Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação e Saúde |
Texto Completo: | https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178 |
Resumo: | The COVID-19 pandemic and the health measures adopted impacted the entire world, modifying social life and institutional functioning, and not only due to the lives lost, but also due to changes in people's ways of life and the ways in which institutions are organized. The article aims to report the experience of a group from PET-Saúde/Interprofessionalidade regarding the training of academics and health workers during the COVID-19 pandemic. This is an experience lived in 2020 at a Federal Education Institution, developed through meetings using digital information and communication technologies. The group included academics from the Nursing, Psychology, Medicine and Physical Education courses, Nursing and Psychology teachers, and as preceptors, nurses, a psychologist and a social worker. The problematization anchored in the Arco de Manguerez was the referential basis for its development. The findings demonstrate that there was progress in the understanding and experience of theory and practice, especially with regard to collaborative skills: Teamwork and Interprofessional Communication. It is concluded that it was possible to understand the group's demands and align concepts about interprofessionality, interprofessional education and collaborative skills. |
id |
GVAA-2_56e950164b5484963cdb1a86ec35b186 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.gvaa.com.br:article/10178 |
network_acronym_str |
GVAA-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação e Saúde |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-SaúdeThe COVID-19 pandemic and the health measures adopted impacted the entire world, modifying social life and institutional functioning, and not only due to the lives lost, but also due to changes in people's ways of life and the ways in which institutions are organized. The article aims to report the experience of a group from PET-Saúde/Interprofessionalidade regarding the training of academics and health workers during the COVID-19 pandemic. This is an experience lived in 2020 at a Federal Education Institution, developed through meetings using digital information and communication technologies. The group included academics from the Nursing, Psychology, Medicine and Physical Education courses, Nursing and Psychology teachers, and as preceptors, nurses, a psychologist and a social worker. The problematization anchored in the Arco de Manguerez was the referential basis for its development. The findings demonstrate that there was progress in the understanding and experience of theory and practice, especially with regard to collaborative skills: Teamwork and Interprofessional Communication. It is concluded that it was possible to understand the group's demands and align concepts about interprofessionality, interprofessional education and collaborative skills.A pandemia de COVID-19 e as medidas sanitárias adotadas impactaram todo o mundo modificando o convívio social e o funcionamento institucional, e não somente pelas vidas ceifadas, mas também pelas alterações nos modos de vida das pessoas e das formas de organização das instituições. O artigo objetiva relatar a experiência vivenciada por um grupo do PET-Saúde/Interprofissionalidade a respeito da formação de acadêmicos e trabalhadoras da área de saúde no período da pandemia de COVID-19. Trata-se de uma experiência vivenciada em 2020 em uma Instituição de Ensino Federal, desenvolvida por meio de encontros com o uso das tecnologias digitais de informação e comunicação. Participaram do grupo acadêmicos dos cursos de Enfermagem, Psicologia, Medicina e Educação Física, docentes de Enfermagem e de Psicologia, e como preceptoras, enfermeiras, psicóloga e assistente social. A problematização ancorada no Arco de Manguerez foi a base referencial para o seu desenvolvimento. Os achados demonstram que houve avanço no entendimento e vivência da teoria e prática, principalmente no que diz respeito às competências colaborativas: Trabalho em equipe e Comunicação interprofissional. Conclui-se que foi possível compreender as demandas do grupo e alinhar conceitos sobre a interprofissionalidade, educação interprofissional e as competências colaborativas.GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS2024-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/1017810.18378/rebes.v14i1.10178Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 No. 1 (2024); 10-19Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 Núm. 1 (2024); 10-19Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 14 n. 1 (2024); 10-192358-2391reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúdeinstname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)instacron:GVAAporhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178/12238Copyright (c) 2024 Valentina Barbosa da Silva, Ellen de Moraes Guedes, Laísy de Lima Nunes, Márcia Maria Mororó Alves, Juracy Machado Pacíficohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa da Silva, Valentinade Moraes Guedes, Ellende Lima Nunes, LaísyMororó Alves, Márcia MariaMachado Pacífico, Juracy2024-01-02T14:28:32Zoai:ojs.gvaa.com.br:article/10178Revistahttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBESPRIhttp://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/oaimilenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com2358-23912358-2391opendoar:2024-01-02T14:28:32Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde |
title |
Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde |
spellingShingle |
Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde Barbosa da Silva, Valentina |
title_short |
Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde |
title_full |
Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde |
title_fullStr |
Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde |
title_full_unstemmed |
Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde |
title_sort |
Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde |
author |
Barbosa da Silva, Valentina |
author_facet |
Barbosa da Silva, Valentina de Moraes Guedes, Ellen de Lima Nunes, Laísy Mororó Alves, Márcia Maria Machado Pacífico, Juracy |
author_role |
author |
author2 |
de Moraes Guedes, Ellen de Lima Nunes, Laísy Mororó Alves, Márcia Maria Machado Pacífico, Juracy |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa da Silva, Valentina de Moraes Guedes, Ellen de Lima Nunes, Laísy Mororó Alves, Márcia Maria Machado Pacífico, Juracy |
description |
The COVID-19 pandemic and the health measures adopted impacted the entire world, modifying social life and institutional functioning, and not only due to the lives lost, but also due to changes in people's ways of life and the ways in which institutions are organized. The article aims to report the experience of a group from PET-Saúde/Interprofessionalidade regarding the training of academics and health workers during the COVID-19 pandemic. This is an experience lived in 2020 at a Federal Education Institution, developed through meetings using digital information and communication technologies. The group included academics from the Nursing, Psychology, Medicine and Physical Education courses, Nursing and Psychology teachers, and as preceptors, nurses, a psychologist and a social worker. The problematization anchored in the Arco de Manguerez was the referential basis for its development. The findings demonstrate that there was progress in the understanding and experience of theory and practice, especially with regard to collaborative skills: Teamwork and Interprofessional Communication. It is concluded that it was possible to understand the group's demands and align concepts about interprofessionality, interprofessional education and collaborative skills. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178 10.18378/rebes.v14i1.10178 |
url |
https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178 |
identifier_str_mv |
10.18378/rebes.v14i1.10178 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178/12238 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS |
publisher.none.fl_str_mv |
GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 No. 1 (2024); 10-19 Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 Núm. 1 (2024); 10-19 Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 14 n. 1 (2024); 10-19 2358-2391 reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúde instname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA) instacron:GVAA |
instname_str |
Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA) |
instacron_str |
GVAA |
institution |
GVAA |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação e Saúde |
collection |
Revista Brasileira de Educação e Saúde |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA) |
repository.mail.fl_str_mv |
milenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com |
_version_ |
1798949668768448512 |