A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova Esperança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
Texto Completo: | http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1251 |
Resumo: | This article presents some reflections about the role of public policy SIE (Indigenous Knowledge in School), based on the perspective of teacher Kokama who works in the Nova Esperança community in the city of Manaus. The objective of this work was to verify the contribution of SIE in the improvement of indigenous school education of the Kokama people. This action seeks to promote the continuing education of indigenous school education teachers, especially those who work in the initial series of basic education in indigenous schools. This project offers didactic and pedagogical resources that meet the specificities of the community organization. The present text expresses the process of re - signification, of reorientation that this action provided in the pedagogical practice of teachers towards intercultural education, especially to the context of the Kokama community - New Hope. In this way, according to the research, it was evidenced that the implementation of this public policy was important since it provided an advance in the production of materials, supports and in the pedagogical practices, effecting as a policy of recognition in this indigenous community. |
id |
IFAM-1_f1582fb4e9ce7f6700788497c5ba4274 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:4321/1251 |
network_acronym_str |
IFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
repository_id_str |
|
spelling |
A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova EsperançaPovo Kokama; Educação Indígena; Saberes Indígenas na Escola, educação interculturalKokama people; Indigenous Education; Indigenous Knowledge in School, intercultural educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICAThis article presents some reflections about the role of public policy SIE (Indigenous Knowledge in School), based on the perspective of teacher Kokama who works in the Nova Esperança community in the city of Manaus. The objective of this work was to verify the contribution of SIE in the improvement of indigenous school education of the Kokama people. This action seeks to promote the continuing education of indigenous school education teachers, especially those who work in the initial series of basic education in indigenous schools. This project offers didactic and pedagogical resources that meet the specificities of the community organization. The present text expresses the process of re - signification, of reorientation that this action provided in the pedagogical practice of teachers towards intercultural education, especially to the context of the Kokama community - New Hope. In this way, according to the research, it was evidenced that the implementation of this public policy was important since it provided an advance in the production of materials, supports and in the pedagogical practices, effecting as a policy of recognition in this indigenous community.Este artigo apresenta algumas reflexões sobre o papel da política pública Saberes Indígenas na Escola (SIE), tendo por base a perspectiva de uma professora Kokama que atua na comunidade Nova Esperança na cidade de Manaus-AM. O objetivo deste trabalho foi de verificar a contribuição dos SIE na melhoria da educação escolar indígena do povo Kokama. Esta ação busca promover a formação continuada de professores da educação escolar indígena, especialmente daqueles que atuam nas séries iniciais da educação básica nas escolas indígenas. O referido projeto oferece recursos didáticos e pedagógicos que atendam às especificidades da organização comunitária. O presente texto expressa o processo de ressignificação, de reorientação que esta ação proporcionou na prática pedagógica dos professores rumo a educação intercultural, em especial ao contexto da comunidade kokama - Nova esperança. Desta forma, de acordo com a pesquisa realizada, evidenciou-se que a implementação dessa política pública foi importante visto que proporcionou um avanço na produção de materiais, suportes e nas práticas pedagógicas efetivando-se como uma política de reconhecimento nesta comunidade indígena.BrasilCampus Manaus Zona LesteInstituto Federal do AmazonasIFAMOutroInstituto Federal do AmazonasIFAMOutroInstituto Federal do AmazonasIFAMOutroPereira, Denis da SilvaPereira, Denis da SilvaSilva, Ricardo Lima daMaximiano, Claudina AzevedoCarvalho, Luiz Rodrigues Menezes de2023-05-12T19:55:06Z2023-05-122023-05-12T19:55:06Z2018-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1251porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2023-05-25T21:01:12Zoai:localhost:4321/1251Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2023-05-25T21:01:12Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova Esperança |
title |
A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova Esperança |
spellingShingle |
A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova Esperança Carvalho, Luiz Rodrigues Menezes de Povo Kokama; Educação Indígena; Saberes Indígenas na Escola, educação intercultural Kokama people; Indigenous Education; Indigenous Knowledge in School, intercultural education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA |
title_short |
A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova Esperança |
title_full |
A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova Esperança |
title_fullStr |
A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova Esperança |
title_full_unstemmed |
A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova Esperança |
title_sort |
A contribuição da ação Saberes Indígenas na escola para o povo Kokama em Manaus O 'olhar' de uma professora Indígena na comunidade Nova Esperança |
author |
Carvalho, Luiz Rodrigues Menezes de |
author_facet |
Carvalho, Luiz Rodrigues Menezes de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pereira, Denis da Silva Pereira, Denis da Silva Silva, Ricardo Lima da Maximiano, Claudina Azevedo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Luiz Rodrigues Menezes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Povo Kokama; Educação Indígena; Saberes Indígenas na Escola, educação intercultural Kokama people; Indigenous Education; Indigenous Knowledge in School, intercultural education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA |
topic |
Povo Kokama; Educação Indígena; Saberes Indígenas na Escola, educação intercultural Kokama people; Indigenous Education; Indigenous Knowledge in School, intercultural education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA |
description |
This article presents some reflections about the role of public policy SIE (Indigenous Knowledge in School), based on the perspective of teacher Kokama who works in the Nova Esperança community in the city of Manaus. The objective of this work was to verify the contribution of SIE in the improvement of indigenous school education of the Kokama people. This action seeks to promote the continuing education of indigenous school education teachers, especially those who work in the initial series of basic education in indigenous schools. This project offers didactic and pedagogical resources that meet the specificities of the community organization. The present text expresses the process of re - signification, of reorientation that this action provided in the pedagogical practice of teachers towards intercultural education, especially to the context of the Kokama community - New Hope. In this way, according to the research, it was evidenced that the implementation of this public policy was important since it provided an advance in the production of materials, supports and in the pedagogical practices, effecting as a policy of recognition in this indigenous community. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-05 2023-05-12T19:55:06Z 2023-05-12 2023-05-12T19:55:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1251 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1251 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Campus Manaus Zona Leste Instituto Federal do Amazonas IFAM Outro Instituto Federal do Amazonas IFAM Outro Instituto Federal do Amazonas IFAM Outro |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Campus Manaus Zona Leste Instituto Federal do Amazonas IFAM Outro Instituto Federal do Amazonas IFAM Outro Instituto Federal do Amazonas IFAM Outro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM) instacron:IFAM |
instname_str |
Instituto Federal do Amazonas (IFAM) |
instacron_str |
IFAM |
institution |
IFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
collection |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
cgeb@ifam.edu.br |
_version_ |
1810022880531972096 |