Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
Texto Completo: | http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1018 |
Resumo: | The teaching of microbiology contents in basic education, including the fungus thematic, can get more attention from students if developed in a contextualized way. The knowledge about Amazonian fungi has been little discussed in the school environment, and is not represented in textbooks. This work proposes the creation of a blog as didactic resource for the teaching of mycology with contents produced by the researches carried out in the Amazon. For that, a literature survey was conducted on the use of virtual resources and blogs in teaching, as well as the content used to create the Amazon Fungus blog. In this report, the relevance of the mycology contents of the Amazon in the formation of the individual is discussed. The final product was developed from a Google tool called Blogger, where Blogger (person responsible for editing) can remotely access and edit your content whenever you want, as well as interact with your users through the comments window. The Fungi of the Amazon blog is available online by bringing together various references of monographs, dissertations, theses and scientific articles in Portuguese and free access to fungi. They are the results of scientific research carried out in the Amazon scenary or with samples collected in the region. It is hoped that it will contribute to advancing the diffusion of knowledge about these living beings, gaining students' attention to this area of study, and, indirectly, helping to conserve biodiversity. |
id |
IFAM-1_c1c92cd9ff58cd229038941c13e0ffa6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:4321/1018 |
network_acronym_str |
IFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uso de blog para o ensino de micologia da AmazôniaBiologiaFungos - AmazôniaRecursos virtuaisCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThe teaching of microbiology contents in basic education, including the fungus thematic, can get more attention from students if developed in a contextualized way. The knowledge about Amazonian fungi has been little discussed in the school environment, and is not represented in textbooks. This work proposes the creation of a blog as didactic resource for the teaching of mycology with contents produced by the researches carried out in the Amazon. For that, a literature survey was conducted on the use of virtual resources and blogs in teaching, as well as the content used to create the Amazon Fungus blog. In this report, the relevance of the mycology contents of the Amazon in the formation of the individual is discussed. The final product was developed from a Google tool called Blogger, where Blogger (person responsible for editing) can remotely access and edit your content whenever you want, as well as interact with your users through the comments window. The Fungi of the Amazon blog is available online by bringing together various references of monographs, dissertations, theses and scientific articles in Portuguese and free access to fungi. They are the results of scientific research carried out in the Amazon scenary or with samples collected in the region. It is hoped that it will contribute to advancing the diffusion of knowledge about these living beings, gaining students' attention to this area of study, and, indirectly, helping to conserve biodiversity.O ensino de conteúdos de microbiologia na educação básica, incluindo a temática dos fungos, pode obter maior atenção dos estudantes se for desenvolvido de forma contextualizada. Os conhecimentos sobre fungos da Amazônia vem sendo pouco discutidos no ambiente escolar, e não se encontram representados nos livros didáticos. Este trabalho propõe a criação de um blog como recurso didático para o ensino de micologia com conteúdos produzidos pelas pesquisas realizadas na Amazônia. Para tanto, foi realizado um levantamento de literatura sobre o uso de recursos virtuais e blogs no ensino, bem como dos conteúdos utilizados para criar o blog Fungos da Amazônia. Neste relato, é discutida a relevância dos conteúdos de micologia da Amazônia na formação do indivíduo. O produto final foi desenvolvido a partir de uma ferramenta do Google chamada Blogger, onde o Blogueiro (pessoa responsável pela edição) pode acessar remotamente e editar seus conteúdos sempre que quiser, bem como interagir com seus usuários por meio da janela de comentários. O blog Fungos da Amazônia está disponível on-line reunindo várias referências de monografias, dissertações, teses e artigos científicos em língua portuguesa e de acesso gratuito sobre fungos. São resultados de pesquisas científicas realizadas no cenário Amazônico ou com amostras coletadas na região. Espera-se com ele, contribuir para avançarmos na difusão do conhecimento sobre esses seres vivos, conquistar a atenção dos estudantes para essa área de estudo, bem como, indiretamente, auxiliar na conservação da biodiversidade.BrasilCampus Manaus CentroInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasLucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez dehttp://lattes.cnpq.br/5056348459580471Paes, Lucilene da Silvahttp://lattes.cnpq.br/0653747630550456Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez dehttp://lattes.cnpq.br/5056348459580471Paes, Lucilene da Silvahttp://lattes.cnpq.br/0653747630550456Oliveira, Adriano Teixeira dehttp://lattes.cnpq.br/9164471794674935Pessoa, Felipe Barbosahttp://lattes.cnpq.br/8572743005439397Travassos, Ana Graziela Gomes2022-10-14T21:33:21Z2022-10-142022-10-14T21:33:21Z2019-06-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTRAVASSOS, Ana Graziela Gomes. Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia. 2019. 47 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019.http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1018porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2022-10-14T21:34:13Zoai:localhost:4321/1018Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2022-10-14T21:34:13Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia |
title |
Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia |
spellingShingle |
Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia Travassos, Ana Graziela Gomes Biologia Fungos - Amazônia Recursos virtuais CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
title_short |
Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia |
title_full |
Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia |
title_fullStr |
Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia |
title_full_unstemmed |
Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia |
title_sort |
Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia |
author |
Travassos, Ana Graziela Gomes |
author_facet |
Travassos, Ana Graziela Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de http://lattes.cnpq.br/5056348459580471 Paes, Lucilene da Silva http://lattes.cnpq.br/0653747630550456 Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de http://lattes.cnpq.br/5056348459580471 Paes, Lucilene da Silva http://lattes.cnpq.br/0653747630550456 Oliveira, Adriano Teixeira de http://lattes.cnpq.br/9164471794674935 Pessoa, Felipe Barbosa http://lattes.cnpq.br/8572743005439397 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Travassos, Ana Graziela Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biologia Fungos - Amazônia Recursos virtuais CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
topic |
Biologia Fungos - Amazônia Recursos virtuais CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
description |
The teaching of microbiology contents in basic education, including the fungus thematic, can get more attention from students if developed in a contextualized way. The knowledge about Amazonian fungi has been little discussed in the school environment, and is not represented in textbooks. This work proposes the creation of a blog as didactic resource for the teaching of mycology with contents produced by the researches carried out in the Amazon. For that, a literature survey was conducted on the use of virtual resources and blogs in teaching, as well as the content used to create the Amazon Fungus blog. In this report, the relevance of the mycology contents of the Amazon in the formation of the individual is discussed. The final product was developed from a Google tool called Blogger, where Blogger (person responsible for editing) can remotely access and edit your content whenever you want, as well as interact with your users through the comments window. The Fungi of the Amazon blog is available online by bringing together various references of monographs, dissertations, theses and scientific articles in Portuguese and free access to fungi. They are the results of scientific research carried out in the Amazon scenary or with samples collected in the region. It is hoped that it will contribute to advancing the diffusion of knowledge about these living beings, gaining students' attention to this area of study, and, indirectly, helping to conserve biodiversity. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-19 2022-10-14T21:33:21Z 2022-10-14 2022-10-14T21:33:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TRAVASSOS, Ana Graziela Gomes. Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia. 2019. 47 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1018 |
identifier_str_mv |
TRAVASSOS, Ana Graziela Gomes. Uso de blog para o ensino de micologia da Amazônia. 2019. 47 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019. |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM) instacron:IFAM |
instname_str |
Instituto Federal do Amazonas (IFAM) |
instacron_str |
IFAM |
institution |
IFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
collection |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
cgeb@ifam.edu.br |
_version_ |
1810022879245369344 |