Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Giomo, Anna Heliza
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: da Costa D’Oliveira, Letícia, Alvares Leite, Lívia, Santos Santana, Rafael, Urruth Leão Tavares, Noemia, Mendonça da Silva, Dayde Lane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067
Resumo: The present study aimed to describe the impact of training for pharmacy assistants without specific training. Using a quali-quantitative approach, an improvement in the performance of 111 servers was verified, with an average increase of 12% in post-course evaluation scores (p=0.015). For specific themes, such as basic notions of medication, there was a 30% reduction to 10% of unsuccessful questions. Interviewed pharmacists and managers reported improvement in team communication, user service and compliance with service standards. The potential benefits of this strategy can be expanded to other federal entities, since it was observed that only 17% of the states offer some kind of similar training.
id IFES-1_33955943b4c0b521762ed071e58a70c1
oai_identifier_str oai::article/1067
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?Impactos pós capacitação de auxiliares de farmácia: um piloto para a Assistência Farmacêutica no Brasil?Técnicos em Farmácia;Atenção Primária à Saúde;Capacitação em Serviço;Educação Continuada.Pharmacy Technicians;Primary Health Care;Inservice Training;Education, Continuing.The present study aimed to describe the impact of training for pharmacy assistants without specific training. Using a quali-quantitative approach, an improvement in the performance of 111 servers was verified, with an average increase of 12% in post-course evaluation scores (p=0.015). For specific themes, such as basic notions of medication, there was a 30% reduction to 10% of unsuccessful questions. Interviewed pharmacists and managers reported improvement in team communication, user service and compliance with service standards. The potential benefits of this strategy can be expanded to other federal entities, since it was observed that only 17% of the states offer some kind of similar training.O presente estudo teve como objetivo descrever o impacto de capacitação para auxiliares de farmácia sem formação específica. Utilizando abordagem quali-quantitativa, verificou-se melhora do desempenho de 111 servidores com incremento médio de 12% das notas em avaliação pós curso (p=0,015). Para temas específicos, como noções básicas de medicamentos, houve uma redução 30% para 10% das questões sem êxito. Farmacêuticos e gestores entrevistados relataram melhoria na comunicação com equipe, no atendimento ao usuário e no cumprimento de normas do serviço. Os potenciais benefícios dessa estratégia podem ser expandidos para outros entes federados, uma vez que se observou que apenas 17% dos estados oferecem algum tipo de capacitação semelhante.EDIFES2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 6 n. 1 (2022): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 70-832594-482710.36524/profept.v6i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067/912Copyright (c) 2022 Anna Heliza Silva Giomo, Letícia da Costa D’Oliveira, Lívia Alvares Leite, Rafael Santos Santana, Noemia Urruth Leão Tavares, Dayde Lane Mendonça da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Giomo, Anna Helizada Costa D’Oliveira, LetíciaAlvares Leite, LíviaSantos Santana, RafaelUrruth Leão Tavares, NoemiaMendonça da Silva, Dayde Lane2022-05-28T04:53:51Zoai::article/1067Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.209957Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?
Impactos pós capacitação de auxiliares de farmácia: um piloto para a Assistência Farmacêutica no Brasil?
title Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?
spellingShingle Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?
Silva Giomo, Anna Heliza
Técnicos em Farmácia;
Atenção Primária à Saúde;
Capacitação em Serviço;
Educação Continuada.
Pharmacy Technicians;
Primary Health Care;
Inservice Training;
Education, Continuing.
title_short Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?
title_full Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?
title_fullStr Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?
title_full_unstemmed Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?
title_sort Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?
author Silva Giomo, Anna Heliza
author_facet Silva Giomo, Anna Heliza
da Costa D’Oliveira, Letícia
Alvares Leite, Lívia
Santos Santana, Rafael
Urruth Leão Tavares, Noemia
Mendonça da Silva, Dayde Lane
author_role author
author2 da Costa D’Oliveira, Letícia
Alvares Leite, Lívia
Santos Santana, Rafael
Urruth Leão Tavares, Noemia
Mendonça da Silva, Dayde Lane
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Giomo, Anna Heliza
da Costa D’Oliveira, Letícia
Alvares Leite, Lívia
Santos Santana, Rafael
Urruth Leão Tavares, Noemia
Mendonça da Silva, Dayde Lane
dc.subject.por.fl_str_mv Técnicos em Farmácia;
Atenção Primária à Saúde;
Capacitação em Serviço;
Educação Continuada.
Pharmacy Technicians;
Primary Health Care;
Inservice Training;
Education, Continuing.
topic Técnicos em Farmácia;
Atenção Primária à Saúde;
Capacitação em Serviço;
Educação Continuada.
Pharmacy Technicians;
Primary Health Care;
Inservice Training;
Education, Continuing.
description The present study aimed to describe the impact of training for pharmacy assistants without specific training. Using a quali-quantitative approach, an improvement in the performance of 111 servers was verified, with an average increase of 12% in post-course evaluation scores (p=0.015). For specific themes, such as basic notions of medication, there was a 30% reduction to 10% of unsuccessful questions. Interviewed pharmacists and managers reported improvement in team communication, user service and compliance with service standards. The potential benefits of this strategy can be expanded to other federal entities, since it was observed that only 17% of the states offer some kind of similar training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067/912
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 6 n. 1 (2022): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 70-83
2594-4827
10.36524/profept.v6i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029756080128