Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107 |
Resumo: | This paper presents results of research aimed at developing a visual language to represent parameters and metadata for learning objects in a synthetic-imagetic manner, in order to facilitate the process of their evaluation and selection by educators. The research was based on principles of NURBS theory and database logic by Manovich (2001, 2010), and the concepts of learning object (LO), metadata and recommendation systems. The inquiry revealed a possibility of fruitful transformation of subjective culture on data through the proposition of categorizations that take into account qualitative variables in the analysis of LOs from the perspective of learning theories applied to instructional design and standardized features used in their organization and cataloging in digital repositories. |
id |
UNICAMP-4_56990650f30ccb1ca35368b94cd847aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/2107 |
network_acronym_str |
UNICAMP-4 |
network_name_str |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parametersVisualização sintético-imagética de parâmetros e metadados de objetos de aprendizagemVisualização-sintético imagética. Objetos de aprendizagem. Metadados. Repositórios. Parâmetros de aprendizagemSynthetic-imagetic visualization. Learning objects. Metadata. Repositories. Learning parameters.This paper presents results of research aimed at developing a visual language to represent parameters and metadata for learning objects in a synthetic-imagetic manner, in order to facilitate the process of their evaluation and selection by educators. The research was based on principles of NURBS theory and database logic by Manovich (2001, 2010), and the concepts of learning object (LO), metadata and recommendation systems. The inquiry revealed a possibility of fruitful transformation of subjective culture on data through the proposition of categorizations that take into account qualitative variables in the analysis of LOs from the perspective of learning theories applied to instructional design and standardized features used in their organization and cataloging in digital repositories.O presente trabalho traz os resultados de pesquisa que objetivou o desenvolvimento de uma linguagem visual que representasse parâmetros e metadados de objetos de aprendizagem de maneira sintético-imagética, a fim de facilitar seu processo de avaliação e seleção por educadores. A pesquisa fundamentou-se em princípios da teoria de NURBS e da lógica do banco de dados de Manovich (2001, 2010), além dos conceitos de objeto de aprendizagem, metadados e sistemas de recomendação (WILEY, 2000; CAZELLA et al., 2009, 2010). A pesquisa revelou profícua a possibilidade da transformação da cultura subjetiva em dados, mediante a proposição de categorizações que levaram em conta variáveis qualitativas na análise de OAs a partir de teorias de aprendizagem aplicadas ao design instrucional e de características padronizadas utilizadas em sua organização e catalogação em repositórios digitais.Universidade Estadual de Campinas2015-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/210710.20396/rdbci.v13i3.2107RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 13 No. 3 (2015): Editorial: Improvement in services, management and bibliometric methods; 632-652RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2015): Aperfeiçoamento nos serviços, gestão e métodos bibliométricos; 632-6521678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107/8232https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107/19495Gomes, Raquel SalcedoPereira, Daniel SteinbruchAmaral, Érico Marcelo Hoff doSilva, Rodrigo Sychocki daWagner, RosanaMüller, Thaísa Jacinthoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-11T10:21:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/2107Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:16.630452Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters Visualização sintético-imagética de parâmetros e metadados de objetos de aprendizagem |
title |
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters |
spellingShingle |
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters Gomes, Raquel Salcedo Visualização-sintético imagética. Objetos de aprendizagem. Metadados. Repositórios. Parâmetros de aprendizagem Synthetic-imagetic visualization. Learning objects. Metadata. Repositories. Learning parameters. |
title_short |
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters |
title_full |
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters |
title_fullStr |
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters |
title_full_unstemmed |
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters |
title_sort |
Preview of synthetic images of learning objects metadata and parameters |
author |
Gomes, Raquel Salcedo |
author_facet |
Gomes, Raquel Salcedo Pereira, Daniel Steinbruch Amaral, Érico Marcelo Hoff do Silva, Rodrigo Sychocki da Wagner, Rosana Müller, Thaísa Jacintho |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Daniel Steinbruch Amaral, Érico Marcelo Hoff do Silva, Rodrigo Sychocki da Wagner, Rosana Müller, Thaísa Jacintho |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Raquel Salcedo Pereira, Daniel Steinbruch Amaral, Érico Marcelo Hoff do Silva, Rodrigo Sychocki da Wagner, Rosana Müller, Thaísa Jacintho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visualização-sintético imagética. Objetos de aprendizagem. Metadados. Repositórios. Parâmetros de aprendizagem Synthetic-imagetic visualization. Learning objects. Metadata. Repositories. Learning parameters. |
topic |
Visualização-sintético imagética. Objetos de aprendizagem. Metadados. Repositórios. Parâmetros de aprendizagem Synthetic-imagetic visualization. Learning objects. Metadata. Repositories. Learning parameters. |
description |
This paper presents results of research aimed at developing a visual language to represent parameters and metadata for learning objects in a synthetic-imagetic manner, in order to facilitate the process of their evaluation and selection by educators. The research was based on principles of NURBS theory and database logic by Manovich (2001, 2010), and the concepts of learning object (LO), metadata and recommendation systems. The inquiry revealed a possibility of fruitful transformation of subjective culture on data through the proposition of categorizations that take into account qualitative variables in the analysis of LOs from the perspective of learning theories applied to instructional design and standardized features used in their organization and cataloging in digital repositories. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107 10.20396/rdbci.v13i3.2107 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107 |
identifier_str_mv |
10.20396/rdbci.v13i3.2107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107/8232 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/2107/19495 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 13 No. 3 (2015): Editorial: Improvement in services, management and bibliometric methods; 632-652 RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 13 n. 3 (2015): Aperfeiçoamento nos serviços, gestão e métodos bibliométricos; 632-652 1678-765X reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
collection |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br |
_version_ |
1788167558788022272 |