Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Cleide
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rodrigues, Emanoel Márcio da Silva, Sousa, Rafael Menezes de, Santos, Maria Diana Bruno dos, Brito, Suely de Oliveira Pereira, Mota, Francisca Yara de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação e Saúde
Texto Completo: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099
Resumo: The quality of the teaching is one of the first questions that we should do when looking for system that keeps informations around children from first and second grades of elementary school and their developments. The objective of the study is to describe Elementary School Evaluation System (ESES) and its contribution to debate among managers and teachers to provide literacy. The research had been done in October and November 2018, the ESES`s informations are on Education Department of Fortaleza website, using qualitative document search to do references to this article. In front of the results, it was detected ways to evaluate the learnings and pedagogical interventions to assist some decisions.
id GVAA-2_c03f18c1240406cb1756ec3778abc2ba
oai_identifier_str oai:ojs.gvaa.com.br:article/6099
network_acronym_str GVAA-2
network_name_str Revista Brasileira de Educação e Saúde
repository_id_str
spelling Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd gradesSistema de Avaliação da Educação Fundamental: Indicadores do 1º e 2º anosNetworks programEvaluation systemElementary schoolQuality management.Programa em redeSistema de avaliaçãoEnsino FundamentalGestão de qualidade.The quality of the teaching is one of the first questions that we should do when looking for system that keeps informations around children from first and second grades of elementary school and their developments. The objective of the study is to describe Elementary School Evaluation System (ESES) and its contribution to debate among managers and teachers to provide literacy. The research had been done in October and November 2018, the ESES`s informations are on Education Department of Fortaleza website, using qualitative document search to do references to this article. In front of the results, it was detected ways to evaluate the learnings and pedagogical interventions to assist some decisions.A qualidade do ensino é um dos primeiros questionamentos que devemos fazer ao analisar uma proposta de um sistema que armazena informações acerca dos resultados de cada ano letivo sobre a evolução dos alunos do 1º e 2º anos do Ensino Fundamental. Diante do exposto, objetivou-se com este estudo descrever o Sistema de Avaliação do Ensino Fundamental (SAEF) e sua contribuição para o debate entre gestores e professores acerca do processo de alfabetização. O período da investigação aconteceu entre os meses de outubro e novembro de 2018, os dados coletados referente ao SAEF encontram-se contidos no site da Secretaria de Educação de Fortaleza, fazendo uso de uma pesquisa do tipo documental com abordagem qualitativa para referenciar os achados durante a realização da produção científica. Diante dos resultados obtidos, foi observado que além de construir um caminho sobre a avaliação da aprendizagem é possível descrever também como as intervenções pedagógicas traçadas ao longo de cada período letivo auxilia no processo de tomada de decisão.GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS2019-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfimage/pngapplication/mswordhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/609910.18378/rebes.v9i3.6099Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 9 No. 3 (2019); 44-49Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 9 Núm. 3 (2019); 44-49Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 9 n. 3 (2019); 44-492358-2391reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúdeinstname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)instacron:GVAAporhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099/6342https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099/9752https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099/9753https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099/10102Copyright (c) 2019 Cleide Carneiro et al.info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, CleideRodrigues, Emanoel Márcio da SilvaSousa, Rafael Menezes deSantos, Maria Diana Bruno dosBrito, Suely de Oliveira PereiraMota, Francisca Yara de Oliveira2020-01-14T18:36:58Zoai:ojs.gvaa.com.br:article/6099Revistahttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBESPRIhttp://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/oaimilenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com2358-23912358-2391opendoar:2020-01-14T18:36:58Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)false
dc.title.none.fl_str_mv Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades
Sistema de Avaliação da Educação Fundamental: Indicadores do 1º e 2º anos
title Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades
spellingShingle Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades
Carneiro, Cleide
Networks program
Evaluation system
Elementary school
Quality management.
Programa em rede
Sistema de avaliação
Ensino Fundamental
Gestão de qualidade.
title_short Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades
title_full Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades
title_fullStr Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades
title_full_unstemmed Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades
title_sort Primary Education Evaluation Sistem: Indicators of the 1st and 2nd grades
author Carneiro, Cleide
author_facet Carneiro, Cleide
Rodrigues, Emanoel Márcio da Silva
Sousa, Rafael Menezes de
Santos, Maria Diana Bruno dos
Brito, Suely de Oliveira Pereira
Mota, Francisca Yara de Oliveira
author_role author
author2 Rodrigues, Emanoel Márcio da Silva
Sousa, Rafael Menezes de
Santos, Maria Diana Bruno dos
Brito, Suely de Oliveira Pereira
Mota, Francisca Yara de Oliveira
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Cleide
Rodrigues, Emanoel Márcio da Silva
Sousa, Rafael Menezes de
Santos, Maria Diana Bruno dos
Brito, Suely de Oliveira Pereira
Mota, Francisca Yara de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Networks program
Evaluation system
Elementary school
Quality management.
Programa em rede
Sistema de avaliação
Ensino Fundamental
Gestão de qualidade.
topic Networks program
Evaluation system
Elementary school
Quality management.
Programa em rede
Sistema de avaliação
Ensino Fundamental
Gestão de qualidade.
description The quality of the teaching is one of the first questions that we should do when looking for system that keeps informations around children from first and second grades of elementary school and their developments. The objective of the study is to describe Elementary School Evaluation System (ESES) and its contribution to debate among managers and teachers to provide literacy. The research had been done in October and November 2018, the ESES`s informations are on Education Department of Fortaleza website, using qualitative document search to do references to this article. In front of the results, it was detected ways to evaluate the learnings and pedagogical interventions to assist some decisions.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099
10.18378/rebes.v9i3.6099
url https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099
identifier_str_mv 10.18378/rebes.v9i3.6099
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099/6342
https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099/9752
https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099/9753
https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6099/10102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Cleide Carneiro et al.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Cleide Carneiro et al.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
image/png
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS
publisher.none.fl_str_mv GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 9 No. 3 (2019); 44-49
Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 9 Núm. 3 (2019); 44-49
Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 9 n. 3 (2019); 44-49
2358-2391
reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúde
instname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)
instacron:GVAA
instname_str Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)
instacron_str GVAA
institution GVAA
reponame_str Revista Brasileira de Educação e Saúde
collection Revista Brasileira de Educação e Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)
repository.mail.fl_str_mv milenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com
_version_ 1798949666459484160