Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Raquel Salcedo
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Pereira, Daniel Steinbruch, Amaral, Érico Marcelo Hoff do, Silva, Rodrigo Sychocki da, Wagner, Rosana, Müller, Thaísa Jacintho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Direito Civil (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107
Resumo: This paper presents results of research aimed at developing a visual language to represent parameters and metadata for learning objects in a synthetic-imagetic manner, in order to facilitate the process of their evaluation and selection by educators. The research was based on principles of NURBS theory and database logic by Manovich (2001, 2010), and the concepts of learning object (LO), metadata and recommendation systems. The inquiry revealed a possibility of fruitful transformation of subjective culture on data through the proposition of categorizations that take into account qualitative variables in the analysis of LOs from the perspective of learning theories applied to instructional design and standardized features used in their organization and cataloging in digital repositories.
id IBDCivil_56990650f30ccb1ca35368b94cd847aa
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/2107
network_acronym_str IBDCivil
network_name_str Revista Brasileira de Direito Civil (Online)
repository_id_str
spelling Preview of synthetic images of learning objects metadata and parametersVisualização sintético-imagética de parâmetros e metadados de objetos de aprendizagemVisualização-sintético imagética. Objetos de aprendizagem. Metadados. Repositórios. Parâmetros de aprendizagemSynthetic-imagetic visualization. Learning objects. Metadata. Repositories. Learning parameters.This paper presents results of research aimed at developing a visual language to represent parameters and metadata for learning objects in a synthetic-imagetic manner, in order to facilitate the process of their evaluation and selection by educators. The research was based on principles of NURBS theory and database logic by Manovich (2001, 2010), and the concepts of learning object (LO), metadata and recommendation systems. The inquiry revealed a possibility of fruitful transformation of subjective culture on data through the proposition of categorizations that take into account qualitative variables in the analysis of LOs from the perspective of learning theories applied to instructional design and standardized features used in their organization and cataloging in digital repositories.O presente trabalho traz os resultados de pesquisa que objetivou o desenvolvimento de uma linguagem visual que representasse parâmetros e metadados de objetos de aprendizagem de maneira sintético-imagética, a fim de facilitar seu processo de avaliação e seleção por educadores. A pesquisa fundamentou-se em princípios da teoria de NURBS e da lógica do banco de dados de Manovich (2001, 2010), além dos conceitos de objeto de aprendizagem, metadados e sistemas de recomendação (WILEY, 2000; CAZELLA et al., 2009, 2010). A pesquisa revelou profícua a possibilidade da transformação da cultura subjetiva em dados, mediante a proposição de categorizações que levaram em conta variáveis qualitativas na análise de OAs a partir de teorias de aprendizagem aplicadas ao design instrucional e de características padronizadas utilizadas em sua organização e catalogação em repositórios digitais.Universidade Estadual de Campinas2015-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/210710.20396/rdbci.v13i3.2107RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 13 No. 3 (2015): Editorial: Improvement in services, management and bibliometric methods; 632-652RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2015): Aperfeiçoamento nos serviços, gestão e métodos bibliométricos; 632-6521678-765Xreponame:Revista Brasileira de Direito Civil (Online)instname:Instituto Brasileiro de Direito Civil (IBDCivil)instacron:Instituto Brasileiro de Direito Civilporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107/8232https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107/19495Gomes, Raquel SalcedoPereira, Daniel SteinbruchAmaral, Érico Marcelo Hoff doSilva, Rodrigo Sychocki daWagner, RosanaMüller, Thaísa Jacinthoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-11T10:21:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/2107Revistahttps://rbdcivil.ibdcivil.org.br/rbdchttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oai||rbdcivil@ibdcivil.org.br2358-69742358-6974opendoar:2017-09-11T10:21:50Revista Brasileira de Direito Civil (Online) - Instituto Brasileiro de Direito Civil (IBDCivil)false
dc.title.none.fl_str_mv Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
Visualização sintético-imagética de parâmetros e metadados de objetos de aprendizagem
title Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
spellingShingle Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
Gomes, Raquel Salcedo
Visualização-sintético imagética. Objetos de aprendizagem. Metadados. Repositórios. Parâmetros de aprendizagem
Synthetic-imagetic visualization. Learning objects. Metadata. Repositories. Learning parameters.
title_short Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
title_full Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
title_fullStr Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
title_full_unstemmed Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
title_sort Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
author Gomes, Raquel Salcedo
author_facet Gomes, Raquel Salcedo
Pereira, Daniel Steinbruch
Amaral, Érico Marcelo Hoff do
Silva, Rodrigo Sychocki da
Wagner, Rosana
Müller, Thaísa Jacintho
author_role author
author2 Pereira, Daniel Steinbruch
Amaral, Érico Marcelo Hoff do
Silva, Rodrigo Sychocki da
Wagner, Rosana
Müller, Thaísa Jacintho
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Raquel Salcedo
Pereira, Daniel Steinbruch
Amaral, Érico Marcelo Hoff do
Silva, Rodrigo Sychocki da
Wagner, Rosana
Müller, Thaísa Jacintho
dc.subject.por.fl_str_mv Visualização-sintético imagética. Objetos de aprendizagem. Metadados. Repositórios. Parâmetros de aprendizagem
Synthetic-imagetic visualization. Learning objects. Metadata. Repositories. Learning parameters.
topic Visualização-sintético imagética. Objetos de aprendizagem. Metadados. Repositórios. Parâmetros de aprendizagem
Synthetic-imagetic visualization. Learning objects. Metadata. Repositories. Learning parameters.
description This paper presents results of research aimed at developing a visual language to represent parameters and metadata for learning objects in a synthetic-imagetic manner, in order to facilitate the process of their evaluation and selection by educators. The research was based on principles of NURBS theory and database logic by Manovich (2001, 2010), and the concepts of learning object (LO), metadata and recommendation systems. The inquiry revealed a possibility of fruitful transformation of subjective culture on data through the proposition of categorizations that take into account qualitative variables in the analysis of LOs from the perspective of learning theories applied to instructional design and standardized features used in their organization and cataloging in digital repositories.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107
10.20396/rdbci.v13i3.2107
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107
identifier_str_mv 10.20396/rdbci.v13i3.2107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107/8232
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107/19495
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 13 No. 3 (2015): Editorial: Improvement in services, management and bibliometric methods; 632-652
RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2015): Aperfeiçoamento nos serviços, gestão e métodos bibliométricos; 632-652
1678-765X
reponame:Revista Brasileira de Direito Civil (Online)
instname:Instituto Brasileiro de Direito Civil (IBDCivil)
instacron:Instituto Brasileiro de Direito Civil
instname_str Instituto Brasileiro de Direito Civil (IBDCivil)
instacron_str Instituto Brasileiro de Direito Civil
institution Instituto Brasileiro de Direito Civil
reponame_str Revista Brasileira de Direito Civil (Online)
collection Revista Brasileira de Direito Civil (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Direito Civil (Online) - Instituto Brasileiro de Direito Civil (IBDCivil)
repository.mail.fl_str_mv ||rbdcivil@ibdcivil.org.br
_version_ 1798675295465635840