Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa da Silva, Valentina
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: de Moraes Guedes, Ellen, de Lima Nunes, Laísy, Mororó Alves, Márcia Maria, Machado Pacífico, Juracy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação e Saúde
Texto Completo: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178
Resumo: The COVID-19 pandemic and the health measures adopted impacted the entire world, modifying social life and institutional functioning, and not only due to the lives lost, but also due to changes in people's ways of life and the ways in which institutions are organized. The article aims to report the experience of a group from PET-Saúde/Interprofessionalidade regarding the training of academics and health workers during the COVID-19 pandemic. This is an experience lived in 2020 at a Federal Education Institution, developed through meetings using digital information and communication technologies. The group included academics from the Nursing, Psychology, Medicine and Physical Education courses, Nursing and Psychology teachers, and as preceptors, nurses, a psychologist and a social worker. The problematization anchored in the Arco de Manguerez was the referential basis for its development. The findings demonstrate that there was progress in the understanding and experience of theory and practice, especially with regard to collaborative skills: Teamwork and Interprofessional Communication. It is concluded that it was possible to understand the group's demands and align concepts about interprofessionality, interprofessional education and collaborative skills.
id GVAA-2_56e950164b5484963cdb1a86ec35b186
oai_identifier_str oai:ojs.gvaa.com.br:article/10178
network_acronym_str GVAA-2
network_name_str Revista Brasileira de Educação e Saúde
repository_id_str
spelling Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-SaúdeThe COVID-19 pandemic and the health measures adopted impacted the entire world, modifying social life and institutional functioning, and not only due to the lives lost, but also due to changes in people's ways of life and the ways in which institutions are organized. The article aims to report the experience of a group from PET-Saúde/Interprofessionalidade regarding the training of academics and health workers during the COVID-19 pandemic. This is an experience lived in 2020 at a Federal Education Institution, developed through meetings using digital information and communication technologies. The group included academics from the Nursing, Psychology, Medicine and Physical Education courses, Nursing and Psychology teachers, and as preceptors, nurses, a psychologist and a social worker. The problematization anchored in the Arco de Manguerez was the referential basis for its development. The findings demonstrate that there was progress in the understanding and experience of theory and practice, especially with regard to collaborative skills: Teamwork and Interprofessional Communication. It is concluded that it was possible to understand the group's demands and align concepts about interprofessionality, interprofessional education and collaborative skills.A pandemia de COVID-19 e as medidas sanitárias adotadas impactaram todo o mundo modificando o convívio social e o funcionamento institucional, e não somente pelas vidas ceifadas, mas também pelas alterações nos modos de vida das pessoas e das formas de organização das instituições. O artigo objetiva relatar a experiência vivenciada por um grupo do PET-Saúde/Interprofissionalidade a respeito da formação de acadêmicos e trabalhadoras da área de saúde no período da pandemia de COVID-19. Trata-se de uma experiência vivenciada em 2020 em uma Instituição de Ensino Federal, desenvolvida por meio de encontros com o uso das tecnologias digitais de informação e comunicação. Participaram do grupo acadêmicos dos cursos de Enfermagem, Psicologia, Medicina e Educação Física, docentes de Enfermagem e de Psicologia, e como preceptoras, enfermeiras, psicóloga e assistente social.  A problematização ancorada no Arco de Manguerez foi a base referencial para o seu desenvolvimento. Os achados demonstram que houve avanço no entendimento e vivência da teoria e prática, principalmente no que diz respeito às competências colaborativas: Trabalho em equipe e Comunicação interprofissional. Conclui-se que foi possível compreender as demandas do grupo e alinhar conceitos sobre a interprofissionalidade, educação interprofissional e as competências colaborativas.GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS2024-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/1017810.18378/rebes.v14i1.10178Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 No. 1 (2024); 10-19Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 Núm. 1 (2024); 10-19Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 14 n. 1 (2024); 10-192358-2391reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúdeinstname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)instacron:GVAAporhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178/12238Copyright (c) 2024 Valentina Barbosa da Silva, Ellen de Moraes Guedes, Laísy de Lima Nunes, Márcia Maria Mororó Alves, Juracy Machado Pacíficohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa da Silva, Valentinade Moraes Guedes, Ellende Lima Nunes, LaísyMororó Alves, Márcia MariaMachado Pacífico, Juracy2024-01-02T14:28:32Zoai:ojs.gvaa.com.br:article/10178Revistahttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBESPRIhttp://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/oaimilenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com2358-23912358-2391opendoar:2024-01-02T14:28:32Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde
title Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde
spellingShingle Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde
Barbosa da Silva, Valentina
title_short Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde
title_full Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde
title_fullStr Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde
title_full_unstemmed Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde
title_sort Formação interprofissional durante a pandemia de Covid-19: miradas a partir de uma experiência do Pet-Saúde
author Barbosa da Silva, Valentina
author_facet Barbosa da Silva, Valentina
de Moraes Guedes, Ellen
de Lima Nunes, Laísy
Mororó Alves, Márcia Maria
Machado Pacífico, Juracy
author_role author
author2 de Moraes Guedes, Ellen
de Lima Nunes, Laísy
Mororó Alves, Márcia Maria
Machado Pacífico, Juracy
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa da Silva, Valentina
de Moraes Guedes, Ellen
de Lima Nunes, Laísy
Mororó Alves, Márcia Maria
Machado Pacífico, Juracy
description The COVID-19 pandemic and the health measures adopted impacted the entire world, modifying social life and institutional functioning, and not only due to the lives lost, but also due to changes in people's ways of life and the ways in which institutions are organized. The article aims to report the experience of a group from PET-Saúde/Interprofessionalidade regarding the training of academics and health workers during the COVID-19 pandemic. This is an experience lived in 2020 at a Federal Education Institution, developed through meetings using digital information and communication technologies. The group included academics from the Nursing, Psychology, Medicine and Physical Education courses, Nursing and Psychology teachers, and as preceptors, nurses, a psychologist and a social worker. The problematization anchored in the Arco de Manguerez was the referential basis for its development. The findings demonstrate that there was progress in the understanding and experience of theory and practice, especially with regard to collaborative skills: Teamwork and Interprofessional Communication. It is concluded that it was possible to understand the group's demands and align concepts about interprofessionality, interprofessional education and collaborative skills.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178
10.18378/rebes.v14i1.10178
url https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178
identifier_str_mv 10.18378/rebes.v14i1.10178
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10178/12238
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS
publisher.none.fl_str_mv GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 No. 1 (2024); 10-19
Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 14 Núm. 1 (2024); 10-19
Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 14 n. 1 (2024); 10-19
2358-2391
reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúde
instname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)
instacron:GVAA
instname_str Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)
instacron_str GVAA
institution GVAA
reponame_str Revista Brasileira de Educação e Saúde
collection Revista Brasileira de Educação e Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)
repository.mail.fl_str_mv milenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com
_version_ 1798949668768448512