Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067 |
Resumo: | The present study aimed to describe the impact of training for pharmacy assistants without specific training. Using a quali-quantitative approach, an improvement in the performance of 111 servers was verified, with an average increase of 12% in post-course evaluation scores (p=0.015). For specific themes, such as basic notions of medication, there was a 30% reduction to 10% of unsuccessful questions. Interviewed pharmacists and managers reported improvement in team communication, user service and compliance with service standards. The potential benefits of this strategy can be expanded to other federal entities, since it was observed that only 17% of the states offer some kind of similar training. |
id |
IFES-1_33955943b4c0b521762ed071e58a70c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1067 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil?Impactos pós capacitação de auxiliares de farmácia: um piloto para a Assistência Farmacêutica no Brasil?Técnicos em Farmácia;Atenção Primária à Saúde;Capacitação em Serviço;Educação Continuada.Pharmacy Technicians;Primary Health Care;Inservice Training;Education, Continuing.The present study aimed to describe the impact of training for pharmacy assistants without specific training. Using a quali-quantitative approach, an improvement in the performance of 111 servers was verified, with an average increase of 12% in post-course evaluation scores (p=0.015). For specific themes, such as basic notions of medication, there was a 30% reduction to 10% of unsuccessful questions. Interviewed pharmacists and managers reported improvement in team communication, user service and compliance with service standards. The potential benefits of this strategy can be expanded to other federal entities, since it was observed that only 17% of the states offer some kind of similar training.O presente estudo teve como objetivo descrever o impacto de capacitação para auxiliares de farmácia sem formação específica. Utilizando abordagem quali-quantitativa, verificou-se melhora do desempenho de 111 servidores com incremento médio de 12% das notas em avaliação pós curso (p=0,015). Para temas específicos, como noções básicas de medicamentos, houve uma redução 30% para 10% das questões sem êxito. Farmacêuticos e gestores entrevistados relataram melhoria na comunicação com equipe, no atendimento ao usuário e no cumprimento de normas do serviço. Os potenciais benefícios dessa estratégia podem ser expandidos para outros entes federados, uma vez que se observou que apenas 17% dos estados oferecem algum tipo de capacitação semelhante.EDIFES2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 6 n. 1 (2022): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 70-832594-482710.36524/profept.v6i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067/912Copyright (c) 2022 Anna Heliza Silva Giomo, Letícia da Costa D’Oliveira, Lívia Alvares Leite, Rafael Santos Santana, Noemia Urruth Leão Tavares, Dayde Lane Mendonça da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Giomo, Anna Helizada Costa D’Oliveira, LetíciaAlvares Leite, LíviaSantos Santana, RafaelUrruth Leão Tavares, NoemiaMendonça da Silva, Dayde Lane2022-05-28T04:53:51Zoai::article/1067Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.209957Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil? Impactos pós capacitação de auxiliares de farmácia: um piloto para a Assistência Farmacêutica no Brasil? |
title |
Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil? |
spellingShingle |
Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil? Silva Giomo, Anna Heliza Técnicos em Farmácia; Atenção Primária à Saúde; Capacitação em Serviço; Educação Continuada. Pharmacy Technicians; Primary Health Care; Inservice Training; Education, Continuing. |
title_short |
Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil? |
title_full |
Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil? |
title_fullStr |
Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil? |
title_full_unstemmed |
Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil? |
title_sort |
Impacts after training of pharmacy assistants: a pilot for Pharmaceutical services in Brazil? |
author |
Silva Giomo, Anna Heliza |
author_facet |
Silva Giomo, Anna Heliza da Costa D’Oliveira, Letícia Alvares Leite, Lívia Santos Santana, Rafael Urruth Leão Tavares, Noemia Mendonça da Silva, Dayde Lane |
author_role |
author |
author2 |
da Costa D’Oliveira, Letícia Alvares Leite, Lívia Santos Santana, Rafael Urruth Leão Tavares, Noemia Mendonça da Silva, Dayde Lane |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Giomo, Anna Heliza da Costa D’Oliveira, Letícia Alvares Leite, Lívia Santos Santana, Rafael Urruth Leão Tavares, Noemia Mendonça da Silva, Dayde Lane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Técnicos em Farmácia; Atenção Primária à Saúde; Capacitação em Serviço; Educação Continuada. Pharmacy Technicians; Primary Health Care; Inservice Training; Education, Continuing. |
topic |
Técnicos em Farmácia; Atenção Primária à Saúde; Capacitação em Serviço; Educação Continuada. Pharmacy Technicians; Primary Health Care; Inservice Training; Education, Continuing. |
description |
The present study aimed to describe the impact of training for pharmacy assistants without specific training. Using a quali-quantitative approach, an improvement in the performance of 111 servers was verified, with an average increase of 12% in post-course evaluation scores (p=0.015). For specific themes, such as basic notions of medication, there was a 30% reduction to 10% of unsuccessful questions. Interviewed pharmacists and managers reported improvement in team communication, user service and compliance with service standards. The potential benefits of this strategy can be expanded to other federal entities, since it was observed that only 17% of the states offer some kind of similar training. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1067/912 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 6 n. 1 (2022): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 70-83 2594-4827 10.36524/profept.v6i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948029756080128 |