models, the debates emphasize transversality with greater emphasis, due to the broad, polysemic and hybrid characteristics that circumscribe EE, making it incompatible with the knowledge imprisonment in a disciplinary structure. Therefore, future perspectives converge to the transversal EE adoption offering greater possibilities for the field development in a collaborative and interdisciplinary way, as it calls on educators to fulfill their social and environmental responsibilities, based on the different knowledge they develop with the students.Esta investigación tiene como objetivo investigar las tendencias curriculares para la EA en la Enseñanza Superior a partir de análisis de las publicaciones vehiculadas en la Revista Electrónica del Máster en Educación Ambiental-REMEA. Los movimientos analíticos se pautaron en el referencial teórico-metodológico del Análisis de Contenido. Identificamos que los obstáculos al desarrollo de la EA se refieren principalmente al enyesado de los currículos, a la incipiencia y superficialidad de la EA en los documentos y a la desconexión de las realidades socioambientales en las que las instituciones se encuentran insertadas. En cuanto a los modelos curriculares, los debates han apuntado con mayor énfasis a la transversalidad, debido a las características amplias, polisistémica y híbrida que circunscriben la EA, tornándola incompatible con el aprisionamiento de saberes en una estructura disciplinaria. Por lo tanto, las perspectivas futuras convergen en la adopción de una EA transversal ofreciendo mayores posibilidades para el desarrollo del campo de modo colaborativo y interdisciplinario, a medida que convoca a los educadores al cumplimiento de las responsabilidades social y ambiental, a partir de los diferentes saberes que desarrollan con los educandos.Esta pesquisa tem como objetivo investigar as tendências curriculares para a EA no Ensino Superior, a partir de análises das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA. Identificamos que os entraves ao desenvolvimento da EA se referem, principalmente, ao engessamento dos currículos, à incipiência e superficialidade da EA nos documentos e à desconexão das realidades socioambientais nas quais as instituições se encontram inseridas. Quanto aos modelos curriculares, os debates têm apontado com maior ênfase à transversalidade, devido às características ampla, polissêmica e híbrida que circunscrevem a EA, tornando-a incompatível com o aprisionamento de saberes em uma estrutura disciplinar. Portanto, as perspectivas futuras convergem à adoção de uma EA transversal oferecendo maiores possibilidades para o desenvolvimento do campo de modo colaborativo e interdisciplinar, à medida que convoca os educadores ao cumprimento das responsabilidades social e ambiental, a partir dos diferentes saberes que desenvolvem com os educandos.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1494610.14295/remea.v41i1.14946REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 86-1071517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946/10836http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Gregorio, AlineLorencini Júnior , Álvaro 2024-04-15T18:30:02Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14946Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:02Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA Modelos curriculares de la educación ambiental (EA): un análisis de las publicaciones vehiculadas en la Revista Electrónica del Máster en EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA Modelos curriculares da educação ambiental (EA): uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA |
title |
Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA |
spellingShingle |
Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA de Gregorio, Aline Curriculum Transversality Environmental education University education Currículo Transversalidad Educación Ambiental Educación Superior Currículo Transversalidade Educação Ambiental Ensino Superior. |
title_short |
Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA |
title_full |
Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA |
title_fullStr |
Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA |
title_full_unstemmed |
Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA |
title_sort |
Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA |
author |
de Gregorio, Aline |
author_facet |
de Gregorio, Aline Lorencini Júnior , Álvaro |
author_role |
author |
author2 |
Lorencini Júnior , Álvaro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Gregorio, Aline Lorencini Júnior , Álvaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Transversality Environmental education University education Currículo Transversalidad Educación Ambiental Educación Superior Currículo Transversalidade Educação Ambiental Ensino Superior. |
topic |
Curriculum Transversality Environmental education University education Currículo Transversalidad Educación Ambiental Educación Superior Currículo Transversalidade Educação Ambiental Ensino Superior. |
description |
This work aims to investigate the curricular trends for EE in Higher Education, based on analyzes of published studies in the Electronic Magazine of the Master's in Environmental Education-REMEA. The analytical movements were guided by the theoretical-methodological framework of Content Analysis. We identified that the obstacles to the EE development refer, above all, to the curricula rigidity, the EE incipience and superficiality in the documents and the disconnection from the socio-environmental realities in which the institutions are inserted. Regarding curricular models, the debates emphasize transversality with greater emphasis, due to the broad, polysemic and hybrid characteristics that circumscribe EE, making it incompatible with the knowledge imprisonment in a disciplinary structure. Therefore, future perspectives converge to the transversal EE adoption offering greater possibilities for the field development in a collaborative and interdisciplinary way, as it calls on educators to fulfill their social and environmental responsibilities, based on the different knowledge they develop with the students. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946 10.14295/remea.v41i1.14946 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v41i1.14946 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946/10836 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 86-107 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781342208000 |